سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیویورک تایمز: آغاز گفتگوهای بازرگانی غرب با ایران پس از برداشته شدن تحریم ها

شرکتهای غربی پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به دنبال رسیدن به بازار ایران هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از نیویورک تایمز؛ ایرباس  روز دوشنبه اعلام کرد درباره فروش ده ها هواپیمای مسافربری نو سرگرم گفتگو با ایران بوده است – و این بخشی از قراردادهای بازرگانی جهانی است که پس از تعهد ایران در قرارداد هسته ای اجرایی خواهد شد. 

این نخستین موج برای نگاه دوباره به بازار ایران در نزد شرکتهای غربی است، بازاری که پس از نزدیک به دو دهه ممنوعیت دادوستد، درهایش باز شده اند. در فهرست خریدهای ایران از هواپیما گرفته تا خودرو، و تا تجهیزات میدان های نفتی دیده می شود. 

عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی ایران،  گفت که این کشور نزدیک به یک سال سرگرم گفتگو بوده تا هواپیماهایی از 100 صندلی گرفته تا ایرباس دو طبقه 555 صندلیِ سوپرجامبو را خریداری کند. ولی «به خاطر تحریم های بانکی نمی شد بهای آنها را پرداخت.»

شرکتها دیری است چشم به راه بازگشت  به ایران 81 میلیونی هستند که بیشترشان را مصرف کنندگان جوان تشکیل می دهند. ولفگانگ برنارد، رئیس بخش کامیون های شرکت دایملر، می گوید: «در ایران، برای خودروهای سنگین، به ویژه کامیون، تقاضا فراوان است.» هفته گذشته دایملر اعلام کرد با دو شریک ایرانی، خودرو دیزل و گروه ماموت، یادداشت تفاهم امضا کرده تا به بازار کامیونهای ایران، که در سال 2010 ترکش کرده بود، بازگردد. 

در عین حال بسیاری از سرمایه گذاران در هنگامه تلاطم ها در خاورمیانه و افت بهای نفت نگران هستند. تامین اعتبار نیز سد بزرگی است؛ زیرا بانکهای غربی چشم به راهند تا خزانه داری آمریکا برچسب «پشتیبان دولتی تروریسم» را بردارد. بودن این برچسب به معنای آن است که هیچ پولی را نمی توان از بانکهای آمریکایی به ایران فرستاد و این کاری است که در دادوستدهای امروزی، ناگزیر است. 

ایران به سهم خود سرگرم تبلیغ یک قانون سرمایه گذاری است که وعده تخفیف مالیاتی تا 100 درصد را به سرمایه گذاران بیگانه می دهد؛ همراه با اجازه برای بیرون بردن درآمدها از کشور و نگهداری از سرمایه ها در هنگام دگرگون شدن قوانین. 

میدان های نفت و گاز ایران نیز نیازمند ارتقای زیرساخت های خود هستند. کارشناسان این صنعت می گویند ایران برای بازسازی خطوط گاز طبیعی خود می تواند دست بالا 100 میلیارد دلار هزینه کند. 

آقای روحانی پیش از رهسپار شدن به سوی ایتالیا، گفت که دو خودروساز فرانسوی، پژو-سیتروئن و رنو، می توانند قراردادهای تازه ای ببندند. ولی مدیران پژو و رنو در واکنش به درخواست برای اظهارنظر، پاسخی ندادند. بخش هواپیما نیز نمونه برجسته ای از نیاز ایران به کالاهای بیگانه است. ایران ایر تنها با جت های ساخت غرب کار می کند. این شرکت دولتی 40 فروند هواپیما با میانگین عمر 25 سال در اختیار دارد. 

بازرگانان روسیه نیز که خود دست به گریبان تحریم ها و کاهش بهای نفت هستند چشم به ایران دوخته اند. شرکت هواپیماساز سوخوی برای فروش 100 فروند هواپیما به ایران تا پیش از سال 2020 در تلاش است. و شرکت های خدمات نفتی روس نیز می گویند آماده هستند تا به صنعت نفت ایران کمک کنند. 

همچنین روسیه می خواهد فروش جنگ افزارها را افزایش دهد. دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه می گوید روسیه تحویل سامانه های موشکی ضدهوایی اس 300 به ایران را آغاز کرده است. او می گوید: «بهای این قرارداد پرداخت و اجرایی شده  است.»  

انتهای خبر/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.