سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

افزایش 40 درصدی واردات وکاهش7درصدی صادرات خراسان جنوبی

واردات کالا در استان 40 درصد افزایش یافته است ، صادرات کالا نیز با کاهش 8 درصدی داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ یکی از راههای توسعه فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی هر فرد یا شرکت ، صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور است که مهمترین فایده اینکار ، فارغ شدن از محدودیت تقاضا در بازار داخلی و بدست آوردن ارز خارجی برای رفع سایر نیازمندی های واحد تولیدی است. همچنین کسب مهارت برای کارکنان شرکت در تولید کالای باکیفیت و رقابت پذیر در مقایسه با سایر تولید کنندگان و افزایش مهارت کارکنان واحد تولیدی ازمزایای صادرات توسط واحد های تولیدی است.

*سیمان، کاشی وسرامیک، لاستیک و سنگ خام محصولات صادراتی خراسان جنوبی

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: تولیدات عمده وصادراتی استان درحوزه صنعت سیمان، کاشی وسرامیک، لاستیک، سنگ خام وسنگ فرآوری شده می باشد که اظهارنامه صادراتی آن ها درگمرک های خود استان می باشد وسپس به محل مورد نظرصادر می شوند.

ماه گلی افزود: برخی ازتولیدات درحوزه کشاورزی همانند زعفران زرشک عناب یافرش دستبافت به دلیل داشتن گمرک تخصصی یا به دلیل فراهم نبودن زیرساخت آن ازطریق گمرک سایر استان ها صادر می شود

وی گفت:خراسان جنوبی به دلیل داشتن مرز مشترک باافغانستان و نزدیکی مسیر باعث شده است تا تولیدات سایر استان ها نظیر شیشه ، کود اوره ،موادپلاستیکی ، سوخت وموادغذایی از این مسیر عبور کرده و منافعی برای استان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد:اگر کشور مبدا تقاضای گواهی مبدا را داشته باشد اتاق های بازرگانی هراستان موظف است گواهی را ضمیمه اظهارنامه صادراتی کند.

*افزایش صادرات خراسان جنوبی به افغانستان

کشور افغانستان به دلیل صنعتی نبودن وکمبود در بخش کشاورزی وخدمات باعث نیازمندی8 میلیارد دلاری متقاضی واردات ازکشورهای مختلف است که کشور ما سهمی برابر 2میلیارد و4هزار دلاری را داراست که 3/1 صادرات ایران به افغانستان ازطریق خراسان جنوبی در مرز ماهیرود انجام شده است.

گمرک ماهیرود در فاصله 240 کیلومتری شهر بیرجند و در فاصله 140 کیلومتری شهر سربیشه واقع شده است و در فاصله 150 کیلومتری شهر فراه مرکز ولایت فراه افغانستان قرار دارد.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: خروجی سال جاری ازگمرگ ماهیرود 520میلیون دلاربوده است که طبق ماده 116 گمرکی 195میلیون دلاررقم خروجی ازبازارچه های ماهیرود و201میلیون دلار کالا رقم خروجی گمرک ماهیرود بوده است که ازلحاظ ارزش1درصدافزایش وازلحاظ وزنی دارای22درصدافزایش می باشد.

ماه گلی افزود :124 میلیون دلار کالا های اظهارشده در استان می باشد که نشان می دهد صادرات استان نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزش 7درصد کاهش و از لحاظ وزنی26درصد افزایش داشته است.

وی گفت:دررقم خروجی صادرات که برابربا521 میلیون دلار می باشد ازلحاظ ارزشی یک درصدکاهش وازلحاظ وزنی افزایش24 درصدی را شاهد بودیم.

وی افزود : ازمجموع 124 میلیون دلار کالای صادراتی استان 100 میلیون دلار را10 قلم عمده صادراتی ازقبیل هیدروکربن سبک،سیمان،کاشی وسرامیک،خوراک کامل طیور،گازوئیل،روغن سوخت تقطیری،کود اوره،مرغ منجمد وجوجه تامین می کنند.

*صادرات خدمات ، زمینه مناسب برای درآمدزایی ارزی کشور

صادرات خدمات می تواند زمینه خوبی برای درآمدزایی ارزی کشور باشد. از جمله پذیرش گردشگر خارجی و ارائه خدمات درمانی که در نقطه صفر مرزی ، پذیرش دانشجو از کشورهای همجوار در رشته ها و گرایش های موجود در استان و صادرات برق به کشور افغانستان به دلیل نزدیکی مسیر از جمله موارد صادرات خدمات می باشد.

عبور محموله ها از کشور های دیگر به افغانستان از داخل استان یا ترانزیت عام نیز می تواند درآمد زایی را به دنبال داشته باشد.

فراهم شدن زمینه صادرات در کمترین زمان ممکن ، حذف عوارض متقابل میان دو کشور، صدور ویزا برای رانندگان افغانستان در استان ، استقرار تجهیزات نوین گمرکی در مرز و ارائه خدمات بازرگانی در مرز می تواند باعث تسهیل صادرات به افغانستان شود.

لازم به ذکر است،آزاد سازی بازارچه های مرزی موجب کاهش قیمت تمام شده و هزینه صادراتی، ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و سرمایه ‌گذاری بیشتر در مبادی مرزی خراسان جنوبی می شود.

کالاهای صادراتی خراسان جنوبی به افغانستان، روسیه، ازبکستان، پاکستان، عراق و ترکمنستان صادر می شود.

انتهای پیام/ی



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.