حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خسرو باباخانی در شهریور سال 1338 در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا سطح دیپلم در رشته ریاضی ادامه داد. از سن 22 سالگی با مجلات کیهان بچهها، سوره نوجوان و سروش نوجوان همکاری کرده و در مقطعی نیز با وزارت ارشاد به عنوان داور و کارشناس همکاری داشته است.
کتابهای «بر فراز گندمزار» و «مثل دستهای مادرم» او به عنوان کتاب سال انتخاب شدهاند و کتاب «گنج قلعه متروک» او نیز از طرف سوره نوجوان به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است.
گفتگوی کوتاه ما را در ادامه با او میخوانید:
* آقای باباخانی نوشتن را به طور جدی از چه زمانی شروع کردید؟
من نویسندگی را از سال 63 و با همکاری کیهان بچهها آغاز کردم.
* چرا حوزه کودک و نوجوان را انتخاب کردید؟
من در دوران کودکی و نوجوانیام هزینههای زیادی برای کسب تجربه دادهام و برای اینکه نسل جوان هزینهای برای کسب اینگونه تجربهها ندهد آن را در قالب قصه درآوردم و به آنها واگذار کردم.
* منظورتان از هزینه چیست؟
هزینههایی مثل کنجکاویهای یک نوجوان، درک سختی و مشکلات پدر خانواده. همه اینها به گونهای بیان شد که برای کودکان قابل فهم باشد.
* به غیر از حوزه کودک و نوجوان در زمینه دیگری فعالیت میکنید؟
بله، من در حوزه زندگینامه شهدا هم قلم زدهام.
* چرا ناگهان از حوزه کودک و نوجوان سراغ زندگینامه شهدا رفتید؟
موضوعی توجه مرا جلب کرد و آن هم یک جوان خرمشهری به نام امیر رفیعی بود. کسی که در خرمشهر ماند و آنجا را ترک نکرد. شهر سقوط کرده بود. همه همرزمان امیر خرمشهر را ترک کردند ولی او تنها آنجا ماند. این شخص برایم جذابیت زیادی داشت.
* کار در حوزه دفاع مقدس یا کودک و نوجوان؟
برای من کودک و نوجوان، زیرا من حس فوقالعاده و جاری و زلالی در این حوزه میبینم. البته دفاع مقدس هم همینطور است.
* تفاوت کار در حوزه کودک و نوجوان با دیگر حوزهها در چیست؟
یکی از عمدهترین تفاوتها این است که ما در حوزه کودک و نوجوان با مخاطبی که سطح باور پذیری دارد، بالایی روبرو هستیم. پس نویسنده باید صداقت در گفتار داشته باشد. ضمن اینکه موضوعات مربوط به این گروه محدود است. این محدودیت باعث میشود نویسنده انتخاب کمتری داشته باشد. وقتی انتخاب کمتر باشد، دقت بیشتر میشود.
* امروزه نیاز کودک و نوجوان را در چه چیزی میبینید؟
اولین نیاز گوهر گمشده عشق است. محبت و عشق فراموش شده و تنهایی، زیست فردی، نبودن بازیهای جمعی جایگزین آن شده است اینها باعث میشود کودک و نوجوان امروز خاطرهای در ذهنش ثبت نشود.
* نسل کودک و نوجوان امروز چقدر به کتاب نیاز دارد؟
خلأ وجود کتاب در زندگی کودکان و نوجوانان زیاد احساس میشود. آنها به دلیل مطالعه کم، قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیستند و دایره واژگان کلامیشان محدود است.
* به عنوان سوال آخر؛ میتوان جایگزینی برای کتاب در نظر گرفت؟
به هیچ وجه، من حتی وسایل دیجیتالی که برخی افراد از طریق آن مطالعه میکنند را نمیپسندم. همیشه کتاب را ترجیح میدهم. زیرا معتقدم کتاب را باید دست گرفت و ورق زد، نه به دلیل اینکه برای من نوستالژی است، بلکه خرید کتاب و ورق زدن و خواندن آن با فایلهای مکتوب تفاوت دارد.
گفتگو از: اکرم رضایی ثانی
انتهای پیام/