سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نسل جوان نقطه هدف مواد مخدر

جوانان بیشترین درصد قربانیان مواد مخدر به حساب می‌روند و بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر به عنوان یک معضل بزرگ و از جمله نگرانی‌های عمده بشریت در جهان امروز به شمار می‌رود.

سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن علت که موجب بازدارندگی رشد و شکوفایی جامعه شده، به عنوان تهدیدی جدی و نگران کننده در جوامع محسوب می‌شود.

درچند سال گذشته مصرف مواد مخدر طبیعی و مصنوعی مختلف در بین اقشار مختلف جامعه رشد فزاینده‌ای داشته است که سلامت جسمی و اجتماعی بشر را به خطر انداخته و به عنوان یک مشکل جدی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

**وابستگی به مواد افیونی

اعتیاد در لغت به معنای وابستگی به چیزی یا کسی است که فرد زندگی خود را تماماً وابسته به آن چیز یا شخص دانسته و بدون آن‌ها ادامه زندگی را غیرممکن می پندارد. مطالعات انجام شده در سال 2005 توسط سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که در دنیا حدود 200 میلیون معتاد به انواع مواد افیونی وجود دارد که بالاترین شیوع اعتیاد با 8/2 درصد در بین افراد ایرانی است.

شیوع این پدیده با سرعت در جهان و کشورمان در حال افزایش است و دگرگونی‌های سریع و وسیع در نوع و الگوهای سوء مصرف مواد را به همراه داشته است.

شیوع استفاده از این مواد تا جایی بوده که نزدیک به یک قرن است که جوامع بشری در سطحی گسترده به دنبال چاره‌اندیشی برای براندازی این معضل بزرگ هستند، چرا که این پدیده شوم علاوه بر هدف قراردادن بنیان جامعه موجب گسترش بیماری‌هایی مثل ایدز، هپاتیت و بروز آسیب‌های اجتماعی مثل دزدی، قاچاق و ... در جامعه شده است.

متأسفانه معضل اعتیاد چند سالی است که در بین افراد جوان شایع شده و سن ابتلا به آن به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. این در حالی است که هر روز بر تعداد دختران و پسران جوان معتاد افزوده شده که به عنوان یکی از مشکلات اساسی و عمده در کشورهای در حال توسعه‌ای همچون ایران محسوب می‌شود.

**جمعیت جوان هدف اعتیاد

کشورهای در حال توسعه‌ای مثل ایران از آن جهت که دارای جمعیت جوان هستند و به تبع بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری و بروز هرچه بیشتر آن قرار دارند. نسل جوان به عنوان عمده‌ترین و مستعد ترین گروه در معرض خطر جدی اعتیاد قرار دارند.

رسیدگی به معضل اعتیاد از آن رو حائز اهمیت است که عواقب وخیمی را با خود به همراه داشته که نه تنها فرد معتاد را در بر می‌گیرد بلکه خانواده، دوستان و همکاران او را نیز در معرض آثار مخرب و ویرانگر آن قرار می‌دهد.

**روش‌های مختلف مصرف مواد مخدر

اغلب معتادان به مواد مخدر از روش‌های مختلفی برای مصرف این ماده دخانی استفاده می‌کنند برخی از آن‌ها با خوردن، استنشاق و برخی با تزریق مواد را وارد بدن می‌کنند. روش‌های مصرف مواد مخدر در طول مدت اعتیاد فرد تغییر کرده و براساس میزان و شدت مصرف مواد مخدر از سوی فرد معتاد و وابستگی او به استعمال آن متفاوت است.

الگوی مصرف مواد مخدر در افراد معتاد از نظر نوع و روش مصرفی به عوامل محیطی، فردی و اجتماعی وی وابسته بوده و در طول زمان متغیر است. حال با توجه به همه این تفاسیر قابل ذکر است که سود مصرف مواد مخدر تاثیرات منفی و زیانباری را بر ارکان و بنیان جامعه و خانواده وارد کرده و بیشتر از همه موجب تباهی جوانان و تهدید جدی برای زندگی آینده آن‌ها به شمار می‌رود.

در نتیجه با توجه به کاهش سن مصرف کنندگان موادمخدر و خطر شیوع سریع آن بین جوانان لازم است به منظور پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر اقدامات مناسبی در جهت آگاه سازی قشر جوان و نیز پیشگیری از رواج این آفت و معضل شوم اجتماعی در جامعه به عمل آید.

چرا که اعتیاد به راحتی جوانان جامعه را هدف قرار داده و موجب نابودی سرمایه انسانی کشورهای جهان و بویژه ایران می‌شود.

سعیدصفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مود مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییر الگوی مصرف مواد را سبب کاهش سن اعتیاد دانست و گفت: ذات مصرف مواد روان‌گردان، این است که آن‌ها بیشتر در سن پایین تر مصرف می‌شوند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.