سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به هم‌ریختگی در گوشه‌وکنار شهرها با از بین رفتن نظم بصری

این روزها تغییرات بی‌رویه در گوشه‌وکنار هر شهری بی‌هیچ مدیریتی گسترش می‌یابند و نظم بصری را از بین می‌برند.

مهدی وثوق‌نیا، هنرمند عکاس که تاکنون نمایشگاه‌های زیادی را به ویژه در رشته «مستند اجتماعی» برگزار کرده، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نمایشگاه کنونی خود در نگارخانه راه ابریشم گفت: در این نمایشگاه که با عنوان «پامنار» به نمایش گذاشته شده است، 23 اثر از یک مجموعه 55 تایی گزینش شده وجود دارد.

وی افزود: «پامنار» از جمله نمایشگاه‌‌هایی است که در آن چشم‌اندازهایی از این منطقه را به تصویر کشیده‌ام و مضمون این نمایشگاه مانند نمایشگاهی است که پارسال با عنوان انزلی برگزار شد.

وثوق‌نیا، تصریح کرد: انزلی، پامنار و ... همه این‌ها یک مجموعه هستند که شامل تصاویری از مکان‌هایی‌اند که دارای ارزش تاریخی هستند و یکی از ویژگی‌هایی که در این نمایشگاه وجود دارد، عدم حضور انسان در عکس‌هایی است که ماهیت انسانی دارند.

وی ادامه داد: علت عدم وجود انسان این بود که بیشتر می‌خواستم تمرکز بر روی تاریخ و خود فضا باشد تا آدم‌ها. همچنین نکته دیگری که در کارهاست رنگی بودن عکس‌ها به گونه طبیعی است؛ یعنی عکس‌ها رنگی هستند. اما نه به صورت براق و ویرایش شده؛ بلکه سعی بر این بوده تا با یک رویکرد خاص آن چه که دیده می‌شود را ثبت کنم و آن را همان‌گونه که هست به مخاطب نشان دهم.

این هنرمند راجع به علت انتخاب چنین حوزه فعالیتی اظهار داشت: حدود 5 سال است که تمام تلاشم را گذاشته‌ام تا با ثبت چشم‌اندازهایی، تغییراتی که به شکل لجام گسیخته در گوشه‌وکنار هر شهری اتفاق می‌افتد را به تصویر بکشم؛ زیرا این تغییرات، بی‌رویه در حال پیش روی هستند و شکل منطقه‌ای که در آن قرار دارند را به شکل نامطلوبی عوض می‌کنند و هیچ‌کس آنها را از نظر بصری مدیریت نمی‌کند، چرا که این تغییرات موجب عوض شدن جلوه‌های بصری می‌شود که در خیلی از موارد نامطلوب است.

وی بیان کرد: دگرگونی‌های مذکور موجب شده‌اند که مثلاً برخی از جاهایی که همیشه شلوغ و پر رفت‌وآمد بوده‌اند تبدیل به سکوت شود، برخی‌ها را نیز سرد، زشت و ... کرده است، مهمترین عاملی که باعث شد این فضاها موضوع عکس‌های من شوند، همین تغییراتی است که نظم بصری ندارند. من نیز سعی کردم جلوه‌ای از این آشفتگی‌ها را بدون تغییر در عکس به تصویر بکشم.

وثوق‌نیا اذعان داشت: غالب این کارها با زاویه باز گرفته شده‌اند تا به این وسیله مخاطب به طور کامل با فضا رو‌برو شود.

این عکاس در پایان خاطرنشان کرد: در کنار این نمایشگاه از کتاب این مجموعه که شامل 55 عکس است، نیز رونمایی می‌شود و لازم به ذکر است که اضافه کنم تمامی آثار من در این زمینه به فضاهایی تعلق دارند که تاریخی پشت‌شان است و «پامنار» نیز روایتگر تاریخی از دوره صفوی تا عهد پهلوی است.

گفتنی است؛ این نمایشگاه تا 12 بهمن در نگارخانه راه‌ابریشم برقرار است.



انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.