سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

جلوگیری از حفر 350 حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی از مشارکت گروه های گشت و کنترل منابع آبی در اجرای برنامه تعادل بخشی خبرداد و گفت: به همت گروه های نظارتی از حفر 350 حلقه چاه غیر مجاز در سال جاری جلوگیری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛هاشمی درکارگاه آموزشی گروه های گشت و کنترل منابع آبی استان با اشاره به ثمرات تعادل بخشی از جمله کاهش روند بیابانی شدن و فرونشست زمین گفت: برداشت بی رویه و غیرمجاز نقش مهمی در کاهش ذخایر آبی داشته و مدیریت منابع آبی را با مشکل مواجه می کند.

وی با اشاره به نقش آب در زندگی امروزی، بر ضرورت مدیریت مصرف در بخش های مختلف خانگی، صنعتی و کشاورزی تاکید کرد.

هاشمی با اعلام اینکه سرانه آب قابل دسترس درآذربایجان شرقی کمتر از میانگین کشوری است ، گفت: این سرانه در کشور یکهزار و 900 متر مکعب و در استان ما یک هزار و 250 متر مکعب در سال است.

معاون حفاظت بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان نیز در این همایش با اشاره به تغییر رویکرد دولت از مدیریت سازه به مدیریت بهره بردار، افزایش اعتبار تعادل بخشی را نشانگر اهتمام ویژه دولت یازدهم به مدیریت منابع آبی دانست .

مجتبی جلیل زاده با اشاره به اینکه تعداد 15 پروژه در قالب طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی در حال اجراست ، گفت: تجهیز کلیه چاه ها به کنتور هوشمند، برقی کردن چاه ها، جایگزینی پساب با چاه های کشاورزی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از جمله شاخصه های این طرح است.

وی با بیان اینکه وظایف گروهای بازرسی در قالب برنامه ای مدون تدوین شده است ، گفت: موفقیت برنامه تعادل بخشی نیازمند مشتارکت همه ذی نفعان است.

جلیل زاده اظهار کرد: هدف برنامه تعادل بخشی گرفتن آب از کشاورزان نیست بلکه بر مدیریت بهبنه مصرف تاکید دارد.

مجری طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی هم با اشاره به فعالیت 46 گروه گشت و کنترل منابع آبی دراستان تاکید کرد: احیای منابع آبی نیازمند آگاه سازی و همراه سازی است.

یوسف غفارزاده با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته درزمینه تعادل بخشی منابع زیرزمینی استان، گفت: برش شهرستانی تعریف شده و مشخص است که در هر شهرستان چه اقدامی باید انجام شود.

منابع آب های زیرزمینی آذربایجان شرقی شامل 28 هزار و 226 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق با ظرفبت تخلیه 1.316 میلیارد متر مکعب ، یکهزار و 960 رشته قنات با تخلیه 185 میلیون مترمکعب و دوهزار و 295 دهنه چشمه با تخلیه 99 میلیون متر مکعب است.

از نظر تقسیمات حوضه های آبریز کشور، حوضه های آبریز ارس ، سفیدرود ، قزل اوزن ، و دریاچه ارومیه پهنه استان آذربایجان شرقی را تشکیل می دهند و بیشترین مساحت استان در محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.
انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.