حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروه موسیقی داماهی همیشه بدون اصرار بر قرارگرفتن زیر چتر سَبک یا گونهای خاص از موسیقی، حاصل همکاری چند موزیسین جوان با ریشهها و پیشینههای متفاوت است که سعی دارد با ارائه موسیقی جدید و شاید تلفیقی، مخاطبان خود را به شنیدن قطعات جدید و نوآورانه دعوت کند. داماهی در فرهنگ بومی جنوب ایران به معنی «ماهی بزرگ» است؛ گفتگوی امروز ما با دارا دارایی سرپرست این گروه موسیقی را در ادامه میخوانید:
* داماهی چطور شکل گرفت؟
سالها پیش ایده گروه داماهی را در سر داشتم، اما افراد مناسب برای اینکار را پیدا نکردم که در موسیقی تلفیلی یا نواحی و ... متمرکز باشند. زمانی که با رضا کولغانی و ابراهیم علوی آشنا شدم، شک نداشتم که موسیقی آنها با ایده اولیه من همسو و همراستا است. بدین ترتیب در اواخر سال 91 با همکاری دوستان برای اولین بار با اجرایی بهنام «آنسامبل دارا دارایی» روی صحنه رفتیم و بعد از آن داماهی به صورت جدی و رسمی شکل گرفت.
قطعاتی که داماهی برای اجرا انتخاب میکند، بر اساس چه معیارهایی تعیین میشود؟
اغلب قطعات قدیمی و فولکلور بومی را نسبت به آنچه به فضای ذهنی گروه و سلیقه مخاطب نزدیک باشد، تغییرات داده و بازنویسی میکنیم که در این تنظیم ممکن است از اصل قطعات، مقداری حذف یا به آهنگ اصلی اضافه شود. در کنار این برخی اوقات با فضای ذهنی و نوع موسیقی که اجرا میکنیم، دست به ساخت آهنگ میزنیم.
* داماهی هیچوقت ادعای ارائه سبک خاصی از موسیقی را نداشته، این موضوع را چطور تشریح میکنید؟
داماهی از نظر سبک و ساختار کاری، دنبالهرو هیچ سبک خاصی از موسیقی نیست و همواره با یک نگرش آزادانه به موسیقی و بهرهگیری از اِلمانهای مختلف برای اجرا، سعی در ارائه موسیقی جدید و ناب دارد. داماهیها علاقه ندارند که زیر چتر خاصی از سبکهای موسیقایی قرار بگیرند و محدودیت خاصی برای نحوه آهنگسازی و ترکیبِسازی ندارد.
* جشنواره موسیقی فجر امسال را چطور ارزیابی میکنید؟
به نظر من تنها نکته مثبت جشنواره فجر امسال، حضور گروههایی بود که تا کنون در جشنوارههای موسیقی جایگاه خاصی نداشتند و خوشحالم از اینکه مدیران هنری این امکان را به گروههایی مانند ما دادند که در جشنواره و در کنار باقی سبکهای موسیقی قرار بگیرند. اما همچنان طبق روال همیشه زمانبندی جشنواره و مدیریت برنامهها مطلوب نبود و نیاز به دقت و هماهنگی بیشتری داشت.
انتهای پیام/