سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

"کاهش ساعت کاری زنان شاغل" لایحه‌ای معطل در بهارستان!

"لایحه کاهش ساعات کار زنان شاغل" که به منظور حمایت از خانواده‌ها تقدیم مجلس شد، در پیچ و خم‌های بهارستان معطل مانده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "لایحه کاهش ساعات کار زنان شاغل" بعد از مدت‌ها ماندن در نوبت، سرانجام در صحن علنی روز سه‌شنبه (6 بهمن ماه) در دستور کار خانه ملت قرار گرفت اما به دلیل پایان کار جلسه دیگر زمانی برای رسیدگی به این لایحه باقی نماند.

*لایحه‌ای با طعم حمایت از زنان

لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل به منظور حمایت از زنان شاغل سرپرست خانوار یا دارای فرزند زیر هفت سال و با هدف تحکیم بنیاد خانواده، در دولت تصویب و از سوی رئیس‌جمهور برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد.

براساس این لایحه بانوان شاغل باید دارای شرایطی از جمله فرزند معلول، فرزند زیر 6 سال و فرزندی با بیماری صعب‌العلاج باشند و افرادی که دارای چنین شرایطی باشند و در هفته به‌ شکل تمام‌ وقت 44 ساعت کار می‌کنند، 6 ساعت کاهش ساعت خواهند داشت تا بتوانند به امورات رندگی خود رسیدگی کنند.

همچنین براساس ماده واحده این لایحه، ساعات کار هفتگی زنان شاغل (اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی) سرپرست خانوار یا دارای فرزند زیر هفت سال یا معلول یا دارای همسر یا فرزند مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج در دستگاه‌های اجرایی ماده (222) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1389- و بخش غیر دولتی (مشمولین قانون کار و تأمین اجتماعی) با تأیید مراجع ذی‌ربط 36 ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای 44 ساعت تعیین می‌شود.


در این لایحه دولت پیشنهاد داده که ساعت کاری این افراد از 44 ساعت به 36 ساعت کاهش پیدا کند یعنی یک ساعت در روز را بتوانند از مرخصی ساعتی استفاده کرده اما حقوق خود را کامل دریافت کنند البته بحث یک روز در هفته و یا یک ساعت در روز بستگی به انتخاب خود زنان شاغل و هماهنگی دستگاه مربوطه آنها دارد؛ یعنی افراد مشمول می‌توانند به جای یک ساعت در روز از یک روز در هفته نیز استفاده کنند.

*نیم نگاه لایحه حمایتگر از آقایان

البته یکی از تبصر‌ه‌های این لایحه نیز پیشنهاد کرده است که آقایان چنانچه دارای شرایط فوق باشند 6 ساعت در هفته از ساعت کاریشان کم شود و اگر همسر معلول داشتند نیز از این شرایط بهره‌مند شوند اما تصویب آن بسیار بعید به نظر می‌رسد.

"لاله افتخاری" نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که تصویب این تبصره در جهت تحکیم و تسهیل اعضای خانواده بسیار موثر خواهد بود.

وی تصریح می‌کند: این لایحه مدت بسیاری است که در نوبت رسیدگی در صحن قرار دارد و اکنون نیز مشخص نیست که آیا هفته آتی این لایحه بار دیگر در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

وکلای ملت در اردیبهشت ماه امسال با جمع‌آوری هفتاد امضاء برای تسریع در رسیدگی به لایحه کاهش ساعات کاری زنان و در اولویت قرار گرفتن آن درخواست تغییر دستور را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده بودند به این امید آنکه تا خرداد ماه کار بررسی و تصویب این لایحه به پایان برسد.

*آرزوی نمایندگان برای لایحه حمایتگر

اما متاسفانه نمایندگان آن‌طور که پیش‌بینی کرده بودند کار بررسی و تصویب این لایحه پیش نرفت تا جایی که "محمداسماعیل سعیدی" عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، برای هرچه سریعتر رسیدگی شدن این لایحه در صحن علنی اظهار امیدواری کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: معتقدم لایحه کاهش ساعات کاری زنان شاغل برای جامعه یک ضرورت است و پیش از این نمایندگان برای اولویت قرار گرفتن آن در دستور کار صحن علنی امضاهایی جمع کردند که تاکنون این امر میسر نشده است.

لایحه کاهش ساعات کاری زنان شاغل در دستور کار صحن علنی هفته آتی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است و باید دید آیا فرصت برای رسیدگی و تصویب آن در سه روز کاری مجلس وجود خواهد داشت؟

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.