سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

نامناسب بودن کارون برای شرب و کشاورزی

آب رودخانه کارون از حالت متعارف خارج شده و فاقد استانداردهای لازم برای شرب و کشاورزی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در نشست تخصصی که از سوی کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی استان خوزستان در سالن اجتماعات سازمان آب و برق خوزستان برگزار شدگفت: آب این رودخانه در بالادست کیفیت خوبی دارد اما با وارد شدن به دشت انواع آلاینده ها وارد آن می شود که هم شوری و هم تیرگی را افزایش می دهد.

حیدرعلی کشکولی اضافه کرد: شوری کارون در این سال ها افزایش یافته به ویژه در خشکسالی سال ۸۶ با جهش ناگهانی شوری مواجه بودیم و علاوه بر آن سایر عناصر مانند کلر و سدیم نیز بیشتر شده که افزایش این عناصر روی کشاورزی تاثیر زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه آب کارون از اهواز به سمت جنوب فاقد استانداردهای لازم برای شرب و کشاورزی است، گفت: به ویژه در زمینه شرب، آبی که به اهواز می رسد علاوه بر شوری بالا دارای مقادیر زیادی تیرگی و آلودگی های دیگر است؛ اگر چه شوری آب به وسیله آب شیرین کن های خانگی کم می شود.

استاد دانشگاه چمران با بیان اینکه آب با کیفیت کارون از سرشاخه ها به نام شرب، به شهرهای دیگر منتقل می شود، افزود: ما راضی نیستیم که مردم اصفهان آب شرب نداشته باشند اما متاسفانه آب باکیفیت کارون برای کشت برنج و یونجه و آبیاری چمن در اصفهان و برای توسعه کشت گلخانه ای و صیفی جات در یزد منتقل می شود که به هیچ وجه منطقی نیست.

با انتقاد از تخلیه زهاب به تالاب های استان خوزستان اظهار کرد: تخلیه پساب برای احیای تالاب ها و دریاچه ها خشک شده، تفکر باطلی است و با وارد کردن پساب سموم این زهکش ها زندگی در سرزمین خوزستان را به عاقبت غم انگیزی دچار خواهد کرد.

کشکولی با تاکید بر استفاده عاقلانه از منابع آبی و برنامه ریزی درازمدت گفت: افزایش شوری کارون به دلیل ورود حوضچه های شور، سیلاب های فصلی، ورود زهاب ها، برداشت مصارف کشاورزی و کاهش آورد رودخانه از بالادست است و آنهایی که سرگرم پروژه انتقال آب هستند بدانند که راه خشک کردن کارون را در پیش گرفته اند که نتیجه آن فقر و تنگدستی و بیماری برای خوزستانی هاست.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کارون ، آب ، کیفیت نامطلوب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.