سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

نجات باغات از دست آفات با یخ آب زمستانه

عملیات یخ آب زمستانه در فصل سرما موجب کاهش آفات و بیماری های خاک می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ عملیات یخ آب زمستانه به دلیل کاهش آفات و بیماری های خاک در فصل سرما انجام می گیرد، در طی این عملیات آب به داخل زمین نفوذ پیدا کرده و در اثر برودت هوا یخ میزند و به دمای زیر صفر درجه میرسد که در طی آن حشرات و تخم و لارو آن ها در داخل خاک از بین می روند .

مدیر عبور باغبانی استان زنجان با اشاره به اینکه این  عملیات در باغات استان انجام می شود گفت : در این روش باغدار باید در اواخر پاییز خاک را شخم زده و زمین را برای نفوذ بیشتر آب به قشر های پایین تر آماده کند ، در طی این عملیات باغدار میتواند از طریق آبیاری ، آب را به داخل خاک هدایت کرده و باعث یخ زدگی آب شود .

اوجاقلو افزود : بهتر است آبیاری باغات از طریق نزولات آسمانی که به صورت بارش برف و باران می باشد صورت گیرد ، آب خلل و فرج داخل خاک را پر کرده و بعد از یخ زدگی علاوه بر حشرات ،آفات و بیماری ها باکتری های مضر موجود در خاک را نیز از بین می برد .

وی اضافه کرد : در استان ما به علت سرمای بیش از حد بسیاری از آفات و بیماری ها از این طریق کنترل می شوند .

اوجاقلو در پایان خاطر نشان کرد : امسال 1200 هکتار از اراضی باغات استان از اوایل فصل زمستان تحت پوشش این عملیات قرار گرفتند که احتمال داده می شود تاثیر 45 درصدی در افزایش عملکرد محصولات داشته باشد .


انتهای پیام/

برچسب ها: باغات ، آفات ، زمستانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.