سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جشنواره فیلم کوتاه «مستقل خورشید»، میزبان سینماگران فرانسوی است

نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم کوتاه «مستقل خورشید»، امروز در پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم کوتاه «مستقل خورشید» با محوریت «احترام به انسان»، با حضور محمدرضا اصلانی مشاور هنری این جشنواره، مهدی یارمحمدی دبیر، آیتی رئیس پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری تهران و اصلانی شهرستانی نماینده انجمن فرهنگی هنری همقدم فرانسه و جمعی از اهالی رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

طبق گفته‌های مهدی یارمحمدی از بین 500 فیلم مستقل در بخش‌های داستانی، مستند، تجربی و ویدئو آرت 56 فیلم برای حضور در بخش مسابقه، انتخاب شدند که داوری‌های آن‌ها از فردا آغاز می‌شود و خود جشنواره نیز کارش را از بیست و دوم همین ماه شروع خواهد کرد. ضمنا از 55 فیلمنامه ارائه شده، فقط 6 فیلمنامه به بخش پایانی راه پیدا کردند.

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود گفت: در جشنواره «مستقل خورشید» هفت کارگاه آموزشی، 5 مستر کلاس نیز برگزار می‌شود. همچنین امروز، داوران و سینماگران مستقل فرانسه وارد ایران می‌شوند که ما شاهد فعالیت آن‌ها از فردا خواهیم بود.

یارمحمدی گفت: امسال به لحاظ مالی برای جشنواره «خورشید» سال سختی بود و هست؛ اما در این سختی‌ها چیزهای شیرینی به ما رسید. یکی از این موارد، آشنایی با دوستان بسیار خوبی از جمله محمدرضا اصلانی است که من افتخار می‌کنم در کنار او می‌ایستم؛ چون بخش اعظمی از سینمای ایران مدیون این شخصیت است.

وی افزود: موضوع جشنواره آزاد است و در این راستا سال گذشته موضوعی را به فیلمسازان دنیا انتقال دادیم و گفتیم که امید را برای آیندگان زنده نگه داریم و در این راستا از آن‌ها خواستیم که در این جشنواره شرکت کنند.

وی ادامه داد: جشنواره امسال رویکرد آموزشی پیدا کرده؛ چون معتقدیم باید افکار فیلمسازان به‌روز شود تا بتوانیم هر ساله در راستای سینمای روز جهان پیش برویم.

در ادامه آیتی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری تهران عنوان کرد: عمده فعالیت‌های پژوهشکده، پژوهش و آموزش است. این دو بعد در جشنواره «خورشید» مستتر خواهد بود و ما بر اساس این دو شاخصه پیش خواهیم رفت. پیشنهادی که در حمایت از جشنواره «خورشید» به ما داده شد، در حوزه فعالیت ما بود و از طرفی حس کردیم با جشنواره‌ای متفاوت روبرو هستیم که می‌تواند به نتایج مثبتی دست پیدا کند.

وی تصریح کرد: در بخش پژوهش و پیشبرد اهداف و رسیدن به سینمای تجربه‌گرا، از اساتید بین‌المللی استفاده کردیم تا بتوانیم با قدرت جشنواره‌ای متفاوت برگزار کنیم.

آیتی ادامه داد: دنیای کنونی انباشته از خشونت، ناامیدی، تخریب طبیعت و دوری از معنویت است. ما در مقابل این موضوع قرار است با برگزاری جشنواره، احترام به انسان، نگاه انسانی، عرفان بیشتر و معرفت را القا کنیم.

لازم به یادآوری است؛ این جشنواره با موضوع «احترام به انسان» برگزار می‌شود و اختتامیه آن 25 دی ماه در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری در تهران برپا خواهد شد.

محمدرضا اصلانی تصریح کرد: قصد ما رساندن جشنواره مستقل «خورشید» به بخش تجربه‌گرایی است که باید با نگاهی حرفه‌ای و در راستای سینمای روز دنیا مباحث و نگاه جدیدی را در آن پیاده کنیم. اگر این رویکرد را در نظر گرفتیم، نگرانی عمیق و زیادی که در سینما به وجود آمده از بین خواهد رفت. این نگرانی از بین رفتن خلاقیت در سینمای ایران است.

وی عنوان کرد: برخی فیلم‌هایی که در این جشنواره وجود دارد کمی عجیب و غریب است و شاید فیلم نباشد؛ اما بالاخره جزئی از این سینما است که می‌تواند در جای خود بر سینمای تجربی تاثیر بگذارد و سینما را به سمت تجربه‌گرایی و نو شدن سوق دهد. امیدوارم با تجربه کردن زبان و بیان روز دنیا، بهترین فیلم‌ها را تولید کنیم و به سینمای پویا دست یابیم.

در ادامه اصلانی شهرستانی مسئول پایگاه انجمن فرهنگی و هنری همقدم فرانسه گفت: از سال 2009 مسئولیت این پایگاه انجمنی را بر عهده گرفتم و تا به حال توانستیم در فرانسه نمایشگاه‌های نقاشی،‌ عکس، خطاطی و دو جشنواره فیلم کوتاه ایرانی برگزار کنیم که در این راستا از اساتید دانشگاهی که با تئوری و تکنیک سینمای ایران آشنایی کامل دارند، استفاده شد.

 وی ادامه داد: می‌توان گفت مهم ترین هدف ما در این پایگاه، معرفی سینمای کوتاه فرانسه به ایران و برعکس این قضیه است.

یار محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: چه اتفاقی در یک رویداد فرهنگی باید رخ دهد تا این رویداد جدی تلقی شود. من راجع به معضل فرهنگی حرف می‌زنم؛ چرا جشنواره‌ای مانند جشنواره مستقل «خورشید» که به صورت مستقل برگزار می‌شود، در سینمای ایران جایگاه آنچنانی ندارد؟ آیا باید اتفاق خاصی در این باره صورت بگیرد؟

وی افزود: مهم‌ترین حامیان و اسپانسر‌های ما فیلمسازان و رسانه‌ها هستند که از آن‌ها خواهش می‌کنم، برای زنده نگهداشتن سینمای ایران هر طور که شایسته است از ما حمایت کنند.

محمدرضا اصلانی نیز در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: اسم اصلی جشنواره، جشنواره فیلم مستقل است. در واقع سینمای این شکل تفکر مستقل می‌خواهد، نه ظاهر مالی مستقل. باید بگویم که حمایت از این نمونه سینما تا حد زیادی می‌تواند به پویایی سینمای ما کمک کند که در این راستا می‌توانیم فیلم سفارشی نسازیم  و حمایت‌های لازم را به سینمای واقعی مستقل انجام دهیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.