سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقایسه محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام رسان اینترنتی

در دهه‌ی دوم قرن بیست و یک، پدیده‌ای با نام "اپلیکیشن‌های پیام‌رسان" کم کم آغاز به کار کرد و در بین کاربران گسترش یافت و از همان ابتدا مشخص بود که پتانسیل تبدیل شدن به یک اتفاق بزرگ را دارد.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیش از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، سال‌های سال بود که یاهومسنجر سلطان بی چون و چرای ارتباطات اینترنتی به شمار می‌رفت و مواردی مانند مکالمه‌های زنده و عدم وجود تاخیرها یا محدودیت‌هایی که در ایمیل وجود داشت، آن را به محبوب‌ترین راه ارتباطی کاربران تبدیل کرده بود. اما چیزی که از دنیای تکنولوژی یاد گرفته ایم این است که آدمی، هیچ وقت قانع نخواهد بود و حتی در صورت وجود بهترین و جالب‌ترین گجت‌ها و ابزارها، باز هم به دنبال چیزی فراتر از آن می‌رود.

نرم افزار پیام‌رسان یاهو نیز دچار چنین وضعیتی شد و با گسترش اینترنت در سرتاسر دنیا، بهتر بود که این ارتباط همیشه و همه جا در دسترس باشد و برای استفاده از آن، نیاز به انجام مراحلی خاص یعنی ساخت یک یاهو آی‌دی وجود نداشته باشد تا تمام کاربران، حتی آن‌هایی که از داشتن کامپیوتر محرومند، یا دانش کافی برای کار با آن را ندارند نیز بتوانند به این جمعیت اینترنتی بپیوندند.






در این مقاله، چهار اپلیکیشن برتر پیام رسانی را برای بررسی انتخاب کرده ایم که عبارتند از واتس اپ، تلگرام، لاین و وایبر. در ابتدا به معرفی جزئی هرکدام از این چهار اپلیکیشن و نمایش تصویری از محیط آن‌ها، و سپس به مقایسه ی امکانات آن‌ها خواهیم پرداخت.


Whatsapp به عنوان یکی از اولین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان موبایلی، کار خود را در سال ۲۰۰۹ شروع کرد و رفته رفته کاربران بسیاری را به خود جذب کرد، به طوری که امروز، بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در این اپلیکیشن وجود دارد. Whatsapp تنها شروع ماجرا بود و بعد از آن با ورود اپلیکیشن‌های جدیدتر و حتی بهتر، مانند لاین، تلگرام، وایبر و... رقابت تنگاتنگی بین این اپلیکیشن‌ها صورت گرفت. البته در این بین بودند اپلیکیشن‌هایی مانند Hike, beetalk, kik, Tango و... که در یک بازه‌ی زمانی به شدت محبوب شدند اما به همان سرعت نیز،  از دیگر رقیبان خود جا ماندند، چرا که در دنیای تکنولوژی، بخصوص اپلیکیشن‌ها، بحث خوب و بهتر نیست و تنها اپلیکیشن‌هایی باقی خواهند ماند که "عالی" و بی‌نقص باشند.






واتس‌اپ یکی از قدیمی ترین برنامه‌های پیام‌رسانی است که از سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و شروع به کار کرد. امکاناتی همچون ارسال عکس، موسیقی، ویدئو و پیام‌های متنی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به حساب می آمد. این سرویس پیام‌رسانی تنها سال اول رایگان است و پس از آن ۰.۹۹ دلار در سال باید پرداخت شود تا بتوان از آن استفاده کرد. واتس اپ هم اکنون به رقم شگفت انگیز ۸۰۰ ملیون کاربر رسیده است که با توجه به نمودار صعودی کاربران آن، به زودی مرز یک میلیارد کاربر را هم خواهد گذراند.


