سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در حاشیه جشنواره فجر مطرح شد؛

نبود امکانات در مشهد علت کوچ فیلمسازان مشهدی به تهران

کارشناس کارگاه آموزشی "دکوپاژ در کارگردانی" نبود امکانات در مشهد را علت اصلی کوچ فیلمسازان به تهران عنوان و بر ضرورت افزایش اعتماد مسئولان به فیلمسازان مشهدی تاکید کرد.

یک فیلمساز مشهدی در حاشیه هفتمین روز از جشنواره فجر مشهد در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، درباره مشکلات فیلمسازان در مشهد گفت: جایگاه فیلمسازانی که در مشهد فیلم می سازند، نسبت به افرادی که در تهران فعالیت می کنند بسیار متفاوت است؛ زیرا امکاناتی که در اختیار فیلمساز تهرانی است قابل مقایسه با مشهد نیست.

جواد علیزاده که کارشناس کارگاه آموزشی "دکوپاژ در کارگردانی" در جشنواره فجر است، به تخصیص بودجه برای فیلمسازی در مشهد اشاره کرد و افزود: بودجه ای که برای ساخت فیلم در شهرستان می دهند نصف بودجه ای است که در تهران می‌دهند و مقداری نیست که بتوان عوامل حرفه ای را به کار گرفت؛ به همین دلیل خیلی از کارگردانهای شهرستانی به تهران کوچ می کنند و آنجا فیلمهای موفقی می‌سازند.

وی با بیان اینکه بودجه داده شده به فیلمساز شهرستانی کفایت تامین عوامل را نمی کند، گفت: این در حالی است که فیلمساز تهرانی عوامل را به مشهد می آورد و فیلم می سازد! زیرا ارگانهای دولتی آنطور که باید به فیلمساز مشهدی بها نمی دهند و ترجیح می دهند بودجه را به فیلمسازان مطرح که امتحان خود را پس داده اند، ‌بسپارند.

این فیلمساز خوش نام مشهدی با انتقاد از اینکه مسئولان استانی به فیلمسازان مشهدی اعتماد ندارند، گفت: فیلمساز مشهدی مجبور است به بودجه صدا و سیمای استانی اکتفا کند و فیلم بسازد؛ علاوه بر اینها مساله اکران و آورده مالی فیلمها در تهران هم مهم است که در شهرستان این مساله وجود ندارد.

علیزاده با بیان اینکه فیلمساز مشهدی هم از استعداد و تکنیک و ذوق کارگردانی فیلمساز تهرانی برخوردار است، اما امکانات تهران و میزان دسترسی به آن بیشتر است، تاکید کرد: فیلمسازی به دلیل نبود امکانات از جمله بازیگران مطرح و عوامل فیلمسازی و بودجه مناسب در مشهد متفاوت است.

وی افزود: به همین دلیل اگر فیلمی در شهرستان ساخته شود دیده نمی شود و یا اگر دیده شد در بخش هنر و تجربه دیده می شود.

این فیلمساز مشهدی با تاکید بر اینکه سینما علاوه بر اینکه ذوق و هنر و خلاقیت است،‌ صنعت هم هست، تصریح کرد: فیلمسازی امکانات خوب می طلبد؛ باید ویترین خوبی وجود داشته باشد؛ ویترین سینما بازیگر است و اگر بازیگر خوب و مطرح نداشته باشی فیلمت دیده نمی شود؛ زیرا برای ارتباط با مخاطب عام باید سوپراستار و عوامل خوب در فیلم استفاده کرد.

علیزاده با ابراز تاسف از اینکه در مشهد فیلمبردار، طراح صحنه، دستیار کارگردان، برنامه ریز و منشی صحنه درجه یک نداریم، گفت: البته فردی همچون داوود رحمانی در فیلمبرداری و طیبی در صدابرداری در مشهد هست اما وجود یک نفر و نبود گزینه های دیگر برای انتخاب فیلمسازی را دشوار می کند.

وی همچنین به برگزاری کارگاه های آموزشی در حاشیه جشنواره فجر اشاره کرد و افزود: کارگاه ها در جهت شناخت بیشتر و بهتر دیدن و بهتر فیلم ساختن موثر است و کلاس آموزشی نیست بلکه مباحثی با مخاطبان مطرح می شود که پیرامون آن بشود بحث و بررسی کرد و طی دو ساعت به نتیجه رسید.

این فیلمساز مشهدی با بیان اینکه کارگاه های در حاشیه جشنواره پاتوق خوبی است برای بهتر دیدن و ساختن،‌ گفت: استقبال از کارگاه ها به دلیل همزمانی با اکران فیلمها زیاد نیست؛ اما افرادی که در کارگاه حضور داشتند، به سینما اشراف داشته و مباحث خوبی مطرح می شود.

علیزاده درباره برگزاری جشنواره در مشهد گفت: ساماندهی جشنواره در مشهد مشکل دارد؛ باید امکانات و خدماتی برای هنرمندان و هنرجویان سینمایی اختصاص داده شود. هرچند برخی از تهیه کنندگان به دلیل مسائل مالی راضی نیستند فیلمهایشان در مشهد و خارج از جشنواره تهران اکران شود.

انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.