سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان ؛

افزایش 17 درصدی جمعیت قوچ و میش های منطقه حفاظت شده انگوران

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان از اتمام سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده انگوران و افزایش 17 درصدی جمعیت قوچ و میش های این منطقه خبر داد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان افزود: سرشماری قوچ و میش و کل و بز و سایر پستانداران منطقه حفاظت شده انگوران به مدت سه روز و با حضور 35نفر از محیط بانان، کارشناسان اداره کل، دوستداران محیط زیست، نمایندگان تشکل های زیست محیطی و خبرنگاران استان انجام شد .

جعفری ادامه داد: براساس این سرشماری 584 رأس قوچ و میش ، 20 رأس کل و بز، 26 رأس گراز و 5قلاده روباه به صورت مستقیم مشاهده و سرشماری شد که جمعیت گونه شاخص و نژاد خالص قوچ و میش ارمنی نسبت به سال 93 افزایش 17 درصد داشته است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان ضمن تشکر از تلاش شبانه روزی شرکت کنندگان در این سرشماری بویژه آقای سیروس رستمی بخشدار محترم انگوران که در روز اول سرشماری در جمع شرکت کنندگان در این سرشماری حضور یافتند افزود: دوستداران محیط زیست، مسئولان استان و شهرستان و جوامع محلی در حفاظت از مناطق تحت مدیریت همواره یاری رسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوده اند ،امیدواریم روند افزایشی جمعیت قوچ و میش ها و سایر گونه های جانوری در این منطقه همچنان ادامه داشته باشد .

منطقه حفاظت شده انگوران با مساحتی برابر با 92297 هکتار از سال 1349 تحت حفاظت بوده است. منطقه ای است کوهستانی و تپه ماهوری در شهرستان ماهنشان، دامنه ارتفاعی 1240 تا 3320 متر، بارندگی و دمای متوسط سالیانه 450 میلیمتر و 6 درجه سانتیگراد منطقه دارای اقلیم های مدیترانه ای و نیمه مرطوب معتدل نموده اند. پوشش گیاهی منطقه بطور عمده لاله واژگون، درمنه، چوبک،گون،کلاه میر حسن، لاله، شقایق،کما، مرزه، شکر تیغال،گل حسرت به همراه درختان و درختچه هایی نظیر بنه، بادام، خینجوک، شیرخشت، زرشک،گردو و سنجد تشکیل شده است. این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن است دیگر گونه های جانوری منطقه:خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاهگوش، سمور سنگی،کبک دری،کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه،آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه ای، سس، زرده پر، اسبله.

گفتنی است: پناهگاه حیات وحش انگوران نیز که در جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران واقع شده است و از سال 1349 به حفاظت درآمده است ، از سال 1354 به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده است . این منطقه کوهستانی و تپه ماهوری دارای مساحت 29 هزارو833هکتاری است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: افزایش ، جمعیت ، قوچ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.