سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه به ارتقای حافظه سالمندان کمک کنیم؟

کاهش عملکرد حافظه در همه افراد با افزایش سن یکسان نیست، اما انجام برخی تمرینات و فعالیت‌ها می‌تواند موجب ارتقای عملکرد حافظه شود.

دکتر حاتمی استادیار روان شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نحوه تحول انواع حافظه در سنین مختلف، ارتباط عملکرد حافظه با عوامل مختلف زیستی پزشکی،‌ اجتماعی و ارتباط آن با سلامت شناختی است.

وی ادامه داد: مهمترین یافته از مطالعات انجام شده در نقاط مختلف دنیا از جمله ایران، این است که با گذر از سال‌های نخست دوره بزرگسالی و نزدیک شدن به دوران سالمندی دو نوع حافظه رویدادی و فعال مشاهده می‌شود.

دکتر حاتمی عنوان کرد: میزان کاهش عملکرد حافظه در همه افراد یکسان نیست و عوامل مختلفی از جمله ژنتیکی، الگوی تغذیه، عوامل اجتماعی، سطح فعالیت، ویژگی‌های شخصیتی و عاطفی، وضعیت تاهل و سبک زندگی می‌تواند در حفظ عملکرد حافظه یا افول آن نقش موثر داشته باشد.

استادیار روانشناسی در پایان خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر با گسترش نفوذ روان شناسی شناختی کاربردی، برخی مراکز تحقیقاتی و خدماتی، توان بخشی و توان افزایی شناختی را هم در زمره عوامل موثر در حفظ عملکرد حافظه و سلامت شناختی قرار داده‌اند. با توجه به افزایش نرخ امید به زندگی در ایران و سایر کشورهای جهان، انجام مطالعات کاربردی در حوزه سلامت شناختی سالمندان از موضوعات حائز اهمیت است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.