سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنددار کردن املاک وقفی از تصرف غیرقانونی در آنها جلوگیری می‌کند

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه احیای موقوفات نیازمند مشارکت همگانی است گفت: مردم و بخش خصوصی می توانند با رعایت عدالت و انصاف برای احیای موقوفات و عمران و آبادانی آنها اقدام کنند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی امروز چهارشنبه 23 دی در همایش بزرگداشت واقفین استان گلستان اظهار داشت: طی 60 سال حکومت پهلوی و در جریان اصلاحات ارضی بسیاری از موقوفات تصرف و حیف و میل شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و دستور ویژه امام راحل سنت وقف دوباره احیاء شد.
وی با اشاره به اینکه وقف حکم الهی و پشتوانه اقتصادی اسلام است که باید مورد توجه قراربگیرد و نسبت به توسعه و ترویج آن اقدام کنیم، افزود: طی سال های اخیر با اطلاع رسانی های انجام شده سنت حسنه وقف احیاء و رو به رشد بوده است.
حجت الاسلام محمدی، نقش علما و روحانیون را در ترویج فرهنگ وقف و احیای موقوفات بسیارمهم دانست و اظهارداشت: بسیاری از مردم نسبت به احکام شرعی وقف آشنا نیستند که باید با اطلاع رسانی دقیق و صحیح آنان را آگاه کرد.
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: برخی با کم توجهی به احکام وقف در موقوفات تصرف و از آن بهره برداری می کنند که براساس فتوای بسیاری از مراجع و قانون این کار باطل و حرام است.
وی با بیان اینکه نباید به راحتی حق واقف را پایمال کرد، افزود: وقف تا ابد وقف است و قابل بخشیدن نیست و همه باید با تبلیغ درست از این سنت حسنه که بیشتر به مصارف یتیمان، حوزه های علمیه ، عزاداری های امام حسین (ع) و کمک به نیازمندان می رسد، دفاع کنیم.
حجت الاسلام محمدی تبدیل به احسن کردن موقوفات را جایز ندانست اما گفت: تبدیل به احسن کردن موقوفات تنها در شرایط خاص و با اجازه واقف یا وارثان آن و در صورت مهیا بودن شرایط امکان پذیر است.
وی از مردم به عنوان ناظران عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه نام برد و اظهار داشت: مردم می توانند علاوه بر نظارت بر موقوفات، درصورتی که از وقف نامه در خصوص رقبه ها و یا موقوفات اطلاع دارند، آن را در اختیار اوقاف قرار دهند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه برخی تصور می کنند اوقاف املاک وقفی را برای خود بر می دارد، تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان امانتدار و واسطه در جهت عمل به نیت واقف گام بر می دارد و هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد.
حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: اوقاف با سند دار کردن املاک وقفی در سه نسخه که دراختیار واقف، اداره اوقاف و دفترخانه قرار می گیرد، از تصرف و بهره برداری غیرقانونی در موقوفات جلوگیری می کند.
وی یاداور شد: امروز عملکرد اوقاف در بحث موقوفات و امور مالی آن به اندازه ای شفاف است که نهادهای نظارتی می توانند آن را مورد بررسی قرار دهند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بار دیگر بر حضور و مشارکت مردم در احیاء و عمران موقوفات و نیز بقاع متبرکه که دارای موقوفه هستند، تاکید کرد.
وی همچنین با بیان اینکه انقلاب اسلامی نعمت الهی به مردم ایران است، افزود: این انقلاب حاصل خون هزاران شهید است که همه باید در حفظ و صیانت از آن تلاش کنیم.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اهمیت انتخابات هفتم اسفند امسال نیز گفت: حضور گسترده مردم در این انتخابات یکی از راههای صیانت از انقلاب اسلامی و شکرگزاری از این نعمت الهی است.
وی اضافه کرد: حضور گسترده در انتخابات و انتخاب افراد اصلح علاوه بر خنثی کردن توطئه دشمنان ،پشتوانه ملی نظام بشمار می رود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین مسجد را به عنوان یک پایگاه سیاسی و اجتماعی نظام و محلی برای برگزاری انتخابات دانست و گفت: مساجد از بزرگترین موقوفات کشور هستند که هم اکنون 70هزار مسجد در کشور داریم.
گفتنی است درپایان این مراسم با اهدای لوح یادبود و هدایایی از تعدادی از واقفان استان گلستان تجلیل شد.





انتهای پیام/
برچسب ها: موقوفات ، وقف ، فتوا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.