سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

حراست از میراث فرهنگی باید به صاحبان اصلی آن یعنی مردم سپرده شود

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت : بیش از یک میلیون اثر تاریخی در کشور وجود دارد که از این تعداد 31 هزار و 200 اثر ثبت ملی شده اند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد حسن طالبیان در جلسه انجمن میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: حراست، حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشور موضوعی نیست که یک یا چند دستگاه بتوانند از عهده آن برآیند و به دلیل فراوانی آثار تاریخی کشور نیازمند استفاده از ظرفیت های اجتماعی و آحاد مردم در قالب انجمن های میراث فرهنگی هستیم.

وی گفت: 31هزار و 200 اثر در کشور شناسایی و ثبت شده اند و 19 اثر نیز در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و از مجموع 500 موزه کشور 250 موزه آن زیر نظر سازمان میراث فرهنگی کشوراداره می شود و 250 اثر شناسایی شده اند که قابلیت ثبت جهانی را دارند بنابر این می توان گفت که ایران کشور میراث فرهنگی است.

رئیس انجمن های میراث فرهنگی کشورافزود: بر همین اساس نمی توان تنها به ظرفیت ها و اختیارات یک یا چند دستگاه در خصوص حفاظت و حراست از این آثار و نیز انتقال آنان به نسل های بعدی استفاده کرد و به طور حتم نیازمند استفاده از ظرفیت های مردمی هستیم.

و ی گفت: در حوزه ثبت جهانی ظرفیت بسیار بالایی در کشور وجود دارد و این در حالی است که 24 سال روند ثبت جهانی در ایران متوقف بود و اگر در آن سال ها نیز این روند صورت می گرفت امروز حتی از ایتالیا که بیشترین تعداد ثبت جهانی را دارد بالاتر بودیم.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: خوشبختانه ظرفیت های بسیار زیادی در کشور در حوزه میراث فرهنگی و آثار تاریخی وجود دارد که باید با استفاده از ظرفیت های دولتی و مردمی از این ها استفاده کرد.

وی هم چنین به ظرفیت های استان خراسان رضوی و شهر مشهد در حوزه میراث فرهنگی و آثار تاریخی نیز اشاره کرد و افزود: خراسان نیز همواره در طول تاریخ نقش مهمی در توسعه فرهنگی داشته و یکی از استان های برتر از نظر ظرفیت های تاریخی و میراث فرهنگی است.

طالبیان با اشاره به رویداد مهم مشهد 2017 نیز اضافه کرد: پیشنهاد می کنم برای این رویداد مهم فرهنگی یک نمایشگاه بزرگ متشکل از آثار تاریخی و فرهنگی در مشهد برگزار کنیم تا به خوبی معرفی کننده تاریخ، تمدن و سابقه فرهنگی این سرزمین باشد.

رئیس انجمن های میراث فرهنگی کشور خاطر نشان کرد: مردم صاحبان اصلی میراث فرهنگی هستند بنابر این بهترین راهکار حراست، حفظ و نگهداری آثار و بناهیا تاریخی و میراث فرهنگی این است که این آثار را به دست خود مردم بسپاریم.

تشکیل اولین انجمن میراث فرهنگی کشور در شهرستان نیشابور

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و دبیر و مجری اساسنامه های میراث فرهنگی کشور نیز در این جلسه گفت: اولین انجمن میراث فرهنگی کشور در سال 1329 در شهرستان نیشابور تشکیل شد که این موضوع نشان دهنده اهمیت استان خراسان رضوی در حوزه میراث فرهنگی و نقش این سرزمین پهناور در توسعه فرهنگی کشور در طول تاریخ است.

رحمت الله رئوف افزود: درحال حاضر نیز با توجه به فعالیت تعداد بسیار زیاد انجمن های میراث فرهنگی در بخش های مختلف کشور استان خراسان رضوی از نظر دارا بودن انجمن های میراث فرهنگی و نیز فعالیت این انجمن ها یکی از استان های مهم و پیشرو در این حوزه است.

وی خاطر نشان کرد: از آنجائیکه تعداد بسیار زیادی از آثار فرهنگی و تاریخی کشور در بخش ها و روستاهای کشور قرار دارد این مناطق برای ما اهمیت فراوانی دارند و در سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در خصوص توجه هرچه بیشتر به این مناطق تاکیدات فراونی شده است.