پیام‌رسان تلگرام، پیام‌رسانی چندسکویی است که برای نسخه‌های کلاینت متن‌باز است. کاربران تلگرام می‌توانند پیام‌ها، تصاویر، ویدئوها و اسناد (همه انواع پرونده‌ها پشتیبانی می‌شود) خود ویرانگر و رمزنگاری‌شده تبادل کنند. تلگرام رسماً برای اندروید و آی‌اواس (از جمله تبلت‌ها و دستگاه‌های بدون وای-فای) در دسترس است. نرم‌افزارهای کلاینت غیررسمی برای ویندوز فون، همین‌طور نسخه وب، نسخه اواس ده، نسخه لینوکس و یک کلاینت دسکتاپ ویندوز از توسعه‌دهنده‌های مستقل که از رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار تلگرام استفاده می‌کنند در دسترس هستند.کاربران نرم‌افزار امکان تبادل پیام، عکس، ویدیو و فایل تا حجم ۱٬۵ گیگابایت را دارند. تلگرام توسط دو برادر با نام‌های پاول دورف و نیکلای دورف به بازار آمد. پاول دورف برادر کوچک نیکلای دورف است و سازمان غیرانتفاعی کارآفرینی در آلمان دارد که پشتیبان مالی پروژه است. تلگرام توسط یک سازمان غیرانتفاعی آلمانی متعلق به کارآفرین و نیکوکار روس پاول دورف اداره می‌شود.





تلگرام یکی از جدیدترین و البته محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی در بین کاربران ایرانی است که قادر است در کنار پیام‌های متنی، تصویر، ویدئو و هر فایلی که فکرش را کنید ارسال و دریافت کند. تلگرام که موسس آن یکی از مدیران وب سایت VK است برای تمامی پلتفرم‌های موبایل موجود بوده و علاوه بر نسخه‌ی مخصوص ویندوز و مک، نسخه‌ی تحت وب آن نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است.



لاین یک نرم‌افزار کاربردی پیام‌رسان فوری مخصوص تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا با یکدیگر به تبادل پیام‌های متنی، عکس، ویدئو و موسیقی (در نسخه PC) بپردازند. لاین همچنین امکان برقراری تماس صوتی و تصویری را از طریق بسترهای اینترنتی (Voip) برای کاربران خود فراهم می‌سازد.

لاین در سال ۲۰۱۱ در ژاپن راه‌اندازی شد و در ظرف دو سال به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی ژاپنی بدل شد. به طوری که در نوامبر ۲۰۱۳ تعداد کاربران آن در سطح جهانی به مرز ۳۰۰ میلیون نفر رسید که از این تعداد ۵۰ میلیون آن را ژاپنی‌ها تشکیل می‌دادند. لاین در ابتدا برای گوشی‌های هوشمند اندروید و IOS ارائه شد؛ ولی بعداً در اوت ۲۰۱۲ نسخه مربوط به گوشی‌های بلک بری نیز عرضه شد. نسخه ویندوز فون و آشا نیز یک سال بعد و در سال ۲۰۱۳ برای کاربران ارائه شد.




لاین اپلیکیشنی پیام‌رسان مخصوص تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی است که در سال ۲۰۱۱ در ژاپن راه‌اندازی شد و تنها با گذشت دو سال به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی ژاپنی بدل شد. لاین در ابتدا برای اندروید و iOS ارائه شد اما در نهایت و در سال ۲۰۱۲ نسخه مربوط به گوشی‌های بلک‌بری آن نیز عرضه شد. نسخه ویندوز فون و آشا نیز یک سال بعد ارائه شد.

این اپلیکیشن یکی از قدیمی ترین و پرامکانات ترین اپلیکیشن های موبایل نیز به حساب می آید که با ارائه ی امکاناتی همچون کانال های تایید شده و تایم لاین، و همچنین بهره مندی از استیکرها و پشتیبانی فارسی آن یکی از محبوب ترین اپلیکیشن ها در داخل نیز به حساب می آید. برخورداری از تعداد زیادی مخاطب فارسی زبان نیز باعث شده است تا این اپلیکیشن یکی از پایه های ثابت هر گوشی موبایلی در ایران باشد چرا که تقریبا بیش از نیمی از کانتکت های هر شخصی، در اپلیکیشن لاین وجود دارد که با توجه به امکانات و استیکرهای بی نظیر این برنامه، چنین استقبالی از آن دور از انتظار نبود.


