سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمایش مذهبی، الزاماً حزن‌انگیز نیست

مرتضی نجفی، كارگردان تئاتر، گفت: باید نگاه هنرمندان به تولید نمایش‌های مذهبی، به‌عنوان نمایش‌هایی حزن‌انگیز و گریه‌آور تغییر كند.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ امیر نعمتی مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان زنجان با اشاره به اینكه در فصل پاییز سه نمایش در حوزه هنری استان زنجان تولید و اجرا شدند كه فقط یكی از آن‌ها دارای نویسنده‌ بومی بود، اظهار كرد: البته دو نمایش دیگر نیز از آثار موفقی بودند كه مورد توجه مخاطبان ما قرار گرفتند اما شكی نیست كه نمایش‌های بومی بیشتر مورد توجه مردم منطقه هستند و متاسفانه تئاتر استان‌ها در باب تولید نمایشنامه‌های بومی ضعف دارند.
 
وی اضافه كرد: نمایش‌های بومی بنا به اینكه برخاسته از فرهنگ بومی آن منطقه‌ای هستند، می‌توانند در برقراری ارتباط با مخاطبان و تماشاگران، بسیار موفق و موثر واقع شوند. ضمن اینكه اگر این نمایش‌ها دارای مضامین اجتماعی باشند، می‌توانند حتی برای معضلات خاص آن منطقه نیز راهكار ارائه دهند، اما متاسفانه ضعف نمایشنامه‌نویسی بومی، چنین امكانی را به تئاتر استان‌ها نمی‌دهد.
 
این كارگردان تئاتر همچنین تصریح كرد: یكی از راهكارهای رفع چنین كمبودی، ایجاد ارتباط بین هنرمندان تئاتر و داستان‌نویسان منطقه است. به عبارتی، ایجاد پل بین تئاتری‌ها و اهالی ادبیات، می‌تواند كمک كننده باشد. به طور مثال، در استان زنجان، داستان‌نویسان موفقی داریم كه آثار قابل توجهی دارند. معتقدم جذب برخی از ایشان به حیطه‌ نمایشنامه‌نویسی می‌تواند راهگشا باشد. چرا كه علاوه بر همراهی و همفكری با نمایشنامه‌نویسان بومی، ممكن است خودشان نیز برای نوشتن متون دراماتیک، ترغیب شوند.
 
وی با بیان اینكه برای تربیت نسل جوان، كارگاه‌ها و كلاس‌های نمایشنامه‌نویسی نیز باید به طور مستمر، برگزار شود، خاطرنشان كرد: در فصل پاییز با حضور سیدحسین فدایی‌حسین، از نویسندگان و مدرسان برتر تئاتر، یک كارگاه نمایشنامه‌نویسی سه روزه برگزار كردیم كه مورد استفاده‌ هنرجویان جوان ما قرار گرفت. برگزاری چنین كارگاه‌هایی حتما موثر است اما اگر به صورت مستمر برگزار نشود، نمی‌تواند آن تاثیر لازم را داشته باشد.
 
مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان زنجان، همچنین از تاثیر برگزاری برنامه‌های نمایشنامه‌خوانی یاد كرد و افزود: كار نویسندگی ساده نیست. اگر نویسندگان جوان در تولید آثارشان، تشویق و ترغیب نشوند، نمی‌توان از ایشان انتظار بیشتری داشت. به نظر من جلسات نمایشنامه‌خوانی، محل مناسبی برای ارائه‌ آثار نویسندگان بومی است تا به نوعی با عرضه‌ كارهایشان، تشویق به نوشتن بیشتر شوند.
 
وی ادامه داد:‌ واحد نمایش حوزه هنری استان زنجان تا سال 93، جلسات نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌كرد اما متاسفانه امسال، درخواست ما را برای برگزاری جلسات نمایش‌نامه‌خوانی در امور استان‌ها تصویب نشد. امیدوارم در سال آینده در برنامه‌های مصوب ما، برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی نیز قید شود.
 
امیر نعمتی در پایان گفت: نمایش‌ بومی علاوه بر كاركرد خود در منطقه و استان، می‌تواند سفیر آن استان در سطح ملی باشد. توجه به تولید نمایشنامه‌های ارزشمند بومی مسئله‌ای است كه گاه مورد غفلت قرار می‌گیرد و باید همه‌ استان‌ها بیش از پیش به آن توجه كنند.
 
واحد نمایش استان زنجان در فصل پاییز، نمایش‌های «برگزین» به كارگردانی حمیدرضا قزلباش، «شب بی‌پایان فاخته» به كارگردانی امیر سهامی و نمایش كودک «مهمان ناخوانده» به كارگردانی مشترک زری كرمی و مریم عزیزی را با مشاركت اداره‌ ارشاد استان به اجرای عمومی برده است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.