سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ودود موذن‌زاده‌اردبیلی در سین جیم فرهنگی:

پدرم تا به حال در اجراهای من حضور نداشته‌اند

نوای آذرگونِ گروه موسیقی «دالغا» به سرپرستی چنگیز مهدی‌پور و خوانندگی ودود موذن‌زاده، 29 دی‌ماه امسال در مرکز همایش‌های برج میلاد طنین انداز می‌شود.

حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ودود موذن‌زاده اردبیلی، خواننده، نقاش و پیکرتراش، از فعالان موسیقی اصیل آذربایجان، آخرین کنسرت‌ش را با عنوان «آشیق جنون» در برج میلاد با همکاری گروه موسیقی «دالغا»  با اجرای قطعه‌هایی از ردیف آوازی، قطعه‌هایی شاد و قطعه‌هایی حماسی روی صحنه می‌برد. در «سین، جیم» موسیقی امروز در این‌باره بیشتر می‌خوانید.

سین: با توجه این‌که کنسرت شما در تهران برگزار خواهد شد، مردم فارسی‌زبان تا چه حد از کنسرت موسیقی آذری استقبال می‌کنند؟
جیم: همیشه کسانی هستنند خارج از هرگونه تفاوت‌های زبانی، با اصل موسیقی و فقط با زبان موسیقیایی در ارتباط باشند، به ویژه موسیقی‌هایی که به عنوان موسیقی فاخر شناخته می‌شوند همواره توان جذب مخاطبان خود را  بدون جذابیت زبان و کلام دارد. در کنار این، در تهران  چندین میلیون آذری‌زبان زندگی می‌کنند و طبیعی است که از موسیقی‌ آذری استقبال خواهند داشت. به طوری که همیشه در کنسرت‌ها با استقبال افراد مشتاق و مختلف روبه‌رو هستیم.

سین: کنسرت «آشیق جنون» را برای چندمین بار در برج میلاد اجرا می‌کنید؟
جیم: دومین بار

سین: با توجه به حوزه فعالیت پدرتان، تا به حال در کنسرت های شما حضور پیدا می کند یا نه؟

جیم: نه ، تا به حال در اجراهای من حضور نداشته‌اند. اما، پدرم از موسیقی فاخر و ارزشمند استقبال می‌کند، شاید به خاطر بافت امروزی جامعه، با توجه به این‌که در زمینه‌های مذهبی فعالیت می‌کند کم‌تر در این‌دست محافل حضور دارند. 

سین: نظر پدرتان در مورد موسیقی شما چیست؟
جیم: خیلی مشوق من هستنند و اگر نبودند من هنرمند و خواننده نبودم. 

سین: در مورد فضای موسیقیایی و معنایی کنسرت موسیقی گروه «دالغا» بیشتر توضیح دهید.
جیم: در موسیقی آذربایجان ژانرهای مختلفی وجود دارد که یکی از این ژانرها موسیقیِ «آشیقی» است؛ موسیقی «آشیق» در شکل اصل و سنتی خود بسیار محدود است. گروه هنری «دالغا» با تلاش چندساله در کنار حفظ اصول بنیادی این موسیقی با کمک چند ساز دیگر و تنظیم‌های گوش نواز، به شکلی نو از موسیقی آذری رسیده است، به عبارت دیگر برای اولین بار در موسیقی آذری، از ترکیب دو ژانر اصلی این موسیقی - «ردیف» و «آشیق» - با هماهنگی چنگیز مهدی‌پور تصمیم بر این شد که این دو نو ع ژانر متفاوت در تلفیق با یکدیگر به روی صحنه برود. در اجرای پیش‌رو قطعات مختلف با ریتم‌ها و فضاهای متفاوت را انتخاب کرده‌ایم که تمام سلیقه‌های مخاطب را در بر بگیرد.

سین: دلیل انتخاب عنوان «دالغا» برای گروه چه بود؟
جیم: «دالغا» از نظر لغوی یعنی «موجِ دریا»؛ به نظر من واژه دالغا برای عنوان گروه، بیش از هرچیز دیگر اشاره دارد به پویایی موسیقی آذری و کنسرتی که از آن به نوعی موج گرفته و جریان می‌یابد.

سین: گزینش شعرهای کنسرت به چه صورت بوده است؟
جیم: با توجه به نوع موسیقی سعی کردیم بیشتر از شعر شاعران کلاسیک آذربایجان کسانی چون محمد فضولی استفاده کنیم.

سین: به موسیقی فولکلور هم پرداختین یا نه؟
جیم: کل موسیقی و قطعات این کنسرت بومی و فولک است.

سین: برای برگزاری کنسرت چه سختی‌هایی را در مسیر دارید؟
جیم: بزرگ‌ترین سختی برگزاری کنسرت مرحله‌ی جذب اسپانسر و حمایت مالی است، موسیقی‌های اصیل و فاخر واسطه‌ی ماهیتی که دارند خلاف کنسرت‌های پاپ و عامه‌پسند دارای تعداد مخاطب کم‌تری هستند؛ از این‌رو اگر اسپانسرها حمایت نکند اکثر کنسرت‌ها به مرحله‌ی اجرا نمی‌رسد و بی‌تردید برگزارکننده با ضرر مالی مواجه خواهد شد.

سین: اسپانسرها تا چه حد اشتیاق به حمایت برای برگزاری این دست کنسرت‌ها دارند؟
جیم: به همین دلیل اکه کنسرت‌های نظیر این، مخاطبان کمی را در برمی‌گیرند اسپانسرها کم‌تر به حمایت اشتیاق نشان می‌دهند مگر این‌که واقعا دغدغه‌ی فرهنگی داشته باشند؛ اگر برای کسب سود باشد از حمایت دریغ می‌کنند.

سین: برای بهبود این وضعیت چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟
جیم: به نظر من موسیقی باید علاوه بر حمایت مطلوب با تبلیغات از راه‌های مختلف در معرض دید و در دسترس مردم قرار بگیرد، شناخت هرچه بیشتر مردم از موسیقی اصیل باعث می‌شود که بیش از پیش قدر آن را بدانند ؛ موسیقی اصل چیزی از دیگر موسیقی‌ها کم ندارد.

سین: شما علاوه بر موسیقی در رشته های تجسمی هم فعالیت می‌کنید، چه ارتباطی میان رشته‌های مختلف هنری می‌بینید.

جیم: به نظر من منشا تمامی هنرها در اصل یکی است که به شاخه‌های مختلف کشیده می‌شود و هر شخص بنابه علاقه خویش در یک شاخه فعالیت می‌کند. پیش بردن هر سه هنر در رشته‌های مختلف برای خود من کمی مشکل‌آفرین است که گاها برای فعالیت موازی در هریک از این رشته‌ها زمان کمی را در اختیار دارم.

سین: پتانسیل جوانان در موسیقی آذری را چطور ارزیابی می‌کنید؟
جیم: به دلیل این‌که در برخی از جشنواره‌های موسیقی به عنوان داور حضور دارم، از نزدیک شاهد استعدادهای جوان هستم ، معتقدم که در 10 سال اخیر جوان‌هایی روی کار آمده‌اند که بدون شک جزو  بهترین‌های موسیقی ما خواهد بود.


گفتگو از سپهر نصیحت‌گر


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.