سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابراهیمیان:

عدم احراز صلاحيت برخى داوطلبان به دليل نبود شناخت از آن ها است

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: باید به سمتی برویم که ضمن حفظ جایگاه شورای نگهبان به عنوان داور و همچنین نقش نظارتی از نوع استصوابی، قوانین به سمتی طراحی شوند که فهم عمومی ایجاد شود.

به گزارش  خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نجات الله ابراهیمیان در نشست تحلیل راهبردهای نظارتی در نظام انتخاباتی ایران و جایگاه شورای نگهبان در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران با اشاره به لزوم رعايت قانون توسط مسئولين و مردم  اظهار داشت: آنچه در رابطه با انتخابات به نظرم می‌رسد این است که در ادبیات رسانه‌ای ما و بیانات مسئولین در ایام انتخابات تاکید بر رعایت قانون می‌شود و مراجع قانونی باید کلام و رای‌شان فصل‌الخطاب باشد.

عضو حقوقدان  شورای نگهبان خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم اجرای قانون را تسهیل کنیم و به اهدافی که در قانون اساسی ترسیم شده برسیم باید در اجرای قانون تلاش کنیم و به تامین مشارکت برای تقویت بنیه‌ی نظام اسلامی و جمهوریت که در قانون اساسی پیش بینی شده دست یابیم.

ابراهیمیان همچنین اظهار کرد: در مساله قوانین انتخاباتی شاید امشب و امروز موقعیت مناسبی برای طرح این مساله نباشد چون ما مجری هستیم و همین قانون را اجرا می‌کنیم. با توجه به داوری‌هایی که طی این روزها انجام شده و انتقاداتی را متوجه کارمان کرده امیدواریم درس‌هایی بگیریم که در نسل‌های بعدی، نظام انتخاباتی را طوری طراحی کنیم و به سمتی برویم که اقناع عمومی ایجاد شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی نتوانستیم فهم مشترکی را از قانون انتخابات بین اجزای مختلف اجرا و نظارت و حتی مردم در مواردی ایجاد کنیم.

ابراهيميان با اشاره به روند بررسى داوطلبان افزود: تا به امروز آنچه از اعتراض‌ها را که مورد بررسی قرار داده‌ایم نشان می‌دهد قسمت عمده‌ای از آن از جانب اشخاص تحصیل‌کرده باشد. یعنی بخشی از جامعه ما که خودش را صالح می‌داند که بیاید در راس یک رکن اصلی نظام یعنی دستگاه قانونگذاری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: آنچه که ما گفته‌ایم به موجب بند یک ماده 28 صلاحیت شخص داوطلب محرز نیست، خود آن فرد، خانواده و ... در وضعیت بغرنجی قرار گرفتند و همه این مسائل تقصیر ما به عنوان شورای نگهبان یا حتی قوه مجریه نیست. قانون برای اینکه تفاهم مشترک میان همه از جمله مردم و مجریان باشد، باید خیلی روشن و صریح دستورات قابل فهمی را ارائه کند.

ابراهیمیان بار دیگر با اشاره به بند یک ماده 28 قانون انتخابات، گفت: این بند اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران را صراحتا بیان می‌کند، اما بنده می‌توانم بگویم بخش عمده‌ای از کسانی که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند یک بار هم قانون انتخابات را نخوانده‌اند.

 اين عضو شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: قانون به افراد اجازه داده تا دلیل و استناد احراز نشدن صلاحیت شان را درخواست کنند اما برخی از افراد صرفا به دلیل اینکه گفته شده التزام ندارند بدوا درخواست می کنند و بدون اینکه ادله را بیان کنند مستقیما دفاعیه می نویسند و این خود مشکل دیگری را ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: وقتی به افراد گفته می شود با استناد به بند یک ماده 28 صلاحیت شان احراز نشده اولین چیزی که به ذهن افراد می رسد این است که یعنی اعتقاد به اسلام ندارند، طرف فکر می کند اعتقادش زیر سوال رفته است در حالیکه شاید این ماده بد تنظیم شده باشد و فردی که درخواست ادله می کند و می گوید که به چه استنادی گفته اید من غیرمتدین و غیرملتزم هستم، اینجا نیاز دارد که به روشنی قانون تعریف شود.