خراسان یک موزه بزرگ تاریخی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی خراسان و شهر مقدس مشهد گفت: خراسان در حقیقت یک موزه بزرگ تاریخی است.

حسین زارع صفت افزود: در حال حاضر 3هزار و 860 اثر تاریخی در استان شناسایی شده که از این تعداد 1500 اثر در فهرست ملی به ثبت رسیده و 945 بنای تاریخی، 19 موزه و 7 مجموعه فرهنگی و تاریخی در خراسان رضوی وجود دارد.

وی گفت: ضمن اینکه 66 اثر از استان خراسان رضوی در فهرست میراث معنوی به ثبت ملی رسیده و 334 تپه تاریخی و 6 پایگاه میراث فرهنگی در استان وجود دارد و 28 مکان رویداد انقلاب اسلامی نیز در مشهد ثبت ملی شده اند.

وی اضافه کرد: انجمن های میراث فرهنگی بر اساس بند 27 اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تشکیل شده اند.

زارع صفت خاطر نشان کرد: فعالیت انجمن های میراث فرهنگی در استان وضعیت خوبی دارد و در حراست، نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی و از همه مهمتر مقابله با حفاران غیر مجاز و کمک به شناسایی و دستگیری اعضاء باند قاچاقچیان عتیقه نقش بسیار مهمی دارند.

حراست از آثار فرهنگی و تاریخی قدر شناسی این نعمت خدادادی است

استاندار خراسان رضوی هم در این جلسه با بیان اینکه ایران کشوری با پیشینه تمدنی کهن است گفت: به لطف خدا این کشور سرشار از ظرفیت های تمدنی، آثار تاریخی و میراث فرهنگی است که حراست و حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی بهترین شکرگزاری و قدر شناسی از این نعمت خدادادی است.

علیرضا رشیدیان افزود: در عمر پربرکت جمهوری اسلامی تلاش های مستمری برای حراست از میراث فرهنگی و حفظ هویت ملی و اسلامی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای کوچک منطقه برای کسب هویت تاریخی به دنبال خرید آثار باستانی و میراث تاریخی سایر ممالک هستند، گفت: کشور اسلامی با سابقه تمدنی چند هزار ساله دارای ظرفیت بی بدیلی در این حوزه است که با بهره گیری حداکثری از آن بیش از پیش زمینه اتحاد ملی فراهم خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت حفظ و حراست از میراث تاریخی ملموس و ناملموس برای انتقال آن به آیندگان، افزود: در این راستا بهره گیری از ظرفیت انجمن های میراث فرهنگی و همکاری های مردمی اثربخش خواهد بود.

رشیدیان ادامه داد: بهره گیری از مساعدت دستگاه های اجرایی، توسعه فعالیت های علمی و پژوهشی و استفاده از مشارکت هنرمندان در تحقق این مهم ضروری است.

وی سرمایه گذاری برای توسعه فعالیت انجمن های میراث فرهنگی را یکی از راهکارهای جذب سرمایه گذاری بخش خصوص دانست و تصریح کرد: حضور سالانه میلیون ها زائر و گردشگر داخلی و خارجی و فعالیت خیران در حوزه وقف بناهای با قدمت زیاد در حفظ میراث فرهنگی استان اثرگذار است.

استاندار خراسان رضوی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خواست تا با بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی و تاریخی موجود در مشهد مقدس زمینه تعامل بیشتر با کشورهای اسلامی با هدف هرچه پربارتر شدن برنامه های سال 2017 را فراهم کند.

رشیدیان وجود حرم مطهر ثامن الحجج(ع) را یک موقعیت استثنایی برای استان برشمرد و گفت: با احیا جاده ولایت از شلمچه تا مرو و از قدمگاه به دهسرخ و از دهسرخ به مشهد می توان علاوه بر توسعه فرهنگ رضوی ظرفیت های گردشگری و تاریخی مسیر را به زائران شناساند.

بهره گیری از ظرفیت موزه های موجود در دستگاه های اجرایی، استفاده از قابلیت کنسولگری ها و نمایندگی های کشورهای خارجی در استان برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی و پیگیری نیازهای انجمن های میراث فرهنگی در جلسات شورای برنامه ریزی از دیگر تاکیدات استاندار خراسان رضوی در این جلسه بود.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.