سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه ضرب‌المثل/ 75

حکایت ضرب‌المثل «فلانی دود چراغ خورده است» را می‌دانید؟

در باشگاه ضرب‌المثل امروز حکایت کوتاهی را از ضرب‌المثل «فلانی دود چراغ خورده است» می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مَثَل‌ها داستان زندگی مردم‌اند و چون آیینه‌ای روشن، آیین‌ها، تاریخ، هوش، بینش و فرهنگ ملت را در خود نشان می‌دهند. «مَثَل واژه‌ای است که از عربی به فارسی راه یافته و آنچنان که می‌نویسند از ماده مثول بر وزن عقول به معنی شبیه بودن چیزی به چیز دیگر یا به معنای راست ایستادن و بر پای بودن آمده است». این واژه در عربی به چند معنا به کار رفته است: مانند و شبیه، برهان و دلیل، مطلق سخن و حدیث، پند و عبرت، نشانه و علامت. در اصطلاح اهل ادب مثل نوعی خاص از سخن است که آن را به فارسی داستان و و گاهی به تخفیف دستان می‌گویند (رحیمی، 1389).

با این وصف در باشگاه ضرب‌المثل امروز به نقل حکایت کوتاهی از ضرب‌المثل «فلانی دود چراغ خورده است» می‌پردازیم. 


****************************

افراد فقیر هنگام درس خواندن برای آنکه روغن چراغشان در طول شب تمام نشود و چراغ خاموش نشود، فتیله‌اش را پس از روشن کردن پایین نمی‌کشیدند.

این کار را انجام می‌دادند تا حرارت فتیله، روغن یا نفت مخزن را زیاد بالا نکشد و مصرف نکند و با آن نور ضعیف، شب را به صبح می‌رسانیدند. چون روغن یا نفت به قدر کافی از مخزن به فتیله نمی‌رسید. لذا دود می‌زد و فضای اتاق را دود آلود می‌کرد.

فرد دود چراغ را می‌خورد ولی همچنان به مطالعه ادامه می‌داد. این فرد زمانی که از لحاظ علمی به مقام و مرتبه بلندی می‌رسید می‌گفتند که فلانی دود چراغ خورده است.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.