سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج؛

بارندگی های مناسب در استان کردستان و لزوم مصرف بهینه آب/گزارش مکتوب

استان کردستان در سال آبی جاری شاهد بارندگی های مناسبی نسبت به سال قبل از آن بود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه جوان ازسنندج،این بارندگی ها موجب خوشحالی مردمان این دیار و به ویژه کشاورزان شد، اما علی رغم نزول این رحمت الهی همچنان مشکل کم آبی استان کردستان را تهدید می کند که باید برای آن چاره ای اندیشید.

حیدری مدیرکل هواشناسی استان کردستان می گوید: باتوجه به اینکه بارندگی هادرسال گذشته296.1میلیمتربوده است درطول 11 ماهه سال جاری میزان بارندگی ها به 414.3 رسیده است.

وی می افزاید: بیشرین بارندگی های استان کردستان در سال زراعی 94مربوط به شهرستان مریوان با 870 میلیمتر بوده است.

آریا نژاد معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان کردستان می گوید: بارندگی های سال جاری موجب افزایش ذخیره آب پشت سدهای استان کردستان شده است که از آن جمله می توان به سد قشلاق سنندج با سی درصد افزایش آب اشاره کرد.

با اینکه امسال نزولات آسمانی دراستان کردستان خوب بوده اما این بارندگی ها نتوانسته است تاکنون کمبود منابع آبی دراثرخشکسالی های پیاپی درسطح استان راجبران کند و باید راهکارهایی را برای استفاده بهینه از این منابع اندیشید.

مدیرروابط عمومی امور آب استان کردستان در این باره می گوید: باتوجه به روندگسترش نیازهای شرب کشاورزی وصنعت وعدم تناسب منابع آبی استان کردستان با آن باید شیوه های مصرف را اصلاح کرد.

جعفری افزود: در صورت درست مصرف کردن و استفاده بهینه از منابع آبی، بخش عمده ای از هدر رفت آب کنترل خواهد شد.

یکی دیگر از راهکارهای حفظ منابع آبی جلوگیری از خروج روان آبها و ذخیره سازی آن است که با سد سازی می توان آن را عملی کرد.

مدیرامورآب استان کردستان می افزاید: هم اکنون 7 سد در استان کردستان با تولیت شرکت آب منطقه ای کردستان دردست اجرا می باشد و با بهره برداری از آنها 450 میلیون مترمکعب به حجم ذخیره آب استان اضافه می شود.

شاه نظری افزود: خوشبختانه دردوسال گذشته مشکل اعتباری ساخت سدهای استان کردستان مرتفع شده و تلاش خواهیم کرد با اتمام پروژه های سد سازی این استان، حجم ذخیره سازی را افزایش داد.

اما به عقیده کارشناسان برای عبور از بحران کم آبی باید راهکارهایی همچون جلوگیری ازهدررفتن روان آبها وانتقال آن به داخل سدها، احداث سددرمناظق آبخیز، استفاده ازسیتم های آبیاری قطره ای دربخش کشاورزی وباغداری استان،جلوگیری ازحفرچاههای غیرمجاز، اطلاع رسانی درست مصرف کردن واستفاده بهینه ازمنابع آبی را در عمل اجرا کرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.