سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

معماری شهر به سبک ایرانی اسلامی

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی اصفهان گفت:اصفهان که صاحب سبک معماری هست نباید جایگاه جولان نماهای سبک های غربی باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ عبدالرسول جان نثاری رییس کمیسیون شهر سازی,معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای توجه به معماری ایرانی اسلامی و توجه به سیمای شهر گفت:در معماری ایرانی اسلامی در ابتدای راه میباشیم  هر چند در شهری هستیم که صاحب سبک است.

وی ادامه داد:در حوزه ی اجرایی و عملیاتی معماری ایرانی اسلامی خیلی پیشرفت نداشته ایم و شاید ضرورت بر آن است که ابعاد لازم تبیین و  تقویت شوند.

جان نثاری با توجه به ضرورت فرهنگسازی در حوزه ی معماری ایرانی اسلامی گفت:دخالت دانشگاه ها که طراحان آینده را پرورش میدهند به خوبی روشن است,همچنین توجه به سازمان های مربوط مانند نظام مهندسی و دخالت آنها در شکل گیری معماری ایرانی اسلامی برای همگان قابل ملاحضه میباشد.
وی بیان کرد:به زودی ضوابط مربوط به معماری ایرانی اسلامی به صورت دستورالعمل در دستور کار سازمان های مربوطه قرار خواهد گرفت.

جان نثاری گِله مندی هایی که در خصوص سخت گیری در معماری ایرانی اسلامی مطرح میشوند را تصریح کرد و گفت:بسیاری از نارضایتی هایی که در این حوزه مطرح میشوند سبک های اصیل معماری  مانند سایه اندازی و مشرفیت, میباشند.

وی بیان کرد:در بحث سیما و منظر کمیته ای در شهرداری تشکیل شده است که  مالکین و سازندگان را موظف میکند  قبل از اجرای نمای ساختمان نقشه ی آنرا تهیه و به تصویب کمیته برسانند.

جان نثاری با توجه به اینکه اصفهان صاحب سبک در معماری است تأکیید کرد:شهر اصفهان که صاحب سبک در معماری است نباید جایگاه جولان نماهای سبک های غربی باشد چرا که دور از شأن شهر اصفهان هست که در کنار بناهای ارزشمند از نماهای کمپوزیت و شیشه ای در این شهر استفاده شود.

وی در ادامه گفت:ضوابطی تنظیم شده و در دستور کار طراحان قرار گرفته است هرچند که نیاز به تکمیل و اصلاح دارد.

وی افزود:سعی شده است در این کمیته به نوآوری هاو خلاقیت ها توجه شود و از متخصصین و طراحان مطرح و همچنین اساتید دانشگاه ها در این کمیته استفاده گردد,که یک سوی نگری انجام نشود.

جان نثاری تصریح کرد:برای الگو سازی هر چه بیشتر در زمینه ی معماری ایرانی اسلامی به شهرداری ها تأکیید شده است که ساختمان های مطعلق به خودشان را با نگاه ویژه به سبک معماری ایرانی اسلامی بسازند.

وی در رابطه با بحث ورود و بررسی اولیه ی برنامه ی اصفهان ۱۴۰۰گفت:سعی شده است در بخش شهرسازی  معماری و عمران توجه به برنامه محوری و نظام‌ مند بودن پروژه ها از تأکییدات اولیه قرار بگیرد و اگر برنامه ای برای شهر تنظیم میشود همه باید به آن احترام گذاشته و از اصول این برنامه و حدو مرز هایی که برای اعتبارات و بودجه هایی که در طول یک دوره ی ۵ ساله برای  آن در نظر گرفته شده است پیروی نمایند.

وی تصریح کرد:باید در طول این دوره ی ۵ساله  در تقویت کنترل  پروژه و پایش برنامه که از خود برنامه مهم تر است تأکیید شود.
وی افزود:این برنامه ها باید با توجه به خواسته ها و نظر سنجی های مردم تنظیم شوند.

جان نثاری کارهای نیمه تمام و بر زمین مانده را آسیب شهرسازی دانست و گفت:کارهای بر زمین مانده باید شناسایی شده  و در صورت اولویت  داشتن تکمیل گردند و بعد از آن کارهای بعدی کلنگ زنی شوند.

وی بیان کرد :پیشرفت شهر با نگاه عدالت محور میسر میشود. به گونه ای که شهر  باید در کنار  پروژه های شاخص  پروژه های محله ای و منطقه ای داشته باشد.

وی اضافه کرد:گاهی بودجه ها به قدری ریز میشوند که توان پروژه های شاخص را نداریم و یا سال ها طول میکشند که طولانی شدن پروژه های شاخص آسیب جدی به حساب می آید.

جان نثاری از ستاد ویژه ای برای رصد پروژه های خاص خبر داد و گفت:پروژه های شاخص در حین اجرا با چالش هایی مانند ترافیک روبرو هستند که تأکید شورا و کمیسیون عمران  بر این است که این پروژه ها هر هفته یا هر ماه کنترل شوند و مشکلات آنها رصد شود. 

وی توجه به پیوست پروژه ها را مهم تلقی کرد و گفت :پیوست های فرهنگی,زیبا سازی و زیست محیطی از مسایل مهم پروژه ها واز تأکییدات کمیسیون عمران و شهرسازی میباشد.

جان نثاری بیان کرد: فرآیند طراحی پروژه های شهری از جمله مواردی است  که در کمیسیون عمران و شهرسازی  آسیب شناسی شده است. 

 وی گفت  :تأکیید بر انجام دقیق مطالعات فاز صفر و امکان سنجی اولیه از جمله اقدامات مهمی بوده که پروژه ها را از چالش های پیش رو نجات خواهد داد.

وی از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه ی تمهیدات پروژه هارا اینگونه تصریح کرد:استفاده از توان و تخصص متخصصین و مشاورین سطح شهر و برون سپاری سازمان طراحی, همچنین توجه به صرفه و عدم حیف و میل بیت المال به گونه ای که طرح به طور کاملأ اقتصادی طراحی شود.

انتهای پیام/س

 
برچسب ها: معماری ، ایرانی ، عمران ، اصفهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.