سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درمراسم بزرگداشت اميركبير؛

خسرو معتضد:اميركبير ايران در كما رفته را تكان داد

اميركبير كه يكصد و شصت سال پيش و در چنين روزي،‌در يك روز دوشنبه در حمام فين كاشان به قتل رسيد؛ايران در كما رفته زمان قاجار را تكان داد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب باشگاه خبرنگاران حاضر درمحل؛مراسم بزرگداشت اميركبير امروز با حضور "مسعود شريفي" مديركاخ گلستان،حجت الاسلام و المسلمين محمد جواد ادبي،دبير انجمن آثار و مفاخر ايران، خسرو معتضد تاريخ دان،محمدحسين فراهاني،رئيس ميراث فرهنگي استان تهران، و داريوش اكبرزاده،مدير موزه ملي در سالن مدرس واقع در كاخ گلستان برگزار شد.

خسرو معتضد تاريخ دان با اشاره به ماجراي قطع رشته زندگي اميركبير در حمام فين كاشان،افزود:كسي كه در خوارزم و خوقند محترم بود،‌از نظر متصرفات سعي در برگشت ايران به دوره حكومت صفويان داشته و در مدت صدارت سي و نه ماهه خود ايران،‌در كما رفته قاجاري را تكان داد.

وي گفت:اميركبير متولد سال 1222 هجري قمري بوده و در زمان مرگ،حدود 46 سال داشته است.

اين تاريخ دان با تاكيد به منحصر به فرد بودن خدمات شايسته اميركبير به ايران،اظهار داشت:‌اين مرد بزرگ تاريخ ايران،‌جلوي اعمال نفوذ ،‌رشوه خواري و مصرف مسكرات را گرفته و در همان مدت كوتاه صدارت،سازمان ضد جاسوسي تاسيس كرد.

متعضد تصريح كرد:از خدمات ديگر اميركبير به ايران مي توان به نظم بخشيدن به پليس،جلوگيري از نفوذ اميرپاليسم روس و انگليس به ايران، بنيانگذاري علم طب نوين،مدرسه پليس،ارتقاي سطح صنعت كشور و تاسيس مدرسه دارالفنون اشاره كرد.

وي به اقتدار اخلاقي اميركبير اشاره كرد و گفت:مرگ او به فرمان ناصرالدين شاه و به دست پدر اعتماد السلطنه ،‌اين شاه قاجار را تا پايان عمر پشيمان كرد.

متعضد خاطرنشان كرد:مقبره اميركبير برخلاف ادعاي برخي از كارشناسان و براساس گفته هاي باقيمانده از ناصرالدين شاه،‌در كربلا است.

در بخش ديگري از اين مراسم؛مسعود شريفي مدير كاخ گلستان،‌گفت:اميركبير،مدير هميشه جاويدان ايران زمين بوده و اين مجلس بهانه اي ارزشمند براي گفتماني فرهنگي و تاريخي با محوريت فردي تاريخ ساز است.

وي افزود:اميركبير،شخصيت جاودانه اي داشته و در طول صدارت سه ساله خود اقداماتي چون انتشار روزنامه "وقايع اتفاقيه"،‌تاسيس مدرسه دارالفنون و تعيين خط مشي سياسي معين براي آن دوره تاريخي را انجام داده است.

مديركاخ گلستان به فعاليت مركز اسناد تاريخي با گنجايش بيش از نيم ميليون سند در خود،‌خبر داد و در پايان مراسم بزرگداشت اميركبير از اسنادي چون تصوير قرارداد مرزي بين ايران و روسيه و تصوير سند تقسيم آب رودخانه كرج رونمايي كرد./ه
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.