سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصل جشنواره فجر به میراث فرهنگی تبدیل شده است/ از منتقدان جایزه زیاد جشنواره فجر هستم

رضا میرکریمی حمایت از جوان‌ها در سینما را مهم دانست به این شرط که کارهای زیربنایی در این باره انجام شود.

رضا میرکریمی تهیه‌کننده و کارگردان سینما و مدیر عامل خانه سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اینکه در جشنواره فیلم فجر مانند برخی جشنواره‌های معتبر دنیا، اول فیلم‌ها را طول سال‌ نمایش و بعد داوری شوند گفت: این شیوه نمونه‌ای از برگزاری جشنواره است که در واقع جوایز به صورت سالیانه داده می‌شود و در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد؛ اما جشنواره‌هایی نیز هستند که حالت رقابتی دارند و فیلم‌ها در آن‌ها رونمایی می‌شود. یعنی فیلم‌ها قبلا و در طول سال اکران نشدند و اولین نمایش و رونمایی آن‌ها در جشنواره مورد نظر است. جشنواره فیلم فجر از این نمونه پیروی می‌کند. یعنی شبیه جشنواره‌هایی است که فیلم‌ها در آن‌ها رونمایی می‌شوند.

وی افزود: اصل جشنواره فجر به یک میراث فرهنگی تبدیل شده؛ یعنی به نظرم مهمترین رویداد فرهنگی سال در حوزه هنر است که با توجه به قدمت سی و چند ساله‌اش می‌توان آن را در زمره میراث فرهنگی آیینی کشور ثبت کرد. باید توجه داشت این چنین ظرفیت و سرمایه‌ای به راحتی به دست نیامده که به راحتی آن را از بین برده یا اینکه زیرساخت‌هایش را زیر سوال ببریم.

وی اضافه کرد: البته چون جشنواره فیلم فجر از اهمیت بالایی برخوردار است، دلیل نمی‌شود خودش را بازسازی نکند و مشکلاتش را از بین نبرد. جشنواره فجر باید حجم زیاد مراسم، آیین و شور و حالش را به بخش مهمتری به حرفه سینما بدهد و این جابجایی اتفاق بیفتد.

کارگردان «یه حبه قند» ادامه داد: من از منتقدان جایزه زیاد جشنواره فجر هستم. به همین دلیل هم داوری جشنواره را نمی‌پذیرم. چون کار بسیار دشواری است که از بین تعداد زیادی فیلم تعدادی جایزه استخراج کرد. اما در کل اصل جشنواره را مورد حمایت قرار می‌دهم؛ چون فقط متعلق به سینما و فرهنگ و هنر نیست و متعلق به همه مردم ایران است.

مدیر عامل خانه سینما درباره حمایت از جوان‌ها در سینما عنوان کرد: سیاست حمایت از جوان‌ها باید سیاست مبنایی و زیربنایی باشد و در واقع احساسی و بی‌برنامه‌ با این موضوع مهم برخورد نشود. اگر دقت کنید طی یک دهه گذشته ما به طور متوسط هر سال 30 یا 40 فیلم اول داشتیم که این موضوع در هیچ جای دنیا اتفاق نمی‌افتد. آیا این را باید به فال نیک بگیریم یا اینکه به حساب حمایت از جوان‌ها بگذاریم؟ آیا این حمایت هوشمندانه و با برنامه‌ریزی است؟ آنهایی که در طول ده سال گذشته تا به امروز فیلم اول خود را ساختند کجا هستند. به ظرفیت استعدادهای کشور چه درصدی اضافه شده است؟

وی اظهار داشت: به نظرم به جای شعار، حرف‌های روبنایی، اتلاف سرمایه و برنامه‌ریزی ضعیف باید به شکل کاملا حساب شده و با برنامه‌ریزی دقیق به این موضوع رسیدگی شود.

وی افزود: طبیعی است که سینمای ایران برای پوست‌اندازی به نیروهای جوان نیاز دارد و در این زمینه به طرز صمیمی باید سرمایه‌گذاری شود. این سرمایه‌گذاری باید تحت نظارت پیشکسوت‌ها و آدم‌هایی که تجربه بیشتری دارند، اتفاق بیفتد. یعنی در واقع رابطه استاد شاگردی وجود داشته باشد تا بتوانیم از مجموعه استعدادها و توانایی‌های موجود به نحو احسن استفاده کنیم.

میرکریمی در خصوص روند برنامه‌ریزی گروهی که مسئولیت برگزاری انتخاب فیلم از نگاه مردم را در جشنواره فیلم فجر امسال برعهده دارد، گفت: دوستان و تیم خوبی که معتمد و امین اهالی سینما هستند را برای این کار انتخاب کردیم. آشتیانی‌پور  و کسانی که در این زمینه بسیار خوش‌نام هستند، تدابیری اندیشیدند و ضعف‌هایی که سال گذشته بوده برطرف شده است. البته کارهای خوبی پارسال و سال‌های قبل‌تر در زمینه جمع‌آوری عادلانه آرای مردمی طراحی شده که ما همان شیوه را انجام دادیم و فقط نقاط ضعفش را برطرف کردیم. امیدوارم اتفاقات خوبی رخ دهد. اصولا من نسبت به این که حالا کسی قصد توطئه داشته باشد و در آراء دست ببرد، بدبین نیستم و معمولا این اتفاق نمی‌افتد. اکثر مردم آزادانه رای خود را نسبت به فیلمی که مورد علاقه آن‌هاست می‌دهند. البته ای کاش فرصتی را برای آموزش‌های لازم در جهت معرفی فیلم خوب و اینکه به چه چیزهایی باید توجه کند داشتیم که این می‌تواند در سال‌های آینده اتفاق بیفتد.



انتهای پیام/




تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.