سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

شاهچراغ نگین فیروزه ای شیراز

مهمترين زيارتگاه سومین حرم اهل بیت علیهم السلام بقعه متبرکه مير سيد احمد فرزند امام هفتم (ع ) معروف به شاهچراغ است كه همچون نگین فیروزه ای می درخشد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: سید میر احمد بین سال های 193 تا 210 هجری قمری در زمان خلافت مامون برای دیدار برادرش حضرت امام رضا ( ع) از راه فارس و شیراز عازم خراسان بود كه در شیراز او را شهید كردند و در همین جا مدفون شد.

امیری افزود: تا مدت ها از مقبره این امامزاده اطلاعی در دست نبود تا اینكه در حادثه ای در زمان امیر مقرب الدین وزیر اتابك ابوبكر پیکر مطهر حضرت پیدا و با توجه به نوشته روی انگشتری هویت حضرت مشخص شد و سپس به دستور امیر مقرب الدین برای آن حضرت بقعه و بارگاهی بر پا ساختند از اان زمان تاکنون بارها این بقعه متبرکه مرمیت و احیا شده است
وی ادامه داد: از جمله مرمت های اساسی توسط نادر شاه صورت گرفت . وی قبل از فتح شیراز و شكست افغان ها نذر كرده بود در صورت پیروزی تعمیراتی در شاهچراغ صورت گیرد. نادر پس از پیروزی بر دشمنان مقدار زیادی پول و نزدیك به 3 كیلو زرناب را برای ساختمان قندیل در بالای حرم هدیه كرد این قندیل تا سال 1239 هجری قمری در بقعه موجود بود و در آن سال به خاطر زلزله شدید و خرابی قسمتی از بقعه قندیل به مصرف تعمیرات ضروری بقعه رسید . در دوره قاجاریه نیز بقعه شاهچراغ بارها مرمت شد .
این مسئول بیان کرد: در منابع آمده است كه نخستین گنبد ساخته شده روی بقعه سال 623 هجری قمری و توسط امیر مقرب الدین ساهته شده است.. در قرن هشتم هجری قمری به فرمان ملكه تاشی خاتون ( مادر شاه ابواسحاق اینجو )نیز گنبدی بر روی بقعه ساختهد شد كه در نوع خود یكی از شاهكارهای هنری و معماری قرن هشتم هجری در شیراز بوده است
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: زلزله سال 1239 هجری قمری این گنبد را خراب كرد و یكی از شاهزادگان قاجاری گنبد را تعمیر و تجدید بنا كرد كه طرح آن شبیه گنبد فعلی آستانه حضرت سید علاالدین حسین بود ، سی سال بعد زلزله دیگری در گنبد شكاف ایجاد كرد و دوباره گنبد تعمیر شد. آخرین تعمیر گنبد در سال 1336 شمسی بود كه با نصب اسكلت آهنی گنبد جدیدی ساخته شد .
امیری اظهار کرد: بنای فعلی بقعه شامل ایوان اصلی در مشرق ، حرم وسیع و شاه نشین هایی از چهار جانب و مسجدی در قسمت غرب حرم با اتاق ها و مقبره های متعدد متصل به بقعه است . از دیدنی های بقعه شاه چراغ آئینه كاری، نوشته های گچ بری ، تزئینات ، درهای نقره و رواق و حرم و حرم وسیع این بقعه است

وی بیان کرد: مرقد مطهر حضرت در شاه نشین بین محوطه زیر گنبد و مسجد بالای سر امام زاده قرار دارد. این شیوه ساخت بقعه و مرقد كه درست در وسط محوطه زیر گنبد نباشد در دیگر زیارتگاه های معروف شیراز نیز دیده می شود . در دو انتهای ایوان دو مناره كوتاه دیده می شود.

این مسئول تصریح کرد: صحن وسیع از دیگر دیدنی های بقعه شاهچراغ است كه از سه جانب آن را احاطه كرده است. طی دو دهه گذشته تعمیرات زیادی در بقعه شاهچراغ صورت گرفت و در دو ضلع شمالی و جنوبی صحن بقعه حجره های متعددی ساخته شده است .
امیری افزود: در جوار حضرت شاهچراغ شخصیت های مشهور علمی و ادبی و روحانیون برجسته دفن شده اند . از جمله مكانهای وابسته به بقعه شاهچراغ ، كتابخانه احمدی وابسته به بقعه است كه با وجود كتابهای خطی نفیس و با ارزش از كتابخانه های قدیمی و معروف شیراز به شمار می رود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.