سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای تقدیم لایحه بودجه 95 ؛

«روحانی» وارد صحن مجلس شد

رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه سال 95 وارد مجلس شد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور برای ارائه لایحه بودجه سال 95 دقایقی قبل وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

لازم به ذکر است؛ سخنگوی دولت طی هفته گذشته درباره لایحه بودجه سال 95 گفت: «ارقام بودجه همانند سال گذشته نيست، تبصره هاي تکراری را حذف کرديم و همه احکام جديد است، همه اينها کار توليدی دولت است تا مجلس زمانی که می‌خواهد به ماده واحده آن رای بدهد، اطلاع داشته باشد که چه مبانی نظری در پشت آن قرار دارد.»

تشریح «بودجه 95»

این درحالی است که روز گذشته سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره جزئیات لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه 95 گفت: وی در همین رابطه اظهار داشت: جمع اعتبارات عمومی بودجه سال 95 مبلغ 267 هزار میلیارد تومان است. همچنین میزان محاسبه دلار، برای هر بشکه نفت 40 دلار محاسبه شده است.

کاتب افزود: پیش‌بینی شده است میزان صادرات نفت دو میلیون و 250 هزار بشکه باشد. همچنین در این لایحه (بودجه 1395) نرخ محاسبه ارز در لایحه 2 هزار و 997 تومان پیش‌بینی شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: افزایش حقوق کارکنان در این گزارش که فردا یکشنبه از سوی رئیس جمهور ارائه می‌شود 12 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین کل اعتبارات هزینه کشور 197 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که به نسبت مصوب سال 94 به میزان 13 درصد افزایش پیدا کرده است.

کاتب ادامه داد: در گزارش لایحه برنامه و بودجه سال 95 اعتبارات عمرانی 60 هزار میلیارد پیش بینی شده که این مقدار، میزان 17 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی طبق این گزارش، درآمد مالیات پیش‌بینی شده در سال  1395 را 101 هزار میلیارد تومان عنوان کرد که به نسبت مصوب سال 1394 میزان 14 درصد افزایش داشته است.


تشریح «برنامه ششم»

اما سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره گزارش برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه  پیش‌بینی رشد اقتصادی 8 درصد در نظر گرفته شده است و این برنامه برای سال 1395 رشد اقتصادی 5 درصد  را پیش‌بینی کرده است.

کاتب در ادامه پیش‌بینی نرخ تورم برای سال 95  را میزان 11.3 درصد و برای پایان برنامه ششم توسعه نرخ تورم را 8.9 درصد در این لایحه عنوان کرد.

وی در خاتمه اضافه کرد: نرخ بیکاری که اکنون به میزان 12.8 درصد است پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم توسعه در سال 95 به 9 درصد کاهش پیدا کند. این کلیات این برنامه ششم توسعه و بودجه سال 1395 که قرار است روز آینده آقای روحانی به مجلس تقدیم کرده و گزارشی ارائه دهد.


 نوبخت: نيازی به لايحه چند دوازدهم بودجه نيست 

 اما لایحه بودجه سال 95 در حالی امروز با تاخیر 42 روزه به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود که طبق قوانین دولت باید لایحه چند دوازدهمی بودجه را هم به مجلس تقدیم کند.

این درحالی است که ظرف روزهاي گذشته برخي از نمايندگان مجلس در نامه اي به رئيس جمهوري خواستار ارائه لايحه چند دوازدهم بودجه به دليل تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه شده بودند،

اما این پایان ماجرا نبود و نوبخت در نشست خبری هفته گذشته خود به اين درخواست پاسخ داد.

وی با اينکه فرصت کافي براي بررسي اين دو لايحه در مجلس وجود دارد، گفت: ترديد ندارم با همکاري دولت و مجلس نيازي به بودجه چند دوازدهم نداریم .

نوبخت تاکيد کرد: «براي ارائه لايحه بودجه و بررسي آن هم همه چيز آماده است و فکر نکنم نياز به ارائه بودجه چند دوازدهمي براي سال آينده باشد زيرا مجلس مي تواند در زمان قانوني آن را بررسي و تصويب کند.


لاریجانی: دولت یک لایحه دو دوازدهم ارائه دهد

اما روز گذشته علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بررسی قانونی بودجه تا پایان سال به اتمام می‌رسد یا خیر، بیان کرد: ما کار خود را شروع می‌کنیم و مجلس طبق آئین نامه که ضوابطی دارد باید چند روز وقت داشته باشد تا نمایندگان پیشنهادات خود را بدهند و بعد از آن کمیسیون‌های تخصصی طبق زمان‌بندی کار خود را انجام دهند و بعد از این‌ها کمیسیون تلفیق نظر خود را بدهد.

رئیس قوه مقننه افزود: در این فاصله ۲ هفته وقت برای انتخابات باید در نظر گرفته شود و با این شرایط ما کار خود را شروع می‌کنیم.

لاریجانی گفت: دو کمیسیون تلفیق نیز باید تشکیل شود که بر روی این موضوع فکر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با همه این شرایط مجبور هستیم که دولت یک لایحه دو دوازدهم ارائه دهد که همزمان در ماه‌های فروردین و اردیبهشت مشکلی برای کشور نباشد تا این مراحل طی شود.


«چالس سیاسی» دولت و مجلس 

اما اظهارات بودجه‌ای نمایندگان مجلس به اظهارنظر رئس مجلس ختم نشد و  غلامرضا تاجگردون ،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اظهارنظر دیگری گفت: لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۵ امسال به تصویب نمی‌رسد.

وی افزود: امسال به علت اینکه برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۵ به تصویب نمی‌رسد، دولت و مجلس دچار چالش سیاسی خواهند شد.


انتهای پیام/
برچسب ها: روحانی ، مجلس ، تاخیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.