سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک؛

مقابله با تب برفکی دامی با رعایت نکات بهداشتی

مدیر کل دامپزشکی استان از شیوع بیماری تب برفکی نشخوار کنندگان در کشور و استان مرکزی خبر داد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اراک، دکتر شانقی اظهار کرد: تب برفکی نشخوارکنندگان در شهرستان های اراک، فراهان و خمین گزارش شده است که باید دامداران در جهت جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری در استان با واکسیناسیون دام های خود و رعایت نکات بهداشتی جلوگیری کنند.

وی گفت: تب برفکی بیماری مسری نشخوارکنندگانی از جمله گاو، گوساله، گوسفند و بز است که بیشتر تلفات ان مربوط به دام های جوان است.

وی گفت: شیوع ویروس تب برفکی به کشور از طریق کشور ترکیه است که در حال حاضر استان های غربی درگیر و دارای تلفات هستند.

دکتر شانقی افزود: کمبود واکسن وارداتی و داخلی در سال اخیر و بی استقبال دامداران برای واکسیناسیون دام های خود و آغاز فصل زایش گوسفند و بز از عوامل شیوع این بیماری در استان است.

وی به دامداران استان و بخصوص دامداران صنعتی توصیه کرد: از هرگونه جابجایی و نقل و انتقال دام به دامداری، خرید و فروش دام و تماس با دلالان را قطع کنند و از حضور در میادین فروش دام بشدت بپرهیزند.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: فعال نمودن حوضچه های ورودی دامداری ها، ضدعفونی و شستشوی وسایل دامداری و خودروهای در حال تردد به دامداری ، رعایت اصول بهداشتی ، استفاده از لباس یکبار مصرف و چکمه در هنگام ورود به دامداری از دیگر موارد برای جلوگیری از سیوع بیماری تب برفکی در استان است.

دکتر شانقی گفت: واکسیناسیون در دامداری ها بویژه دامداری های صنعتی و گزارش موارد مشکوک به بیماری در اسرع وقت به دامپزشکی استان می تواند در کاهش تلفات دام ها تاثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد: این بیماری فقط مربوط به نشخوار کنندگان است و هیچ گونه مشکلی برای انسان ایجاد نمی کند.

انتهای پیام/ب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.