وایبر یک نرم‌افزار مالکیتی چندسکویی پیام‌رسان فوری صدا روی پروتکل اینترنت برای تلفن‌های هوشمند است که توسط شرکت وایبر توسعه داده شده‌است. علاوه بر پیام‌رسانی متنی، کاربران می‌توانند به تبادل تصاویر، ویدئو و پیام‌های رسانه‌ای بپردازند. نرم‌افزار وایبر برای مک اواس، اندروید، سیستم‌عامل بلک‌بری، آی‌اواس، سیمبیان، بادا، ویندوز فون و مایکروسافت ویندوز در دسترس قرار دارد. یک نگارش از نرم‌افزار برای لینوکس در حال توسعه است که در حال حاضر در مرحلهٔ آزمایشی عمومی قرار دارد.وایبر روی شبکه‌های نسل سوم شبکه تلفن همراه، پروژه مشارکتی نسل سوم شبکه تلفن همراه و وای-فای کار می‌کند. جهت کار با نرم‌افزار روی یک سیستم‌عامل مبتنی بر دسکتاپ الزامی است نرم‌افزار وایبر را روی یک تلفن نصب داشته باشید. وایبر در ۷ مه ۲۰۱۳ به ۲۰۰ میلیون کاربر رسید.





وایبر توسط ۴ همکار اسرائیلی تأسیس شد: تلمن مارکو، ایگور مگزینیک، سانی مارولی و اوفر اسمچا. تلمن مارکو مدیرعامل شرکت است، که چهار سال در ارتش اسرائیل مشغول به کار بوده‌است و از دانشگاه تل‌آویو فارغ‌التحصیل شده‌است. در ۱۴ فوریه ۲۰۱۴ وایبر توسط شرکت راکوتن به قیمت ۹۰۰ میلیون دلار خریداری شد. پیش از فوریه ۲۰۱۴، بیشتر سهام این شرکت را یک خانواده اسرائیلی به نام شباتای (۵۵٫۲٪) و تلمن مارکو (۱۱٫۴٪) و نیز یک شرکت آمریکایی به نام IRS وست (۱۲٫۵٪) در اختیار داشته‌اند.تلمن مارکو از پاسخ به سؤالات صریح دربارهٔ نقش خود در آینده شرکت تحت مدیریت راکوتن، امتناع کرد.

وایبر در ۲ دسامبر ۲۰۱۰ ابتدا برای آی‌فون، برای رقابت مستقیم با اسکایپ ارائه شد. یک نگارش پیش از انتشار برای اندروید در مه ۲۰۱۱ ظاهر شد اما محدود به ۵۰٫۰۰۰ کاربر بود؛ در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۲ یک نگارش محدود نشده منتشر شد. وایبر برای دستگاه‌های ویندوز فون و بلک‌بری در ۸ مه ۲۰۱۲ ارائه شد.با رسیدن به ۵۰ میلیون کاربر در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۲، پیام‌رسانی گروهی و موتورِ کیفیت صدای بالا به هر دو نرم‌افزارهای اندروید و آی‌فون اضافه شدند. از این نرم‌افزار برای سری‌های ۴۰ نوکیا، سیمبیان و سیستم‌عامل بادای سامسونگ نیز در همان روز خبر دادند.در ابتدا، قابلیت تماس صوتی فقط برای نرم‌افزارهای آی‌فون و اندروید در دسترس بود، با این وعده که تماس صوتی به نگارش‌های رسیدنیِ نرم‌افزارهای بادا، سیمبیان و ویندوز فون اضافه خواهد شد، اما هیچ اشاره‌ای به سیستم‌عامل بلک‌بری و سری ۴۰ نوکیا نشد.

