سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نعمت‌زاده در همایش استانداران و فرمانداران:

اختصاص تسهیلات 300 میلیاردی برای صادرات به روسیه

وزیر صنعت گفت: 300 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به صادر کنندگانی که صرفا قصد صادرات کالا به روسیه را دارند، اختصاص خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن در همایش استانداران و فرمانداران که عصر امروز در محل وزارت کشور برگزار شد، بیان داشت: تیم هسته‌‌ای ما و بخصوص رئیس جمهور زحمات بسیاری را در به سرانجام رسیدن این موفقیت داشتند، اکنون نیز در ادامه راه باید از تحصیلات و رفع موانعی که به وجو آمده حداکثر استفاده را ببریم.

وی افزود: ما ماه ها قبل از به ثمر رسیدن این موفقیت مشغول همفکری با تیم اقتصادی دولت، فعالان اقتصادی و مشاوران مربوطه بودیم، سیاست‌هایی را تنظیم کردیم و در قالب ملاقات با مقامات خارجی آنها را مطرح می‌کردیم.

وزیر صنعت در ادامه افزود: این همکاری هایی جدید باید استراتژیک و بلند مدت باشد و همینطور باید تلاش کنیم تا همکاری‌هایمان متکی به سرمایه‌گذاری‌های مشترک باشد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: ما باید زمینه‌ای را ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم و به دنبال آن هستیم شرکت‌های خارجی 30 درصد با همتاهای ایرانی خود شریک شوند، سرمایه‌گذاری‌هایی جدید که ایجاد شود باید بر مبنای توسعه صادرات باشد.

وی با بیان اینکه من در جلسه با مسئولین خودرو این موضوع را یادآور شدم که سرمایه‌گذار خارجی موظف است در شبکه بین‌المللی محصول خودرو را صادر کند، خاطر نشان کرد: معتقدیم سرمایه‌گذار خارجی باید متعهد باشد تا بخشی از محصولات را به خارج صادر کند، بنابراین یک ثلث از محصولات تولیدی باید برای صادرات در نظر گرفته شود.

نعمت‌زاده با اشاره به بحث نوسازی صنایع کشور بیان کرد: سال‌هاست که از قافله فناوری‌های جهان عقب افتاده‌ایم و تاکید بر نوسازی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری داریم.

وزیر صنعت و معدن همچنین در زمینه معادن گفت: مشارکت‌هایی را مذاکره می‌کنیم تا خارجی‌ها سرمایه‌گذاری کنند البته موانعی وجود دارد که باید با کمک بانک مرکزی حل شود.

وزیر صنعت همجنین با اشاره به مسائل زیست محیطی اظهار داشت: در زمینه خودرو تاکید داریم حداقل از یورو 5 استفاده کنیم و فناوری‌هایی که وارد می شود بر مبنای یورو 6 باشد.

نعمت زاده در ادامه اظهارات خود اشاره‌ای به فعالیت‌های سازمان متبوع‌اش در طول دو سال گذشته داشت و تصریح کرد: موانع تولید بالا بود که سعی کردیم با کمک دولت و مجلس آنها را حل کنیم.

وی افزود: ستاد تسهیل تولید با پیگیری های زیاد و حمایت اسحاق جهانگیری تصویب شد.

وزیر صنعت و معدن یادآور شد: حدود 80 درصد مشکلات واحدهای تولیدی در سراسر کشور مربوط به منابع مالی است و نقدینگی از بحث‌های جدی ما است، در طول سال‌های گذشته هم چند برابر شدن قیمت ارز و تورم مشکلاتی را بر سر راه ما قرار داد و شاهد بدهی‌هایی در طول سال‌های گذشته هستیم که در این مورد آقای سیف باید برای حل و فصل آنها توجه‌ جدی داشته باشد.

وی در ادامه استانداران و فرمانداران را خطاب قرار داد و تاکید کرد: ستادها یا کارگرو‌ه‌هایی را برخی از استانداران در حضور خود تشکیل می‌دهند که این دوستان باید وقت بیشتری را صرف موضوعات کنند تا به نتایج مثبت برسیم.

نعمت‌زاده با بیان اینکه در ماه های گذشته 700 واحد که تعطیل شده بود دوباره راه‌اندازی شد، افزود: برخی از واحد‌ها هم به دلیل شرایط بازار تولید کاهش یافته که امیدواریم من‌البعد جبران شود.

وی همچنین در رابطه با روسیه گفت: طی جلساتی به این نتیجه رسیدیم که 300 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به صادر کنندگانی که صرفا قصد صادرات کالا به روسیه را دارند، اختصاص یابد و این خبر مسرت‌بخشی برای صادرکنندگان ما است.

نعمت‎‌زاده همچنین افزود: ما به دنبال برقرار کشتیرانی مستقیم بین بنادر شمال به آستاراخان هستیم که قرار است دو نوبت در ماه انجام گیرد به همین خاطر سوبسیدهایی را به کشتیرانی داده‌ایم تا این کار را انجام دهند.

وزیر صنعت و معدن اضافه کرد: در مورد کانتینرهای یخچال‌دار و بخاری‌دار برای حمل میوه و تره‌بار نیز اقدام کرده‌ایم.

نعمت زاده ادامه داد: با هواپیمایی تابان هم صحبت کرده‌ایم تا پرواز مستقیم بین تهران و آستاراخان برقرار کنند به همین دلیل علی‌رغم کمبود بودجه سوبسیدی را از محل یارانه به صادرات به این موضوع اختصاص داده‌ایم تا این پرواز هفته‌ای دو نوبت انجام شود.

وی افزود: در زمینه صادرات و میوه و تره‌بار آقای فلاح، برخی از استانداران و معاونانم را به شمال فرستادم تا بررسی‌های لازم را در این راستا انجام دهند و قوی‌ترین شرکت‌هایی که می‌توانند کار صادرات را به بهترین نحو از جهت بسته‌بندی و کیفیت انجام دهند را شناسایی کنند ولی چیزی از آن در نیامد.

وزیر صنعت و معدن ادامه داد: در بخش کشاورزی باید شرکت‌های توانمند به وجود آید، شرکت‌هایی که تمام استانداردها را رعایت کنند تا آبروی کشور حفظ شود.

وی با بیان اینکه ما در بسته‌بندی کالاها و ... ضعف بزرگی داریم، گفت: در استان‌هایی که قصد دارند میوه صادر کنند باید ترمینال وجود داشته باشد، ما در مازندران از استانداران این استان خواستیم تا ترمینال‌هایی به وجود بیاورند که مسئول کیفیت و بسته‌بندی باشند.

نعمت‌زاده در پایان اظهاراتش با اشاره به بحث تعرفه‌ها نیز خاطر نشان کرد: با روسیه و کشورهای اوراسیا طی چند ماه گذشته تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده‌ایم. فعلا قرار است کار موقت را شروع کنیم تا به تجارت آزاد بین ایران و 5 کشور دیگر برسیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: یورو ، نعمت زاده ، ستاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.