سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت تغییر نگرش‌ها در کدگذاری خدمات پزشکان عمومی و متخصصین

در تعرفه گذاری امسال باید خدمات E&M (خدمات قبل از بیمارستان، بعد از بیمارستان و خدمات رشته های غیر جراحی) در کتابی مستقل و یا به عنوان بخش مستقلی از کتاب CPT منتشر شود.

دکتر عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اعتقاد به اینکه در تعرفه گذاری امسال باید خدمات E&M (خدمات قبل از بیمارستان، بعد از بیمارستان و خدمات رشته های غیر جراحی) در کتابی مستقل و یا به عنوان بخش مستقلی از کتاب CPT منتشر شود، گفت: البته کار بسیار دشوار و اولین باری است که در کشور انجام می شود اما شدنی است چرا که بسیاری از کارها در این دولت به سرانجام رسیده است

 وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی در جهت اصلاحات دائمی کتاب تعرفه ها، خاطرنشان کرد: نگرش دیگر آن است که باید گرایش این کدها تغییر کند چرا که به برخی رشته ها در این کتاب توجه خاصی صورت گرفته و بالعکس. 

وی با انتقاد از اینکه وزارت بهداشت و سیستم سلامت فعلی، وارث بی نظمی کامل در نظام سلامت است، ابراز داشت: همه می دانند مافیای دارو و تجهیزات پزشکی چه بلایی سر کشور می تواند بیاورد، دارندگان و واردکنندگان تکنولوژی پزشکی چه سهمی از دارایی های کشور را در اختیار دارند، قشر بسیار کم به عنوان اشرافیت خاص در پزشکی کشور البته از نظر کمی نادر و از نظر برخورداری و ثروت در رده بالا قرار دارند، موجب چوب خوردن توده کثیری از همکارانشان می شوند.

وی با تاکید بر اینکه در طی سال های اخیر مشکل اصلی تعیین تعرفه ها ویزیت سرپایی پزشکان نسخه نویس نبود، خاطرنشان کرد: مشکل اصلی هتلینگ و Kی جراحی بود که معمولا رشته های نسخه نویس چون پزشکان عمومی، داخلی، اطفال، عفونی و افرادی که از طریق کار در کلینیک و مطب به ویزیت بیماران اقدام کرده و نسخه می نویسند، به آتش آن ها می سوختند.

به گفته رئیس مجمع نظام پزشکی، در قانون جدید تشکیل این سازمان در سال 83، تعیین تعرفه های بخش خصوصی را البته نه به طور صریح و آشکار بلکه تنها دخیل در اظهارنظر کرده و تصمیم نهایی جای دیگر گرفته می شد که با روی کار آمدن دولت دهم، این حق از نظام پزشکی سلب شد.

 وی ادامه داد: دولت لایجه ای را به مجلس فرستاد و موجب اصلاح این ماده از قانون شد اما در قانون پنجم توسعه بنا شد هر سال شورای عالی بیمه سلامت، بر مبنای ارزش نسبی خدمات، تعرفه ها را بازنگری، اصلاحات لازم را انجام و ابتدای هر سال اعلام کند و این بند مترقی در دولت آقای روحانی تحت نظر دکتر هاشمی تصویب شد.

آقازاده با ابراز خرسندی از انتشار کتاب تعرفه های نسبی خدمات بهداشتی درمانی در کشور، اظهار داشت: این کتاب برداشتی از کتاب کالیفرنیا و CPT بود که با توجه به وجه مشترک گروهی از کارشناسان در چند سازمان و نهاد، درسال 93 نسخه اول آن  منتشر شد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.