سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یو اس ای تودی: بهای اندک نفت، هم سودمند و هم زیانبار برای اقتصاد

هرچند مصرف کنندگان آمریکایی بنزین از بهای کم آن شاد هستند، شرکت‌های بزرگ نفتی بازنده این بازی خواهند بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «یو اس ای تودی» در مطلبی نوشت: بهای اندک نفت چیزی نبوده که تحلیلگران برای رونق بخشیدن به اقتصاد، چشم به راهش بوده باشند؛ چرا که تولید کنندگان نفت خام در ترازی گسترده از سرمایه گذاری های خود کاسته اند و با این کار، تاثیر سازنده بنزین ارزان بر هزینه های مصرف کننده از میان رفته است.

اقتصاددانان درباره اثرات سقوط بهای نفت در آمریکا دیدگاه های گوناگونی دارند ولی بسیاری از شرکتهای پژوهشی این را اندکی زیانبار دانسته اند؛ هرچند که برخی می گویند این امر وزنه سنگینی بر پای رشد اقتصادی بوده است.

سایه تیره ای که بر این صنعت افتاده است در چند هفته گذشته با هر سطر از خبرهای ناخوشایند درباره کاهش سرمایه گذاری های شرکتهای بزرگ نفتی و تعدیل کارکنان و زیان های مالی آنان که به بازار سهام و اقتصاد جهانی سرریز کرده تیره تر شده است. شرکتهای نفتی در 14 ماه گذشته 232 هزار شغل خود را از دست داده اند و این وضع بر خرج کردن مصرف کنندگان اثر ویرانگری دارد. 

بهای نفت معیار آمریکا از تابستان 2014 نزدیک 70 درصد افت کرده است. از آنجایی که احتمال دارد میلیون ها مصرف کننده بیش از شرکت ها نقدینگی مازاد خود را خرج کنند، اقتصاددانان باور دارند که افت بهای نفت، بهشت اقتصادی را پدید خواهد آورد. ولی تحلیلگران می گویند اندازه و بازه زمانی افت بها بیش از آنچه به سود مصرف کنندگان باشد، به تولید کنندگان آسیب زده است. «پاول اشوُرث،» اقتصاددان کپیتال اکونومیکس می گوید سال گذشته از شمار دکل های نفت در آمریکا 50 درصد کاسته شد و به دنبال آن شرکتها از 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری کاستند. این کار به گفته او رشد اقتصاد آمریکا را با نزدیک به نیم درصد کاهش به 2.4 درصد رساند. 

آسیب دیگری که چندان به چشم نیامد کاهش سود شرکتهای انرژی بود که به ترس از ورشکستگی دامن زد. به گفته کارشناسان، 40 درصد رکود امسال به خاطر افت بهای نفت خواهد بود.

در همین زمان، مصرف کنندگان از اواسط سال 2014 تا کنون 120 میلیارد دلار صرفه جویی کرده و همه 100 میلیارد دلار پول بادآورده ای را که سال گذشته در پمپ بنزین ها به دست آورده بودند پس انداز کرده اند. اشورث می گوید: «آنها یک سکه آن را هم خرج نکردند.» به گفته او بسیاری از آمریکایی ها باور نداشتند که بهای کم نفت این همه دوام بیاورد.

نویسنده در پایان آورده است: پژوهشگران به این جمع بندی رسیده اند که مصرف بیشتر به خاطر نفت ارزان، سال گذشته 0.2 تا 0.6 درصد به رشد اقتصادی افزود.

انتهای خبر/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.