سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روزانه فوتبال؛

خوشحالی حاشیه ساز قلعه‌نویی پس از شکست استقلال/ اولین گل حرفه‌ای زیدان +فیلم

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ 21 بهمن اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ 21 بهمن( 10 فوریه) می پردازیم.
 
پیروزی قلعه‌نویی و رحمتی برابر استقلال
 
21 بهمن 1386،در هفته 20 لیگ هفتم، تیم مس کرمان با هدایت امیر قلعه‌نویی یک بر صفر استقلال را شکست داد، خوشحال کردن قلعه‌نویی پس از شکست دادن استقلال برای او بعد از مسابقه حاشیه ساز شد،او دست های خود را مشت و خوشحالی کرد که باعث انتقادهای فراوان به وی شد، همچنین سید مهدی رحمتی نیز در درون دروازه مس برابر استقلال درخشید و مانع گلزنی بازیکنان استقلال شد.
 
اولین بازی زندی در تیم ملی ایران
 
21 بهمن 1383 تیم ملی ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 با هدایت برانکو ایوانکوویچ برابر تیم ملی بحرین با تساوی بدون گل متوقف شد.
 
فریدون زندی که پیش از این در تیم ملی زیر 21ساله های آلمان بازی کرده، توسط برانکو ایوانکوویچ به تیم ملی ایران دعوت شد و در این مسابقه برای اولین بار به میدان رفت زندی آن زمان 25 ساله بود و برای تیم کایزرسلاتن بازی می کرد و به اولین دو رگه تیم ملی ایران تبدیل شد پس از او توجه به بازیکنان دو رگه خارج از کشور بیشتر شد. زندی 29 بار پیراهن تیم ملی ایران را به تن کرد و 5 گل نیز به ثمر رساند.
 
اولین گل حرفه‌ای زیدان
 
10 فوریه 1991، زین الدین زیدان اولین گل حرفه ای خود را در تیم کن برابر تیم نانت به ثمر رساند.
 
زیدان که آن زمان 19 ساله بود، از سال 1986 به تیم جوانان کن پیوسته بود و اولین قرارداد حرفه ای خود را در سال 1989 امضا کرد، او اولین مسابقه حرفه‌ای‌اش را هم برابر نانت در ماه می همان سال انجام داد و یکی از دو مسابقه خود را که در ترکیب قرار گرفت را انجام داد.
 
او در فصل 1990-91در تیم کن جا افتاد و در مجموع 31 مسابقه را برای این تیم در آن فصل انجام داد و اولین گل خود را نیز در آن فصل در جریان پیروزی دو بر یک کن برابر نانت به ثمر رساند پس از این مسابقه، رئیس باشگاه آلن پدرتی به زیدان یک اتومبیل هدیه داد.
 
زیدان در سال 1992، کن را ترک کرد و به بوردو رفت، وی سپس در سال 1996 به یوونتوس پیوست و به یکی از بهترین بازیکنان جهان تبدیل شد و در سال 2001 به شکسته شدن رکورد نقل و انتقالات به رئال مادرید پیوست و تا سال 2006 که از فوتبال خداحافظی کرد، در این تیم ماند.
 
هشتمین قهرمانی آرژانتین در جام ملت های آمریکای جنوبی
 
10 فوریه 1946، آرژانتین باز هم برزیل را در فینال جام ملتهای آمریکای جنوبی شکست داد و برای هشتمین بار قهرمان این جام شد.
 
چهار قهرمان قبلی آرژانتین با شکست برزیل در فینال اتفاق افتاده بود و در این دوره نیز که دوره نوزدهم این جام بود، آرژانتین باز هم برزیل را برد و برای دومین بار سال پیاپی قهرمان شد.
 
در سال 1946، جام ملت های آمریکای جنوبی کوتاه تر از همیشه بود زیرا 3 کشور از حضور در این مسابقات انصراف دادند و این مسابقات با شرکت تیم های برزیل، آرژانتین، بولیوی،پاراگوئه، شیلی و اروگوئه برگزار شد که برزیل و آرژانتین مسابقه نهایی را برگزار کردند، آرژانتین تا قبل از مسابقه پایانی، یک امتیاز از برزیل در جدول بیشتر داشتو این یعنی آنها با یک مساوی نیز، قهرمان مسابقات می شدند.
 
مسابقه فینال در 10 فوریه با حضور انبوه تماشاگران میزبان در بوینس آیرس آرژانتین آغاز شد اما در دقیقه 30 یک برخورد بین بازیکنان دو تیم به وجود آمد که باعث خروج هر دو بازیکن از زمین شد و مسابقه نیز برای 70 دقیقه به دلیل برقراری نظم در ورزشگاه متوقف شد اما پس از شروع مجدد مسابقه، آرژانتین دو گل به برزیل زد و برای هشتمین بار قهرمان جام ملت های آمریکای جنوبی شد، در حالی که برزیل فقط 2 بار توانسته بود این جام را فتح کند.
 
در حال حاضر بعد از اروگوئه که 15 بار قهرمان این جام شده است، تیم‌های آرژانتین با 14 و برزیل با 9 قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های این جام محسوب می شوند.
 
اولین مسابقه در تاریخ جام ملت های آفریقا
 
10 فوریه 1957 اولین مسابقه در اولین دوره جام ملتهای آفریقا میان مصر و سودان در کشور سودان برگزار شد که مصر دو بر یک پیروز شد.در آن زمان فقط چار کشور مصر، اتیوپی، آفریقای جنوبی و سودان عضو کنفدراسیون آفریقا (CAF) بودند و انتظار می رفت که هر چهار کشور در این مسابقات شرکت کنند اما کشور آفریقای جنوبی، آن زمان هنوز از سیاست آپارتاید پیروی می کردو حاضر به استفاده از بازیکنان سیاه پوست در کنار بازیکنان سفید پوست نبود به همین دلیل این کشور برای حضور در مسابقات رد صلاحیت شد و از مسابقات اخراج شد.با اخراج آفریقای جنوبی، تیم ملی اتیوپی،بدون انجام مسابقه به فینال رفت،در دیگر بازی نیمه نهایی تیم ملی مصر توانست دو بر یک سودان را شکست دهد و حریف اتیوپی در فینال شود. در فینال نیز، مصر با چهار گل اتیوپی را شکست داد. هر چهار گل نصر را الدیبا به ثمر رساند.
 
این مسابقات در حال حاضر هر دو سال یکبار با حضور 16 تیم برگزار میشود که این 16 تیم از بین 54 کشور عضو کنفدراسیون فوتبال آمریکا، از میان تیم‌های برتر مسابقات مقدماتی جواز حضور در مسابقات را پیدا می‌کنند.

تیم ملی مصر با 7 قهرمانی، پرافتخارترین تیم این رقابت ها محسوب می شود. 


 
انتهای پیام/
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.