سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مانوئل والس: فرانسه برای تقویت روابط با ایران آماده است

نخست وزیر فرانسه برای تقویت روابط با ایران اعلام آمادگی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر؛ "مانوئل والس،" نخست وزیر فرانسه، در نشست بازرگانان فرانسوی با "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، اظهار داشت: برگ جدیدی از روابط فرانسه و ایران را می گشاییم. 

وی افزود: ایران می تواند به فرانسه و موسسه های فرانسوی تکیه کند. برای انتقال تجربیات میان فرانسوی ها و ایرانی ها و تقویت روابط دو کشور تلاش می کنیم. 

والس در ادامه افزود: فرانسه مدت های زیادی در ایران حضور داشت و به تاریخ و فرهنگ تمایل داشت و مجذوب ملتی بزرگ و بی همتا شده بود. در طول تاریخ نویسندگان، هنرمندان و معماران ما به کشور ایران سفر کردند.  در دهه های اخیر شرکت های ما نیز به سمت ایران تمایل داشتند. ما دو ملت قدیمی هستیم که به یکدیگر نزدیک شده ایم. 

والس گفت: در تاریخ معاصر هم فرانسه و ایران روابط نزدیکی داشتند. هم اکنون به لطف توافق هسته ای چهاردهم ژوئیه سال 2015 که همزمان با روز ملی فرانسه است، که "لوران فابیوس،" وزیر امور خارجه، و "فرانسوا اولاند،" رئیس جمهور فرانسه، برای آن تلاش بسیار کردند، ما می توانیم فصل جدیدی در روابط خود باز کنیم. همان طور که می دانید فرانسه با رضایت بسیار از اجرایی شدن این توافق که شانزدهم ماه ژانویه اعلام شد استقبال کرد. 

فرانسه امیدوار است ارتباطات از سرگرفته شود و بار دیگر با شما، کشورتان، شرکت هایتان و مردمتان مشارکت گسترده داشته باشد. فرانسه آماده است شرکت های خود، مهندسین و کارشناسان خود را که همه از کیفیت کار آنها آگاهند و  منابع بسیار خود  را برای نوین سازی کشور شما به کارگیرد. فرانسه برای ایران آماده است. 
والس گفت : حمایت ایران از فرانسه در جریان برگزاری نشست بین المللی آب و هوا  بسیار ارزشمند است. این نمونه ای از آنچه ما می توانیم با هم انجام دهیم است. به همه این دلایل می خواهم با زبانی ساده بگویم ایران می تواند روی فرانسه و شرکت هایش حساب کند. حضور شرکت های بزرگ در این نشست نشان دهنده تعهدات ما در قبال ایران است. من از مشارکت میان ایران و فرانسه سخن می گویم.  کشور شما به سرمایه گذاری در حوزه فنآوری و زیرساخت های جدید نیاز دارد. شرکت های ما می خواهند شریک ایران باشند. آن هم نه برای یک روز و یک مرتبه بلکه برای آینده و به مدت طولانی.

والس گفت: فرانسه در چندین دهه پذیرای نسل های گوناگون دانشجویان ایرانی بود. این به نوعی نشانه دوستی میان فرانسه و ایران است. بنابراین باید بار دیگر این پل روشنفکری و دانش میان جوانان شما و جامعه ما بازسازی شود.
فرانسه آماده افزایش تبادلات دانشگاهی خود با ایران است. ما آماده پذیرش دانشجویان شما در دانشگاه های خود هستیم. البته امیدوارم در مورد دانشجویان ما نیز چنین باشد. 

والس در ادامه افزود زیر ساخت ها، بهداشت، حمل و نقل، کشاورزی و تغذیه از جمله حوزه هایی است که پیش از این نیز در سفر وزرای کشاورزی و تجارت خارجی فرانسه به ایران برای همکاری مورد مذاکره قرار گرفته اند. این حوزه ها نیاز فوری به نوین سازی دارند. شرکت های ما آماده اجرای طرح های شما هستند.  من امیدوارم این نشست فرصتی برای ارتباطات جدید، شناسایی و همکاری باشد. قراردادی که قرار است تا ساعاتی دیگر میان پژو سیتروئن و ایران خودرو امضا شود نمونه خوبی از این همکاری ایران در صنعت خودروسازی  است. 

قرار است عصر امروز توافقات دیگری در کاخ الیزه در حوزه سلامت، کشاورزی و محیط زیست امضا شود. 
والس گفت بر روی فرانسه و حمایت دولت این کشور حساب کنید. تمامی اعضای کابینه ما متعهد شده اند تا فرانسه و ایران مرحله جدیدی از تاریخ مشترک خود را بسازند. تا بایکدیگر برای امنیت و ثبات و ایجاد فضای امن در منطقه همکاری کنند. فضایی که ایران می تواند در آن به توسعه اقتصادی حقیقی دست یابد. کارهای زیادی باید صورت گیرد تا این خواسته ها محقق شود. 

حسن روحانی در پاریس با شماری از بازرگانان برای تقویت روابط تجاری بین ایران و فرانسه دیدار کرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.