سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان؛

سیستم رهایش هدفمند داروی استرپتوکیناز ثبت اختراع شد

سیستم رهایش هدفمند داروی استرپتوکیناز توسط محققان دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه سمنان با همکاری پارک علم و فناوری این دانشگاه ثبت اختراع شد.


به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، داود معروفی مسوول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان گفت: «سیستم رهایش هدفمند داروی استرپتوکیناز» با تلاش دکتر سید محمد صادق نوربخش عضو هیئت‌ علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه سمنان، محمد بنی اسدی دانش‌آموخته تحصیلات تکمیلی این دانشگاه با همکاری دکتر مریم تاج‌آبادی و مهدی کمالی از اساتید دانشگاه و پژوهشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) و با مشارکت پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در اداره کل مالکیت صنعتی و ثبت اختراع به شماره 87288 به ثبت رسید.

معروفی افزود: ثبت این اختراع از آن جهت حائز اهمیت است که برای نخستین بار ثبت اختراع در حوضه مهندسی پزشکی و با تعامل دو دانشگاه سمنان و دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) و با مشارکت 3 مرکز تحقیقاتی در این دو دانشگاه صورت پذیرفته است.

دکتر سید محمد صادق نوربخش گفت: با توجه به آنکه بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن به علت سبک زندگی نامناسب فعلی، گسترش یافته ،لذا توجه به روش‌های نوین درمانی در این حوضه اهمیت دارد.

وی افزود: یکی از عوامل اصلی بیماری‌های دستگاه گردش خون، ایجاد لخته ناهنجار در درون عروق و ایجاد انسداد عروقی است که در صورت جدا شدن لخته و ایجاد آمبولی متحرک در عروق، سکته‌های قلبی و مغزی و آمبولی ریوی را باعث می شود .

دکتر نور بخش با بیان اینکه در صورت جلوگیری از لخته در درون عروق و یا حذف سریع لخته در صورت ایجاد شدن، می‌توان بخش گسترده‌ای از بیماری‌های قلبی و عروقی را کنترل نمود افزود: یکی از داروهای ترومبوليتيك بسیار مؤثر که در موارد حاد استفاده می‌شود، استرپتوكيناز (Streptokinase) است؛ اما استفاده باليني از این دارو به علت كوتاه بودن نيمه عمر آن در بدن (شرايط درون تنی)، پاسخ ايمني، افزايش خون‌ریزی سيستميك و تضعیف اثربخشی درماني و قیمت بالای آن محدود شده و مشکلات دسترسی به دارو برای بیماران به علت وارداتی بودن مشکلات عدیده‌ای را فراهم آورده است.

وی ادامه داد: در این سیستم سعی شده است معایب یاد شده کاهش یافته و مزایایی هم چون هدفمندسازی با میدان مغناطیسی افزوده شود.

محمد بنی اسدی محقق دیگر این اختراع گفت: در این اختراع چندين مزيت را در يك ساختار هسته– پوسته‌ای (Core-Shell) تجمیع نموده‌ایم. 

وی همچنین بهبود نيمه عمر دارو در شرایط درون تنی، افزایش فعالیت آنزیمی، بهبود اثربخشی استرپتوکیناز و کاهش چشم‌گیر پاسخ ایمنی بدن و هم‌چنین جلوگیری از خون‌ریزی در نواحی گوناگون را از مزایای دیگر این تحقیق برشمرد.

انتهای پیام/ب
برچسب ها: ثبت ، اختراع ، دارو ، سمنان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.