ابراهیمیان در ادامه با اشاره به شیوه ارزیابی صلاحیت ها نیز اظهار کرد: واقعه امر این است که داورانی که انتخاب شده اند باید آن درجه ای که از دیانت و التزام یک فرد مدنظر بوده و مناسب شان قانونگذاری است را مورد توجه قرار دهند. به عنوان مثال فردی تحصیلات عالیه دارد و زحمات زیادی برای انقلاب کشیده است اما عکس زن و بچه و نوامیسش به صورت غیرشرعی در فضای مجازی وجود دارد. نمی توان کسی را با این کار فاسق و بی دین کرد، اما سوال این است که همین فرد می خواهد در دستگاه قانونگذاری، قانون عفاف و حجاب تصویب کند، آیا با این درجه از التزام می توان او را صاحب صلاحیت دانست؟

سخنگوی شورای نگهبان گفت: پیامی که از این بند از قانون انتخابات برای تایید یا عدم احراز صلاحیت افراد وجود دارد به هیچ وجه به این معنا نیست که کسی بی دین است، اما شاید آن درجه ای از دیانت و التزام را که برای قرار گرفتن در این جایگاه لازم است ندارد. البته قبول دارم که این تصمیمات سوء تفاهم هم ایجاد می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: به خاطر طبیعت نظام مان در بند یک ماده 28 شرطی گذاشته ایم که به این سادگی نمی توان به آن رسیدگی کرد، در واقع مجموعه اطلاعات از زندگی یک فرد مطرح می شود که نشان می دهد آن درجه ای که مورد نیاز است، صلاحیت ندارد. البته در 20 روز یا هفت روز ارزیابی کردن کار سختی است و با حجم ثبت نامی که امسال انجام شد باید تمهیدات لازم در نظر گرفته می شد. اینها قابل پیش بینی است اما عادت بدی که داریم تا به گرفتاری برخورد نکنیم دنبال راه حل نمی رویم.

ابراهیمیان افزود: در این شش هزار نفری که ثبت نام کرده اند اگر 20 روز را ضرب و تقسیم هم کنیم به این پرونده ها چند دقیقه بیشتر نمی رسد. ما چطور می توانیم در چند دقیقه کاری کنیم که رسیدگی به صلاحیت افراد به درستی تعیین شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: اینکه می گوییم تصمیمات شورای نگهبان مطابق قانون است حرف درستی است اما ما باید بتوانیم احساسی را در مخاطب ایجاد کنیم که فهم مشترک حاصل شود. به عنوان نمونه از اشخاصی که در شورای نگهبان به آدم های سیاسی معروف هستند، این روزها صلاحیت افرادی را تایید کرده اند که جزو منتقدترین هایشان هستند.

وی با اشاره به اینکه گفته شده نخبگان آمدند اما شما بخش زیادی را ناامید کردید؟، گفت: چه کسی می گوید همه نخبگان آمده اند؟، البته نخبگان قابل احترام هم در آنها هستند، اما شرط اینکه گفته شده افراد دارای فوق لیسانس ثبت نام کنند نمی توانیم بگوییم که نشانه نخبگی است.

ابراهیمیان با تاکید بر اینکه پیام ما در عدم التزام این است که ما شما را نمی شناسیم، گفت: با انتقاداتی که غیرعلمی در روزنامه ها به شورای نگهبان می شود، باید بگویم بنده هم بلد هستم انتقاد کنم، لذا بنده معتقدم نگاه مان به آینده باید دعوت به صبر باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان سخنان خود ضمن عذرخواهی از جامعه نخبگی کشور، اظهار کرد: عدم احراز یعنی اینکه ما شما را نشناختیم و این شناخت باید به هیات داوری منتقل شود.

انتهاى پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.