این محدودیت بنظر می‌رسد بخاطر هستهٔ بلک‌بری و سری ۴۰ نوکیا باشد که از نرم‌افزارهای صدا روی پروتکل اینترنت پشتیبانی آسانی نمی‌کند. همان‌طور که وعده داده شد، در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۲، تماس صوتی با کیفیت بالا و پیام‌رسانی گروهی برای ویندوز فون‌هایی که روی دستگاه‌های نوکیا نصب هستند، بعنوان بخشی از همکاری منحصر به فرد با نوکیا در دسترس قرار گرفت. وایبر همراه تماس صوتی بطور رسمی برای همهٔ دستگاه‌های ویندوز فون ۸ در ۲ آوریل ۲۰۱۳ منتشر شد. در اوت ۲۰۱۳، وایبر بعنوان یک نرم‌افزار آزمایشی عمومی برای لینوکس منتشر شد. در ابتدا، نگارش دودویی ۶۴ بیت برای دریافت در دسترس قرار گرفت. در ۱۳ فوریه ۲۰۱۳، راکوتن از خرید وایبر به قیمت ۹۰۰ میلیون دلار خبر داد.

قابلیت‌های اصلی این برنامه بر روی سیستم‌عامل اندروید و آی او اس و ویندوزفون مکالمه بوسیله اینترنت، ارسال عکس، شکلک و ارسال متن است. این برنامه کاملاً رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته‌است. برای ثبت نام در این برنامه باید شماره تلفن همراه شخص به آن اعلام شود و توسط یک پیام کوتاه، کد ورود به برنامه به کاربر اعلام می‌شود. همچنین کاربران می‌توانند توسط همان تلفن همراه برنامه را بر روی رایانه شخصی و یا تبلت خود نصب کنند و به صورت اشتراکی از این برنامه در همگی آنها استفاده کنند. وایبر با استفاده از دفترچه تلفن موجود در تلفن همراه سایر افرادی که نرم‌افزار فوق را نصب کرده و در دفترچه تلفن قرار دارند را شناسایی کرده و آنها را در لیست دوستان در نرم‌افزار فوق قرار می‌دهد. نسخه جدید این نرم‌افزار اجازه اضافه کردن شکلک‌های جدیدی را نیز به کاربرانش می‌دهد. برخی از این شکلک‌ها با پرداخت هزینه قابل دریافت و برخی نیز رایگان هستند.

قابلیت‌های اصلی این برنامه بر روی سیستم‌عامل اندروید و آی او اس و ویندوزفون مکالمه بوسیله اینترنت، ارسال عکس، شکلک و ارسال متن است. این برنامه کاملاً رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته‌است. برای ثبت نام در این برنامه باید شماره تلفن همراه شخص به آن اعلام شود و توسط یک پیام کوتاه، کد ورود به برنامه به کاربر اعلام می‌شود. همچنین کاربران می‌توانند توسط همان تلفن همراه برنامه را بر روی رایانه شخصی و یا تبلت خود نصب کنند و به صورت اشتراکی از این برنامه در همگی آنها استفاده کنند. 

همانطور که ملاحظه نمودید این چهار مدعی، همگی مشخصاتی شبیه به هم دارند و تنها در چند مورد خاص نسبت به یک دیگر برترند که باید دید هر کاربر، کدام یک از این موارد را در کار با اپلیکیشن‌ها بیشتر استفاده می‌کند و نبود کدام را یک ضعف بزرگ برای آن می‌داند.

