سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

تهدیدی نو ظهور برای حیات خلیج فارس

تهدیدی نو ظهور بنام کشند قرمز حیات آبزیان این دریا را به مخاطره انداخته است .

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ چندین سال است که سواحل جنوبی خلیج فارس با پدیده ای بنام کشند قرمز همراه مواجه شده است .

کشند قرمز ابتدا از تنگه هرمز آغاز و سپس در سواحل بندرعباس، قشم و عسلويه و خوزستان ادامه یافت.

طبق گزارش متخصصان دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر «كشند قرمز» بر اثر شكوفايي «فيتوپلانكتوني» از جنس «Cochlodinium» پديد آمده و داراي سم عصبي (نوروتوكسين) است كه بر انسان تاثيري ندارد. اما در غلظت بالا سبب مصرف زياد اكسيژن محلول در آب و در نتيجه موجب مرگ و مير ماهيان مي شود.

دکتر صفاهیه پژوهشگر و محقق/ پساب ها و مواد مغذي خروجي از استخرهاي پرورشي/ توازن دریایی وتخلیه آب دریاهای مختلف جهان توسط نفت کشها را باعث تشدید این پدیده عنوان می کند .

آنچه مسلم است ، مرگ حجم قابل توجهي از ماهيان و آبزيان خلیج فارس حیات انرا تهدید میکند و هرچند هنوز برآورد دقيقي از ميزان خسارات ناشي از اين پديده در دست نيست.

صفاهیه می گوید : «كشند قرمز» فقط به ايران مربوط نمي شود و تمام كشورهاي منطقه دچار شكوفايي جلبكي شده اند. در حال حاضر ٨ كشور در حوزه خليج فارس و درياي عمان درگير اين پديده هستند. از اين رو براي مهار اين مسئله نياز به مطالعات علمي و عملياتي است

دکتر صدری نسب استاد دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهرنیز در این مورد گفت: دانشگاه‌ها وظايف تحقيقات را در اين زمينه بر عهده دارند و نمي‌‌توانند كار اجرايي انجام دهند به همين دليل سازمان‌هاي اجرايي بايد از نتايج تحقيقات دانشگاه‌ها استفاده كنند و از اين پژوهش‌ها حمايت كنند.

وی گفت: «كشند قرمز» در كشور ما از حدود 1386 شروع شد در حالي كه حضور آن در ايران بي سابقه بود. در گذشته معمولا پديده تا ٢٤ يا ٤٨ ساعت حذف مي شد، اما اين بار ماندگار و براي منطقه و ما مشكل ساز شده است.

اين بار اين «بلوم جلبكي» قرمز اگرچه سمي نيست اما پايدار است و اين پايداري باعث گرفتگي آبشش ماهي ها شده و كاهش اكسيژن آب دريا را ايجاد كرده است كه خودش باعث آسيب رساندن به ماهي مي شود و حتي خطراتي براي انسان دارد.

اين گونه « كشند قرمز » در كشور جديد است و لازم است تا براي مهار آن اقدامات اساسي انجام بشود و نمي توان محدوده زماني مشخصي را براي آن معين كرد.

وی افزود: با توجه به گرم شدن هوا در فصل تابستان در منطقه جنوب ، شكوفه هاي اين گونه «بلوم جلبكي» بيشتر مي شود؛ بنابراين يكي از عوامل، عامل حرارتي است. علاوه بر اين عوامل ديگري مانند «فسفات» و «نيترات» و حتي تلاطم و كدورت آب هم بر اين امر تاثيرگذار است. از اين نظر اگر بنا باشد اقدامي اساسي براي مهار اين پديده صورت بگيرد، باید جلوي ورودي فاضلاب هاي شهري به دريا گرفته شود .

لذا یکی از راههای مقابله با این پدیده ،تكميل تصفيه خانه های شبكه فاضلاب شهرهاي بزرگ ساحلي شامل «آبادان»، «خرمشهر»، «بندرعباس»، «چابهار» و «بوشهر» است كه در حال حاضر فاضلاب آن ها به دريا مي ريزد.

در پژوهشی که دوتن از محققان دانشگاه علوم دریای تحت عنوان "کشند قرمز و در آبهای خلیج فارس" انجام داده اند آمده است : فاضلاب داراي «نيترات» و «فسفات» بسيار زيادي است كه باعث مي شود شرايط براي بروز شكوفه هاي پلانكتوني مهيا شود كه اگر جلوي اين كار گرفته شود به صورت اساسي راه حلي براي جلوگيري از بروز اين پديده خواهد بود.

در این پژوهش آمده است که فقط از شهر بندر عباس به تنهایی در هر ثانیه 300 لیتر فاضلاب به دریا می ریزد که محیط مناسبی برای رشداین پدیده غیر بومی فراهم میکند .

دکتر صدری نسب در این زمینه گفت : مقابله با كشند قرمز بايد دراز مدت باشد . از آن جا كه پديده كشند قرمز مي‌تواند در هر زماني رخ دهد بايد مطالعات بر روي اين پديده دائمي و دراز مدت باشد.

وی ادامه داد: در همين راستا كميته‌هاي تحقيقاتي در دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر آغاز به كار كرده‌اند و اين كميته‌ها ،كار شناسايي گونه و همچنين مطالعات را روي اين پديده انجام مي‌دهند.

وی افزود: كار تحقيقات بر روي اين پديده بايد مستمر و دراز مدت باشد زيرا اگر اين پديده احیانا بر طرف شود به طور كامل از بين نمي‌رود و امكان دارد بار ديگر در درياهاي ديگر ديده شود.

متخصصان دانشگاه علوم دریایی خرمشهر اذعان کردند :مقابله با پدیده کشند قرمز باید هرچه زودتر بصورت جدی اغاز شود در غیر اینصورت ، صدمات وارد شده از این پدیده به حیات خلیج فارس قابل جبران نخواهد بود .


انتهای پیام /گ

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.