سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرعباس؛

حمام گله داری تلفیقی از معماری سنتی با طبیعت و دریا + تصاویر

بی شک یکی از مکان های پرجاذبه برای بازدید گردشگران، حمام گله داری بندرعباس است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، به نظر می رسد وجود این مکان تاریخی در مرکز شهر بندرعباس و سهولت دسترسی به آن ، در کنار جذابیت های معماری و ساختار منطبق با شرایط آب و هوایی جنوب، حمام گله داری بندرعباس را امتیازی ویژه بخشیده است.


قدمت این حمام به دوران قاجاریه یعنی اواخر قرن سیزدهم هجری قمری می رسد.

حمام گله داری بندرعباس به عنوان تنها حمام باقی مانده قدیمی شهر توسط تجارتخانه شیخ احمد گله داری ساخته و وقف شده است و در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استان هرمزگان استفاده می شود.


 رطوبت هوای بندرعباس بالاست در این بنا بیشتر از سنگ های دریایی - اسفنجی و ساروج محلی و گچ دستکوب استفاده شده‌است ، ضمن اینکه مصالح بکار رفته در کف حمام آجر فرش است.

نوع ساختار و معماری حمام گله داری علاوه بر پنج گنبد بزرگ و کوچک، دارای فضاهای بینه، سر بینه، گرمخانه و خزینه‌است و در قسمت ورودی حمام نیز راهرو هشتی کوچکی قرار دارد تا دما و رطوبت در فضای داخلی تنظیم شود .


فضای بینه به شکل هشت گوش ساخته شده و در اطراف آن چهار صفه یا سکوی نشیمن و رختکن دیده می‌شود ، وسط سالن بینه هم حوضچه هشت ضلعی کوچک قرار دارد .

دهقانی دانشجوی معماری و یکی از ساکنین محلی بندرعباس که برای تماشای جذابیت های این حمام تاریخی آمده بود گفت: هر وقت به این مکان می آیم محو زیبایی و نوع خاص معماری آن می شوم.



وی افزود : این مکان نماد خوبی برای معرفی فرهنگ و تاریخ مردم بندرعباس است و من بارها گردشگران خارجی بسیاری را دیده ام که با ذوق بسیار از این حمام تاریخی بازدید کرده اند و خوشحال هستم که در استان هرمزگان مکان های تاریخی داریم که هویت محلی و جنوبی ما را حفظ کرده است.

خانم جهادی فرد اهل گیلان در حین بازدید از این حمام گفت : این مکان تاریخی زیبا نزدیک اسکله شهید حقانی بندرعباس واقع شده است و مسافرانی که قصد سفر به جزیره های قشم و هنگام و هرمز را دارند به راحتی می توانند به اینجا بیایند و با فرهنگ مردم هرمزگان بیشتر آشنا بشوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اضافه کرد: این بنا سالیان زیادی به یک مکان متروکه تبدیل شده بود  ولی در سال‌های اخیر تلاش شده تا ضمن حفظ، احیا ومرمت حمام گله داری بندرعباس ، از این بنای ارزشمند برای موزه مردم شناسی استفاده شود.


ضیایی گفت: به همین منظور در سال ۱۳۷۹ برای اولین بار مجسمه‌هایی منطبق با نمادهای بومی و محلی در حمام گله داری نصب شده که به فضای حمام رونقی دیگر بخشیده‌ است.

گفتنی است این مکان تاریخی در سال ۱۳۷۴ به عنوان اثر ملی ثبت شد.

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.