تماس صوتی و ویدئویی:

اولین تفاوتی که در جدول بالا با آن مواجه می‌شویم امکان برقراری تماس صوتی و ویدئویی است. همانطور که قابل مشاهده است امکان تماس صوتی در اپلیکیشن تلگرام، و همچنین تماس ویدئویی در دو اپلیکیشن واتس‌اپ و تلگرام وجود ندارد و در مقابل، لاین و وایبر هر دو از این ویژگی‌های مهم پشتیبانی می‌کنند. البته شاید با توجه به سرعت پایین اینترنت و هزینه‌های گزاف آن، نتوان امکان برقراری تماس صوتی و ویدئویی را برای کاربران ایرانی چندان حائز اهمیت دانست و احتمالا اکثر کاربران از نبود چنین قابلیتی، به سادگی عبور خواهند کرد و اگر در حال حاضر کاربر واتس‌اپ یا تلگرام باشند، نبود امکان برقراری تماس ویدئویی یا صوتی(در تلگرام)، آن‌ها را از اپلیکیشن مورد علاقه‌ی خود دور نخواهد کرد.

اشتراک گذاری فایل:

مورد دوم که در جدول بالا یکسان نیست، فرمت‌های پشتیبانی شده در بخش ارسال فایل است. بخشی که برای تعداد زیادی از کاربران بسیار مهم بوده و برخلاف تماس ویدئویی، استفاده‌ی بالایی از آن خواهند کرد. در اپلیکیشت واتس‌اپ کاربر قادر است فایل‌های تصویری، ویدئویی و صوتی را ارسال کند که تقریبا نیاز اکثر کاربران را برطرف خواهد کرد. اما حداقل در این بخش، جام پیروزی به تلگرام تعلق خواهد گرفت. اپلیکیشنی که توسط یکی از مدیران اصلی وب سایت VK.com در روسیه به وجود آمده است. در این اپلیکیشن شما قادر خواهید بود تا علاوه بر عکس، ویدئو و موسیقی، هر فرمت دلخواه دیگری را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. برای مثال فرمت‌های Apk ,txt ,doc ,pdf و... از فرمت‌های بسیار مهم و البته رایجی هستند که در اپلیکیشن تلگرام می‌توانید آن‌ها را برای دوستانتان ارسال کنید. اگر از کاربران لاین یا وایبر هستید و قصد ارسال یک فایل موسیقی یا... را به دوستان خود دارید، چاره‌ای جز عوض کردن اپلیکیشن پیام‌رسان خود نخواهید داشت. البته با توجه به رقابت مابین این اپلیکیشن‌ها، احتمال آنکه در آینده هر سه اپلیکیشن واتس‌اپ، وایبر و لاین در این بخش ارتقا یابند بسیار زیاد خواهد بود.

گزارش تحویل پیام:

اغراق نیست اگر بگوییم عجیب‌ترین بخش این جدول، مربوط به امکان مشاهده‌ی گزارش تحویل پیام‌ها است. این قابلیت یعنی آگاهی از تحویل داده شدن پیام شما به افراد، به قدری ضروری و مهم است که نبودن آن در یک اپلیکیشن پیام‌رسانی، یک ضعف عجیب به حساب می‌آید. عجیب بودن ماجرا وقتی پررنگ تر می‌شود که بدانید اپلیکیشن هایی که چنین امکانی را در خود جای نداده اند، تلگرام و لاین هستند. برنامه‌ هایی کامل که هر امکانی که فکرش را کنید برای شما در نظر گرفته اما بدیهی‌ترین قابلیت را فراموش کرده اند. لاین و تلگرام تنها دو حالت را برای شما تایید خواهد کرد. یک، ارسال موفقیت آمیز پیام از دستگاه شما (یک تیک)، و حالت دوم خوانده شدن پیام توسط فرد مقابل (دو تیک). به این معنا که حالت تحویل داده شده در این دو اپلیکیشن تعریف نشده اند و شما متوجه این موضوع که شخص مقابل پیام شما را به کل دریافت نکرده است، یا آن را دریافت کرده اما اقدام به خواندن آن نکرده است نخواهید شد. نظر شما در این باره چیست؟ فکر می‌کنید سازندگان تلگرام و لاین چنین امکانی را فراموش کرده اند؟ یا مانند درج نام کاربران در پیام‌های فوروارد شده ی تلگرام، این موضوع نیز یکی از سیاست‌های عجیب این شبکه ها به حساب می‌آید؟

