سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همراه داشتن گوشی در مدرسه به نفع دانش آموز یا معلم؟

استفاده از موبایل و همراه داشتن آن در مدارس یکی از موارد مورد مناقشه در محافل گوناگون است که علی رغم مفید بود استفاده از آن می تواند آسیب های متفاوتی را نیز به همراه داشته باشد.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در عصر نوین ارتباطات تمامی مردم دنیا فارغ از سن و نژاد و کشوری که در آن زندگی می کنند حداقل یک تلفن همراه هوشمند در جیب خود دارند. تلفن های هوشمندی که مانند بسیاری از وسایل دیگر می تواند با کاربرد دوگانه خود ذهن بسیاری را برای اعمال محدودیت مشغول کرد.

بر اساس آمار موجود چیزی نزدیک به 22 درصد کودکان 6 تا 9 سال، 60 درصد کودکان 10 تا 14 ساله و 84 درصد کودکان 15 تا 18 ساله در آمریکا دارای تلفن همراه هستند. بر همین اساس آمار کودکان 8 تا 12 ساله که از تلفن همراه استفاده می کنند نیز افزایش پیدا خواهد کرد. موج گسترده استفاده از این تلفن ها که به کودکان هم سرایت کرده است این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا کودکان می توانند از این غول های کوچک جیبی استفاده کنند؟ 


استفاده از موبایل و همراه داشتن آن در مدارس یکی از موارد مورد مناقشه در محافل گوناگون است که علی رغم مفید بود استفاده از آن می تواند آسیب های متفاوتی را نیز به همراه داشته باشد. اگر چه بهره گیری نادرست از این تکنولوژی عصر حاضر برای تمام سنین آسیب های فراوانی را به همراه خواهد داشت اما نوجوانان به جهت اینکه در مقطع حساسی از زندگی خود هستند می تواند به لحاظ روحی و جسمانی آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد چراکه براساس تحقیقات انجام گرفته خطر گوشی های همراه به عنوان خطرناک ترین اختراع بشر پس از بمب هسته ای معرفی شده است.


اقدام سایر کشورها در خصوص استفاده موبایل در مدارس

هیات دولت ژاپن از والدين و مدارس خواسته است تا از کاربرد موبايل براي کودکان جلوگيري نمايند. همچنين اعلام نمود کاربرد موبايل همچنين بروي اخلاقيات کودکان نيز تاثير سو دارد. در این درخواست اعلام شده است که همه ما بايد تلاش کنيم حتي دانش آموزان دبيرستاني نيز در موقع لزوم از موبايل استفاده کنند. در هند نیز يک مقام پليس اعلام کرد که نيروهاي پليس براي نظارت بر استفاده دانش آموزان از تلفن همراه و جلوگيري از کاربرد غيراخلاقي موبايل در مدارس اين کشور آماده بکار شده اند.

وي گفت: پليس در مورد دستگيري دانش آموزاني که از دوربين هاي تلفن همراه استفاده غير مجاز مي کنند، هشدار داده است و دولت، قانون ممنوعيت استفاده از تلفن همراه را بدون محدوديت سني براي دانش آموزان به تصويب رسانده است.

در انگلستان نیز مدير يک دبيرستان يکي از مشکلات اصلي استفاده از موبايل در مدارس را تقلب و ارسال عکس برگه هاي امتحاني براي بيرون از جلسه و دريافت پاسخ توسط عکس جوابيه اعلام کرد!


استفاده از موبایل در مدارس ایران

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص گفت: یکی از وظایف آموزش و پرورش، فراهم آوردن محیط مناسب برای یادگیری توسط کودکان و نوجوانان است، لذا قوانین و مقررات تسهیل‌کننده یادگیری هستند و در آیین‌نامه انضباطی مدارس که موضوعات مختلف آموزشی، تربیتی و انضباطی مورد بررسی قرار گرفته، بندی تصویب و بر اساس آن به همراه داشتن هر وسیله‌ای که مانع یادگیری بهتر می‌شود را ممنوع کرده است.

همانطور که ذکر شد استفاده از تلفن همراه معایبی دارد به همین خاطر در سایر کشورها دانش آموزان را از داشتن موبایل منع می کنند اما گاهی همین موبایل می تواند تصاویری خلاف عرف را را از کلاس ضبط کند که شاید نوعی هنجارشکنی در جامعه محسوب شود. تصاویری که می تواند جلوی برخی رفتارهای ناصحیح را بگیرد.

آنچه مسلم است ممنوعیت و محدودیت چند ساعته نمی تواند نوجوانان را از خطرات ناشی از استفاده نادرست از گوشی های هوشمند مصون نگه دارد لذا می طلبد تا علاوه بر محدودیت آموزش های لازم هم در مدارس داده شود تا آسیب های ناشی از این توسعه تکنولوژی به حداقل خود برسد. 


گزارش از عرفان ضیایی


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
021واسه اوناییه که توشن نه واسه چوپونایی که دورن
۲۱:۵۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۱
سطح افکار و تفکرات رو باش تا وقتی اینطوری به مسائل نگاه کنیم جهان سوم باقی خواهیم ماند از ریشه و پایه این اموزش پرورش دری وریه رفتم نمره ریاضی از معلم پرسیدم میگه 18 شدی بعد توی کارنامه 16 زده دلیل هم خرابی سیستم نمره دهی هنرستان خب شماها سیستم هاتون گل همه بعد میای نظر اضافی میدی ؟ وقتی امکانات و شرایط فراهم کردی اون وقت میتونی قانون هاتو تصویب کنی اینم بگم معاون ها حقی ندارن به حریم شخصی شما وارد بشن مستقیم مسالمت آمیز بهشون منظورت رو برسون
متین
۱۱:۴۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
من گوشیم رو بردم مدرسه و از من گرفتن و نمیدن تا بعد خرداد آیا این درست هست لطفا بگید.
m
۱۷:۰۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
ببنید اگه در کل بگیم گوشی آوردن بده که دروغ گفتیم
اون زمانی که قانونش رو تصویب میکردن فقط جنبه بد موضوع بود
خب اگه فرهنگ سازی میکردن الان بدون مشکلی مجاز بود
دیه الان دانش آموز دوره دوم متوسطه بچه نیست که اینا یک سری هاشون بعد از مدرسه هاشون میرن سر کار این جنبه ها هم باید در نظر گرفت