سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سونامی فروش مواد مخدر در داروخانه های آمریکا

داروخانه های زنجیره ای در امریکا برای کاهش مرگ ناشی از اوردوز هرویین و داروهای ضد درد دارویی را بدون نسخه عرضه می کنند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ از سال 2010 شمار آمریکایی هایی که از مصرف بیش از حد مواد مخدر تجویزی  در نسخه ها جان باختند بیش از افرادی است که از مصرف بیش از حد یا اوردوز هروئین درگذشتند. سازمان بهداشت جهانی بنابر آمارتخمین زده است که مرگ ناشی از نسخه های تجویزی مواد مخدر ضددرد 16 هزار وششصد و پنجاه  و مرگ ناشی از اوردوز هروئین حدود 3 هزاروسی وشش است .

سازمان ملی بهداشت ودارو اعلام کرد در سال 2014، 6.5 میلیون آمریکایی از داروهای تجویزی مخدر ضد درد سوء استفاده کرده اند بسیاری از افرادی که نسخه داروها به آنها داده می شد داروها را به اعضای خانواده یا دوستان خود می دادند.

 هنگامی که مصرف بیش از حد از داروهای ضد درد یا هروئین رخ می دهد پادزهر نالوکسون می تواند به سرعت علایم اوردوز را معکوس کند و زندگی فرد نجات پیدا کند. نالوکسن سال گذشته با نام نارکن شناخته می شد. این دارو از این پس بدون نسخه و در 25 ایالت و در واشنگن در داروخانه ها عرضه خواهد شد.

مواد مخدر از جمله هروئین و داروهای تجویزی در شمار داروهای مسکن محبوب مانند هیدروکودون (مانند ویکودین)، اکسی کدون (مانند اوکسی کونتین، پرکوست)، مورفین (کادیان وآویناز )، و کدئین قرار دارند همه این داروها منطقه از مغز را که تنفس را تنظیم میکند تحت تاثیر قرارمی دهند.

در دوزهای بالا پس ازمصرف، مواد مخدر می تواند ناراحتی های تنفسی ایجاد کند. موارد اوردوز در کشنده ترین حالت زمانی ایجاد می شود که فرد ترکیبی از مواد مخدر با الکل یا آرام بخش مصرف کند.  سه علامت  که پزشکان از آن با عنوان سه گانه اوردوز مواد مخدر یاد می کنند، نشان می دهد اوردوز رخ داده است، این سه مورد عبارتند ازبیهوشی، عکس العمل مردمک چشم وافت تنفس.

نالوکسن به شکل تزریقی یا اسپری بینی عرضه خواهد شد ونالوکسن تنها زمانی عمل می کند که در بدن فرد مواد مخدر وجو داشته باشدواگر اثر مخدرها وجود نداشته باشد به عنوان دارو هیچ تاثیری بر بدن نمی گذارد. ازهفته گذشته، نالوکسن در داروخانه های زنجیره ای والگرینز در سراسر ایالت نیویورک در دسترس همه قرار گرفت و از اواخر این ماه نالوکسن به عنوان دارویی بدون نسخه در ایندیانا و اوهایو معرفی خواهد شد.

از سال 2007، مرگ و میرناشی از اوردوز هروئین افزایش یافته است. هروئین عامل مرگ بیش از 10هزار و پانصد نفر در سال 2014 است که این تعداد  بیش از پنج برابر نرخ مرگ در سال 2002 است، که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرده بودند.  

والگرینز بزرگترین کمپانی دارای داروخانه های زنجیره ای در سراسر ایالت آمریکا  با راه حل دسترسی بیشتر به نالوکسن امید دارد از مرگ و میرهای آینده ناشی از مصرف بیش از حد ضد درد ها و هروئین جلوگیری کند  به همین دلیل عرضه این پادزهر اوردوز درداروخانه های زنجیره ای یک گام رو به جلو در مبارزه با سوء مصرف مواد مخدراست.

شرک داروخانه های زنجیره ای والگیرینز درروز گذشته اعلام کرد  کیوسک ارائه دارو را در بیش از 500 داروخانه در 39 ایالت و واشنگتن دی سی برای کاهش سوء استفاده از داروهایی از جمله مخدرها و دیگر داروهایی مشابه آن در نظر گرفته است.

منبع:medical daily

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.