ارسال استیکر:

وجود و قابلیت ارسال استیکر به اندازه‌ی مورد قبل یک ویژگی بدیهی نیست. اما نبود آن در یکی از قدیمی‌ترین اپلیکیشن‌های موجود در زمینه‌ی پیام‌رسانی آنلاین، آن هم اپلیکیشنی که تحت مالکیت فیسبوک اداره می‌شود طبیعتا به تا اندازه‌ای عجیب است. در واقع واتس‌اپ نه تنها از ارسال استیکر پشتیبانی نمی کند، بلکه یکی از کندترین رویه‌ها را در دریافت بروزرسانی در بین دیگر اپلیکیشن‌ها دارد. اپلیکیشن‌های پیام‌رسان تازه نفس از راه رسیدند، محبوب شدند، فروکش کردند و از دور خارج شدند اما با این حال هنوز هم واتس‌اپ فکری به حال بخش استیکرهای خود نکرده است و این که بر اساس چه سیاستی، واتس‌اپ هنوز قابلیت استیکر را به اپلیکیشن خود اضافه نکرده است، مشخص نیست.
نبود استیکر در واتس‌اپ، فقط و فقط یک نقطه ضعف بزرگ به حساب می‌آید و هیچ توجیه عاقلانه‌ای نمی توان برای آن پیدا کرد. با وجود رقیبی سرسخت، سریع و سبک همانند تلگرام، واتس‌اپ برای بقا در این چرخه ی رقابتی، ناچار به ارتقای امکانات خود خواهد بود. تلگرامی که در ابتدا محکوم به کپی برداری از واتس‌اپ شده بود، حال به یکی از قدرتمندترین قطب‌های پیام‌رسان، و محبوب‌ترین اپلیکیشن در داخل ایران تبدیل شده است و واتس‌اپ، همچنان در دنیای قدیم خود جا مانده است. اپلیکیشنی که با وجود تمام این کم و کاست‌ها نسبت به رقیبان خود، تنها اپلیکیشن پولی است، و تنها یک سال قادر به استفاده‌ی رایگان از آن خواهید بود.

نسخه‌ی مخصوص وب:

با گسترده شدن اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در بین کاربران، طبیعتا وجود نسخه‌هایی به جز موبایل از آن‌ها نیز به امری ضروری تبدیل شد تا کاربر قادر باشد نه تنها در موبایل، بلکه در رایانه‌ی خود نیز به ارسال و دریافت پیام‌ها بپردازد. اما هنوز همه چیز آن طور که باید و شاید ایده آل نبود. چراکه برای مثال اگر در کامپیوتری به جز کامپیوتر شخصی خود قصد استفاده از نسخه‌ی دسکتاپ این اپلیکیشن‌ها را داشتید، مجبور به دانلود دوباره و نصب آن‌ها بودید که طبیعتا چنین موضوعی حتی اگر در تمام کامپیوترها ممکن بود، باز هم ارزش صرف آن همه وقت را نداشت. از همین رو، نسخه‌ی تحت وب نیز به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اضافه شد، به طوری که تنها با مراجعه به یک آدرس اینترنتی خاص از وب سایت برنامه، قادر به استفاده‌ی کامل از امکانات اپلیکیشن پیام‌رسان می‌شدید. اما همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، وایبر و لاین از این موضوع جا مانده اند و تنها اگر کاربر واتس‌اپ یا تلگرام باشید قادر به ارسال و دریافت پیام در مرورگر اینترنتی خود خواهید بود.

