سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برد و باخت های اپل در سال 2015 چه بود؟

اپل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها از نظر نوآوری در سال گذشته بود، حال می خواهیم ببینیم سال 2015 بر اپل چگونه گذشت.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال 2015 به تازگی تمام شده و اپل از ترن هوایی خود پیاده می‌شود. اپل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها از نظر نوآوری در سال گذشته بود. همچنین با ساختن اپل واچ وارد دسته جدیدی از کالاهای دیجیتال شد و برای سال 2016 تقریبا در مورد تمام خط‌های تولید خود تجدید نظر کرد. با این حال اپل در سالی که گذشت اشتباهاتی نظیر کمبود عرضه و مشکلات امنیتی داشت که باعث شد برخلاف دیگر سال‌ها، سال خود را بدون نقص به پایان نبرد. حال با ما همراه باشید تا برد و باخت‌های سال 2015 را برای اپل بازبینی کنیم.

برد: رکورد فروش آیفون


اپل در مجموع 32.2 میلیارد دلار فروش از طریق 48 میلیون دستگاه آیفون در سه ماهه آخر سال داشته است که باعث شده سال را با یک علامت تعجب به پایان ببرد! درآمد اپل (در سال مالی) که تنها شامل دو روز فروش آیفون 6s و آیفون 6s Plus است حدود 234 میلیارد دلار بود!

به گفته مدیر عامل اپل، تیم کوک امسال موفق‌ترین سال برای اپل و کارکنانش بود و ما این دستاورد را ثمره سخت‌کوشی خود می‌دانیم.

برد: تجدید و نام تجاری جدید برای خطوط محصولات


اپل نه تنها مدل‌های جدید آیفون را که در پاییز هر سال معرفی می‌شوند، عرضه کرد بلکه چند خط تولید جدید نیز ساخت و بروزرسانی کرد. یک مک‌بوک با اندازه صفحه نمایش 12 اینچی طلایی رنگ، iMac های جدید، iPad Pro و تبلت‌ جدید iPad mini همچنین نسل چهارم اپل تی‌وی از دستاورد‌های مهم امسال اپل بودند ولی، مهم‌ترین آن‌ها ورود اپل به بخش تولید و ساخت ساعت‌های هوشمند بود که با عرضه اپل واچ نشان داد هنوز هم برای پیدا کردن بهترین نوآوری و خلاقیت باید به اپل نگاه کرد.

برد: اپل تی‌وی جدید 


اپل طبق معمول یک محصول متفاوت را در سال 2015 عرضه کرد. اپل تی‌وی دستگاهی است که شما را به iTunes ارتباط می‌دهد و به راحتی می‌توانید فیلم‌، عکس‌، پادکست ( پاد برگرفته شده از کلمه آی پاد است و تصاویری که در اندازه آی‌پاد هستند و با آی‌پاد سازگاری دارند پادکست نام می‌برند البته، کلمه پادکست "podcast" جدیدا به عنوان یک اصطلاح استفاده می‌شود) خود را در تلویزیون اجرا کنید.

بروزرسانی و بازرسی اپل تی‌وی سه سال طول کشید و بالاخره شرکت اپل توانست مزد زحمات خود را در این سه سال بگیرد. اپل تی‌وی دارای یک App Store و یک ریموت یا به اصطلاحی پد لمسی از راه دور است تا با این کار اپل بتواند فاصله زمانی که با بقیه برند‌ها مانند Amazon Fire TV, Google Chromecast و Roku ایجاد کرده را با محصول بهتر، جدیدتر و با قابلیت‌های جذاب‌تر پاسخ دهد.

