سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سی‌ان‌بی‌سی: ادامه تولید نفت با وجود بهای رو به کاهش آن

زمانی که ارزش تولید یک ماده از ارزش بازار آن بیشتر می شود، تولید کنندگان آن را کنار می گذارند؛ اما این موضوع درباره نفت حقیقت ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، اشباع بازار نفت تاثیر قابل توجهی بر وضع اقتصاد جهان گذاشته و باعث شده تا بهای نفت به میزان بسیاری کاهش یابد. اما تصمیم گیری برای توقف استخراج نفت چندان ساده نیست.

باید در نظر داشته باشیم که هزینه استخراج نفت به عوامل بسیاری از جمله  کشف و آماده سازی و استخراج و نگه داری چاه های نفت وابسته است.

بخشی از تولید فعلی نفت آمریکا از چاه هایی صورت می گیرد که پیشتر غیر قابل استفاده محسوب می شدند اما اکنون، به لطف فناوری روز، بار دیگر مورد استفاده قرار گرفته اند. بسیاری از این چاه ها حتی در وضع فعلی بهای نفت سود آور هستند.

در بهای فعلی 35 دلار به ازای هر بشکه، تقریبا 3.5 میلیون بشکه از تولید فعلی نفت جهان، هزینه استخراج بیشتری از ارزششان دارند. 

"رابرت پلامر"، یک تحلیلگر اقتصادی، در این باره گفته است: "بسیاری از استخراج کنندگان نفت، محصولات خود را به امید افزایش دوباره بهای آن انبار می کنند."

برای بسیاری از تولید کنندگان هزینه توقف استخراج و آغاز دوباره آن، بسیار بیشتر از ادامه تولید است و آن ها نیز امیدوار هستند تا بهای نفت به زودی افزایش یابد.

در آمریکا کاهش بهای نفت باعث شده بسیاری از تولید کنندگان جست و جو و ایجاد چاه های نفت جدید را متوقف کنند. 

در گذشته افزایش تولید نفت در جهان و کاهش قیمت آن باعث می شد تا کشورهایی همانند عربستان به صورت موقت تولید خود را کاهش دهند؛ اما اینبار این کشورها برای رقابت با تولیدکنندگان نفت آمریکای شمالی، این روش را مورد استفاده قرار نداده اند.

بسیاری از تحلیل گران اقتصادی پیش بینی کرده اند که قیمت نفت امسال تا 10 دلار به ازای هر بشکه سقوط خواهد کرد.

تا زمانی که آینده بازار نفت مشخص شود، بیشتر شرکت ها تصمیم گرفته اند تا به استخراج این ماده ادامه دهند. بیشترین کاهش تولید متعلق به شرکت های نفت شن کانادایی و آمریکایی است.

در سطح جهانی افزایش تولید عربستان سعودی هم چنان ادامه دارد و دومین تولید کننده نفت اوپک، عراق، امسال روزانه 3.6 میلیون بشکه نفت استخراج خواهد کرد.

انتظار می رود که با برداشته شدن تحریم های بین المللی، ایران نیز تولید نفت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.