سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مجلس لوکزامبورگ با لاریجانی دیدار کرد

رئیس مجلس کشورمان در دیدار با بارتولومئو مذاکرات را خوب و سازنده میان دو کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار با «مارس‌دی‌بار تولومئو» رئیس مجلس نمایندگان لوکزامبورگ، مذاکرات میان دو طرف را خوب و سازنده ارزیابی کرد و اظهار داشت: در زمینه گسترش روابط پارلمانی میان دو کشور و همچنین استفاده از تجربیات یکدیگر  بحث و تبادل نظرهایی انجام شد.

لاریجانی تصریح کرد: بعد از این جلسه نیز رئیس مجلس لوکزامبورگ و هیئت همراه وی جلساتی را نیز با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و مرکز پژوهش‌ها خواهد داشت.

وی افزود: کشور لوکزامبورگ در زمینه بانکداری و صندوق سرمایه گذاری و همچنین همکاری‌های مالی از تجربیات خوبی برخوردار است، بر همین اساس بخش ازمذاکرات ظهر امروز ما مربوط به گسترش اینگونه روابط و استفاده از تجریبات یکدیگر و همچنین زمینه های سرمایه‌گذاری بود.

رئیس مجلس همچنین تاکید کرد: رئیس مجلس لوکزامبورگ و هیئت همراه وی در این سفر جلسات و مذاکراتی را نیز با رئیس بانک مرکزی کشورمان به منظور استفاده از تجربیات بانکداری این کشور خواهد داشت.

لاریجانی با تاکید بر اینکه سفر رئیس مجلس لوکزامبورگ و هیئت همراه وی در ابتدای سال جدید میلادی به کشورمان همزمان با روز نهایی برداشته شدن تحریم‌ها را به فال نیک می‌گیریم افزود: امیدواریم مذاکراتی که امروز داشته‌ایم بعنوان پله نخست سرمایه‌گذاری و گسترش روابط تجاری میان دو کشور در نظر گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بخشی از مذاکرات امروز ما مربوط به مسائل منطقه‌ای و بحران‌های موجود در آن بود به خصوص مسائل تروریستی که برای منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده و طرفین توافق دارند که اراده قوی برای مبارزه با تروریسم میان دو کشور ایران و لوکزامبورگ وجود دارد.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به بحث حضور زنان در پارلمان که در میان مذاکرات دو طرف بیان شده بود نیز گفت: رئیس مجلس لوکزامبورگ اعلام کرد تعداد بانوان در مجلس لوکزامبورگ به نسبت آقایان کم است و بنده در پاسخ به وی بیان داشتم براساس قانون اساسی ایران حقوق میان زنان و مردان یکی بوده و آنها با هم برابرند.

وی خطاب به رئیس مجلس لوکزامبورگ تصریح کرد: بانوان در ایران می‌توانند در مجلس حضور داشته باشند حتی اگر اکثریت مجلس را هم در دست بگیرند و ما علاقمند به حضور زنان در انتخابات آینده هستیم و امیدواریم آنها نقش سازنده و قوی‌تری داشته باشند.

رئیس مجلس همچنین اظهارداشت: امیداوریم مذاکراتی میان دو کشور که در بخش‌های مختلف انجام شد، شروع خوبی بعد از برداشته شدن تحریمها برای گسترش روابط ایران و لوکزامبورگ باشد.

«مارس‌دی‌بار تولومئو» نیز بعداز دیدار خود با لاریجانی ضمن تشکر از رئیس مجلس کشورمان خطاب به وی اظهار کرد: شما اشاره کردید که نقشه دیپلماسی پارلمانی میان دوکشور موجب پیشبرد اهداف و همکاری میان کشورها است.

رئیس مجلس نمایندگان لوکزامبورگ اضافه کرد: ما هر دو نمایندگان ملتهایمان هستیم و وظیفه داریم در جهت ایجاد صلح، رفاه، مهروزی و آرامش ملت هایمان تلاش کنیم.

بارتو لومئو تصریح کرد: ایران نقش کلیدی و مهمی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه دارد و همه باید با همکاری و تعامل به این هدف بزرگ کمک کنیم چراکه قطعا ایران به تنهایی نمی‌تواند در این موضوع موفق باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جنگ‌های خشن و سخت 70 سال گذشته اروپا گفت: ما گاهی فراموش می‌کنیم که اروپا 70 سال قبل خشن‌ترین جنگ‌ها را تجربه کرده و امروز توانستیم با اتحاد و صلح دشمنان دیروز را به دوستان امروز تبدیل کنیم و امروز نیز با توجه به مواجه جدید اروپا با بحران فقر و مهاجرت با همین استراتژی باید با این موضوع مقابله درست انجام داد و در این مسیر نیازمند کمک و همکاری‌های کشورهای مختلف هستیم.

رئیس مجلس لوکزامبورگ در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: برای رئیس مجلس ایران جهت افزایش نقش بانوان در مجلس آرزوی موفقیت می‌کنم و باید بگویم که در لوکزامبورگ 30 درصد پارلمان در اختیار زنان است. همچنین لوکزامبورگ با یک سیستم بانکی قوی آمادگی دارد در شرایط پس از تحریم همکاری‌های کامل و شفافی با ایران داشته باشیم و از همه ظرفیت‌های لغو تحریم‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، کشور ، امنیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.