سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کیفیت و تاثیرگذاری؛ عوامل قضاوت آثار در جشنواره فجر

وجود کلنی در هریک از رشته‌های هنری در گذشته و قضاوت شدن توسط افراد همان حوزه از اشتباهاتی بوده که موجب اعتراض به ساختار امروزی جشنواره شده است.

جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر که یکی از اعضای شورای هنری این جشنواره نیز است، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص معیارهای داوری آثار و تغییراتی که در قضاوت کارها در این دوره از جشنواره رخ داد، گفت: در هشتمین دوره از جشنواره تجسمی فجر همان طور که اعلام شده است، به جای این که آثار هر گروهی به صورت تخصصی توسط تنها هنرمندان آن حوزه قضاوت شود، توسط یک شورای هنری بررسی می‌شوند.
 
وی با اشاره به حواشی که حول داوری و حذف برخی از آثار هنر کلاسیک چون خوشنویسی مطرح شده بود، تصریح کرد: باید خوشنویسی و هر هنر دیگری توسط هنرمندان گوناگونی قضاوت شوند، همانطور که همه جا این اتفاق رخ می‌دهد و مثلا غیر نیمایی‌ها نیما را نقد می‌کنند. امسال هم همینطور است، مجموعه‌ای از هنرمندان در رشته‌های گوناگون آثار را داوری می‌کنند.
 
حقیقت‌شناس افزود: با وجود این ما باز هم گفتیم اشکالی ندارد و یک بخش را با عنوان هنر ملی و ایرانی گذاشتیم، تا آثار خوشنویسی و نگارگری در آن جا به نمایش گذاشته شود، البته ما نمی‌خواستیم اینها را جدا کنیم، اما خودشان دوست داشتند که چنین اتفاقی بیفتد.
 
وی اظهار کرد: خوشنویسی حذف نشده و آن بخشی از این هنر که به هنر پیش رو مربوط بود آمد و یا از بین حدود 9 هزار اثر تنها 200 اثر را می‌توانیم وارد کنیم که در این حالت به هر رشته‌ای 16 اثر بیشتر تعلق نمی‌گرفت و خوب بقیه کارها حذف می‌شدند، یعنی نمی‌توانستند وارد شوند و در اینجا بیشتر از 16 اثر از خوشنویسی آمده است که البته برخی از آنها در بخش رقابتی نیستند و در همان قسمت مذکور به نمایش گذاشته می‌شوند.
 
حقیقت‌شناس بیان کرد: اشتباهی که از گذشته بوده، این است که هرکس در هر رشته‌ای یک کلنی داشت و آن موقع هم 16 کار انتخاب می‌شد، اما چون در حوزه خودشان و توسط متخصصان آن رشته این انتخاب رخ می‌داد مشکلی نبود، اما الان که افراد دیگر نیز کارها را قضاوت می‌کنند، برخی‌ها گلایه دارند.
 
دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر درباره معیار قضاوت کارها خاطرنشان کرد: عوامل اصلی و اساسی در انتخاب کارها کیفیت و تاثیرگذاری آنها بوده است و همچنین اگر یک اثر خوشنویسی، نقاشی، هنر جدید و ... روی من که این همه کار دیده‌ام اثر نگذارد، روی مخاطب اصلا تاثیری نخواهد گذاشت و قطعا حساسیت اعضای شورای هنری که هرکدام از هنرمندان با تجربه‌ای هستند، بسیار بیشتر از فردی است که تخصصی ندارد و تنها مخاطب است.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.