سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تخریب DNA سلول‌های خونی به خاطر زیاده‌روی در مصرف این مکمل

زیاده روی در مصرف نوعی مکمل که رشد تصاعدی مصرف در جهان را دارد، می‌تواند منجر به نابودی DNA سلول‌های خونی و بروز بیماری‌های مرگبار شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی میل،پژوهشگران هشدار داده‌اند مصرف بیش از حد قرص آهن می‌تواند به DNA بدن آسیب جدی وارد کند.

گفتنی است همه ساله میلیون‌ها تن قرص آهن و مکمل‌های آهن در سراسر جهان توسط پزشکان به بیماران تجویز می‌شود، این در حالی است که مصرف این مکمل می‌تواند عوارض خطرناکی بر بدن داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، براساس تحقیقات مصرف آهن تنها می‌تواند در عرض 10 دقیقه باعث تخریب DNA سلول‌های خونی و بروز مشکلات مختلف در افراد شود.

براساس تحقیقات ترمیم DNA آسیب دیده توسط سیستم ایمنی بدن که در اثر خوردن مکمل آهن رخ داده است می‌تواند بسیار سخت باشد و حتی بیشتر از 6 ساعت به طول بینجامد.

پژوهشگران اعتقاد دارند در آینده پزشکان باید دقت بیشتری در خصوص تجویز قرص آهن انجام دهند و نظارت بیشتری بر تعیین آهن مورد نیاز انجام دهند.

آهن یک عنصر ضروری برای بدن است و برخی بیماری‌ها سبب کمبود آهن در بدن می‌شود.

از جمله دلایل کمبود آهن برخی بیماری‌های خود ایمنی، قاعدگی شدید در دختران، اعمال جراحی، ضعیف بودن رژیم غذایی به لحاظ دار بودن موادغذایی پروتئینی، بروز زخم‌ها و تروما و برخی دلایل دیگر است.

این تحقیقات توسط پژوهشگران موسسه ملی قلب و ریه در کالج امپریال لندن صورت گرفته است. به گفته محققان مردان در روز نیاز به 8 و7 دهم ملی گرم آهن دارند و زنانی که به سن بلوغ رسیده و دچار قاعدگی ماهانه می‌شوند نیاز به 14 و 8 دهم میلی گرم آهن نیاز دارند.

پژوهشگران به افرادی که دچار کم خونی و یا فقر آهن هستند توصیه می‌کنند با نظارت پزشک با تغییر در رژیم غذایی خود از غذاهای حاوی پروتئین بالاتر استفاده کنند.

براساس تحقیقات محققان علوم تغذیه هر 100 میلی گرم استیک گوشت دارای 3 میلی گرم آهن است و این در حالی است که در 100 میلی گرم اسفناج نیز 2 و 7 دهم میلی گرم آهن وجود دارد.

در داروهای مکمل بیش از 14 میلی گرم آهن وجود دارد و در صورت مصرف چند دارو به صورت همزمان میزان بیش از حد مجاز آهن وارد بدن می‌شود و می‌تواند خطرات جدی برای سلامت بدن به وجود آورد.

از جمله منابع خوب آهن عبارت است از سبزیجات دارای برگ‌های تیره، برنج قهوه‌ای، گوشت، ماهی، آجیل، زرده تخم مرغ و نیز میوه‌های خشک شده است.




انتهای پیام/

برچسب ها: سلول خونی ، قرص آهن ، ماهی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.