نسخه‌ی دسکتاپ:

در بین چهار اپلیکیشن معرفی شده در بالا، تنها واتس‌اپ نرم افزار مخصوص دسکتاپ ندارد که البته با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل ذکر شد، می‌توان اهمیت نسخه‌ی وب را کمی بیشتر از نسخه‌ی دسکتاپ دانست و در نتیجه، چندان به این نقطه ضعف واتس‌اپ بها نداد. درواقع می‌توان اینگونه گفت که هر کامپیوتر که مجهز به ارتباط اینترنتی باشد، بدون شک می‌تواند به نسخه‌ی تحت وب نیز وصل شود، در حالی که اتصال به نسخه‌ی دسکتاپ، نیازمند نصب بودن نرم افزار آن‌ها خواهد بود.

میزان مصرف دیتا در تماس صوتی:

در تست جالبی که توسط یکی از وب‌سایت‌های خارجی صورت گرفته است، ۱۰ اپلیکیشن برتر و شناخته شده در زمینه‌ی تماس صوتی از جمله وایبر، واتس‌اپ و... در زمینه‌ی دیتای مصرفی، مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. در بین اپلیکیشن‌های موجود در این تست، لاین، وایبر و واتس‌اپ حضور داشته اند(تلگرام به دلیل عدم امکان تماس صوتی در لیست وجود ندارد). اپلیکیشن LINE با مصرف۳۷۴ کیلوبایت در دقیقه، بهترین گزینه برای کاربرانی است که تمایل به استفاده از سرویس تماس صوتی، و صرف کمترین هزینه برای آن را دارند. با وجود پایین‌ بودن حجم دیتای مصرفی، صدای موجود در تماس صوتی لاین، بسیار واضح و با کیفیت است و می‌توان به نوعی آن را کامل‌ترین انتخاب دانست. اما اگر به دنبال کیفیت صدایی فراتر هستید و مکالمه‌ای با کیفیت فوق‌العاده عالی را تجربه کنید، باید ۲۰۰ کیلوبایت بیشتر را تقبل کرده و از اپلیکیشن وایبر استفاده کنید. این اپلیکیشن دو پله پایین‌تر از لاین و سه پله بالاتر از واتس‌اپ قرار گرفته و اگر از بسته‌های محدود استفاده می‌کنید، انتخاب یکی از دو اپلیکیشن لاین یا وایبر، نسبت به اپلیکیشن واتس‌اپ معقول‌تر به نظر می‌آید. به خصوص که در تستی هم که توسط ما صورت گرفت، تفاوت کیفیت صدای مکالمه، در واتس‌اپ و وایبر، بسیار کم و قابل چشم‌پوشی بود.

جمع‌بندی

در انتها باید گفت که تفاوت‌های موجود بین این چهار اپلیکیشن، آنچنان بزرگ و مهم نیست که کاربری را قانع کند که از یک اپلیکیشن، به اپلیکیشن دیگر کوچ کند. با این حال با توجه به موارد مورد نیاز هرکاربر، رتبه بندی اپلیکیشن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

طبق آخرین گزارشات موجود، اپلیکیشن واتس‌اپ هم اکنون بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال دارد (که البته مدت فعالیت آن نیز در این تعداد بالا تاثیر داشته است) و بعد از آن وایبر با ۲۴۹ و لاین نیز با ۲۰۵ میلیون کاربر، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. تاکنون آمار دقیق و مشخصی از تعداد کاربران کل تلگرام وجود ندارد و تنها آمار رسمی، حکایت از وجود ۵۰ میلیون کاربر فعال در هر ماه دارد.

نظر شما درباره‌ی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان چیست؟ شما کدام را انتخاب می‌کنید و فکر می‌کنید که کدام اپلیکیشن در آینده به انتخاب اول و بی‌چون و چرای کاربران تبدیل خواهد شد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع: زومیت


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
زهرا
۰۸:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرسی پیام رسانای داخلی همشون خوبن.نمیدونم ای ملت چرا کلیک کردن رو تلگرام؟چه فرقی داره ؟