سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

70 درصد سرطان ها قابل پیشگیری و درمان هستند

کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: 70 درصد سرطانها قابل پیشگیری و درمان هستند و تشخیص زودهنگام نقش موثری در درمان موثر سرطان دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سحر یزدان پناه سرطان را بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و سوانح و حوادث، سومین عامل اصلی مرگ و میر در کشور عنوان کرد و افزود: نقص در سیستم‌های تنظیم کننده رشد طبیعی و تکثیر و مرگ و میر سلول های بدن عامل بروز سرطان می باشد.

 وی افزود: تماس با مواد سرطان زا، خوردن، استنشاق، آشامیدن و یا مواجه با این مواد در محیط زندگی می‌تواند زمینه ابتلای افراد به سرطان را فراهم کند.

کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت استان کرمانشاه سبک زندگی را مهمترین عامل زمینه ساز ابتلا به سرطان عنوان کرد و افزود: مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر، حضور طولانی مدت در برابر نور خورشید، عدم تحرک، سابقه فامیلی ابتلا به سرطان، ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله هپاتیت B و  C و تغذیه نامناسب مهمترین عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان هستند.

یزدان پناه اسهال و یا یبوست طولانی مدت، تاخیر در بهبود زخم‌ها، تغییر اندازه و رنگ زگیل و خال (در سرطان پوست)، اشکال در بلع غذا (در سرطان مری و حنجره) را از علایم تشخیصی سرطان عنوان کرد.

 وی گفت:وجود این علائم به معنی ابتلای فرد به سرطان نیست بلکه این علائم تنها از آن جهت عنوان می‌شوند که فرد با مشاهده آنها به پزشک مراجعه کرده و در صورتیکه تشخیص سرطان داده شود، بتواند درمان موثر آن را زودتر آغاز شود.

یزدان پناه اظهار کرد: با اصلاح برنامه تغذیه‌ای و افزایش استفاده از سبزیجات و میوه جات، حفاظت از پوست در برابر نور خورشید، ترک مصرف دخانیات، کاهش مصرف چربی و فست فود و افزایش تحرک به راحتی می‌توان از ابتلا به 40 درصد سرطانها پیشگیری کرد.


انتهای پیام/ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.