باخت: کمبود Apple Pencil


زمانی که کمپانی اپل iPad Pro را معرفی و بعد از آن منتشر کرد، شاید بزرگ‌ترین برتری آن نسبت به رقیب‌های هم‌سطح خودش Apple Pencil بود. Apple Pensil به کاربران اجازه می‌داد تا با این تبلت بزرگ 12.9 اینچی به آسانی کار کنند و از قابلیت‌های این قلم هوشمند استفاده کنند، ولی متاسفانه ساخت این قلم‌ها محدود بود و اپل توانست مدت کمی از این قلم هوشمند پشتیبانی کند. کیبورد هوشمند iPad Pro نیز دچار این مشکل شد، اما شرکت Logitech جایگزینی برای آن ارایه داد تا کاربران اپل بتوانند از آن استفاده کنند، اما جای Apple Pencil را چه قلم دیگری می‌توانست بگیرد؟! هیچ‌چیز مانند Apple Pencil برای iPad Pro وجود ندارد و خریداران مجبورند چند ماه صبر کنند.

باخت: Apple Music پیچیده


اپل با ساختن برنامه Apple Music سعی داشت مانند دیگر برنامه‌های Spotify و Pandora وارد صنعت موزیک شود. اپل این برنامه را به عنوانکامل‌ترین پلتفرم موسیقی و موزیک معرفی کرد که به جز موسیقی شامل فیلم، کنسرت (به صورت زنده و بازبخش)، مصاحبه با خوانندگان و یک شبکه اجتماعی برای علاقه‌مندان به موسیقی نیز بود. ولی پیچیدگی خاصی در آن موج می‌زند. البته شرایط استفاده  از خدمات آن پیچیده نیست، بلکه اولویت بندی متعدد با شخصیت‌های گوناگون باعث پیچیدگی آن شده است.

برد/باخت: راه‌ اندازی اپل واچ


ورود اپل به بازار داغ گجت‌های پوشیدنی بسیار قابل پیش‌بینی بود، مگر می‌شود شرکت اپل از گجت‌های پوشیدنی عقب بماند؟! اپل واچ با تقاضای گسترده و فروش بالا پتانسیل بالایی از خود نشان داده است. با این حال خرید اپل واچ در روزهای نخست فقط به صورت اینترنتی ممکن بود، حتی بعضی از نسخه‌هایش فقط علامت "به زودی” خورده بودند. این روال تا 6 ماه ادامه داشت تا بالاخره اپل توانست تقاضای پیش‌بینی شده مردم را تولید کند و اپل واچ را به فروشگاه‌های شخصی عرضه کرد.

باخت: تروجان‌ها و بدافزار‌های App Store


سال 2015 اولین سالی بود که یک نرم‌ افزار مخرب روزنه‌ای در فروشگاه اپل پیدا کرد و بعضی اطلاعات را دزدید، البته قبلا نیز دستگاه‌های اپل در معرض این تهدید بودند ولی فقط دستگاه‌هایی که جیل‌بریک شده بودند دچار این مشکل می‌شدند. به هر حال وجود یک بدافزار مخرب بر روی App Store تهدیدی برای شرکت اپل و کاربران آن است.

نرم‌ افزارهایی که به این تروجان‌ها دچار می‌شدند، از پروتکل سیستم امنیتی اپل عبور و کد‌های برنامه نویسی توسعه دهندگان برنامه‌های اپل را کپی می‌کردند و از طریق بدافزار‌‌های XcodeGhost و Xcode به یک سرویس در چین فرستاده و همچنین سرعت دریافت بروزسانی را سریع‌تر از سرعتی که قانونی تلقی می‌شود، انجام می‌دادند. چند هفته بعد از آن نیز بدافزاری به نام YiSpecter به App Store نفوذ کرد.

بلاتکلیف: شایعات درباره Apple Car


شایعاتی مبنی بر اینکه اپل در حال کار بر روی یک خودرو الکتریکی خودران است در طول سال 2015 به گوشی ما رسید. هر چند شرکت اپل آن را رسما رد کرد اما این کمپانی در طول سال کارشناسان خودرو، هوش مصنوعی و یادگیری عمیق را استخدام کرد که اشاره به این واقعیت دارد که می‌خواهد یک خودرو با نوآوری جدید بسازد. البته برگزاری نشست اپل با وزارت کالیفرنیا برای تست محصولات در یک مکان مخفی به این شایعات بیش از پیش دامن زد. به علاوه شرکت اپل در مورد قوانین و مقررات وسیله نقلیه بدون راننده با دولت صحبت کرده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
برچسب ها: سال ، 2015 ، اپل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.