سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دستگاه‌های متولی کاهش آلودگی هوا به وظایف خود به خوبی عمل نکرده‌اند

خودرو و آلودگی هوا امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور رئیس شورای شهر تهران و سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت و یک استاد دانشگاه بررسی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران وحید حسینی استاد دانشگاه و وحید سعادت سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد  مدیریت حمل‌ونقل و سوخت امشب 6 دی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع آلودگی هوا و ارتباط آن با خودرو پرداختند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که دستگاه‌های متولی کاهش آلودگی هوا تا چه حد توانستند به وظایف خود  عمل کنند گفت: در رابطه با کاهش آلودگی هوا کمبود قانون نداریم به طوری که در سال 78 ، 80 و 92 قوانینی در ارتباط با کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به این که در دوره سوم شورای شهر توانستیم قانون کاهش آلودگی هوا را به روز کنیم افزود: کاهش آلودگی 22 دستورالعمل دارد اما این در حالی است که متأسفانه این قانون به خوبی به اجرا در نیامده است.

** 80 درصد آلودگی هوای شهر تهران از منابع متحرک تولید آلودگی است

وحید حسینی استاد دانشگاه در ادامه برنامه در پاسخ به سؤال اول مجری پیرامون مسئله آلودگی هوا گفت: 80 درصد آلودگی هوای شهر تهران از منابع متحرک تولید آلودگی شامل تمامی خودروها و موتورسیکلت‌ها است.

وی با اشاره به این که خودروهای فرسوده، کاربراتوری و دیزلی بیش‌ترین آلودگی را دارند بیان کرد: برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سال 93 مصوب شد لذا آخرین مصوبه هیئت دولت جامع و موارد متعددی را شامل می‌شود.

** در تهران 120 هزار خودرو فرسوده در حال تردد است

این استاد دانشگاه  با اشاره به این که در شهر تهران تعداد زیادی خودرو فرسوده را شاهد هستیم تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران 120 هزار خودرو فرسوده در این شهر در حال تردد هستند.

حسینی  با اشاره به این که 300 هزار خودرو کاربراتوری ، 50 درصد آلودگی هوا را تولید می‌کنند گفت: 16 هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد.

وحید سعادت سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که بیش از 1 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو فرسوده که شامل ناوگان‌های مختلف می‌شود تردد می‌کنند.


سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با اشاره به بحث الزام اسقاط توسط واردکنندگان گفت: 470 هزار اسقاط از سال گذشته تا به امسال محقق شده است لذا می‌توانیم نوسازی را انجام دهیم تا کاهش آلودگی هوا انجام شود.

 حسینی  استاد دانشگاه با بیان این که  هم اکنون 13 هزار تاکسی فرسوده در سطح شهر تهران تردد می‌کنند گفت: این تعداد تاکسی فرسوده 40 الی 50 هزار خودرو  آلودگی تولید می‌کنند.

چمران رئیس شورای شهر تهران در تکمیل اظهارات حسینی اظهار داشت: پروسه نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیازمند هماهنگی میان بخشی است.

** بزرگ‌ترین مشکل نبود مدیریت یکپارچه شهری است

وی با بیان این که چیزی که هم اکنون وجود ندارد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی است اظهار داشت: تهران به صورت جزیره‌ای مدیریت می‌شود و بزرگ‌ترین مشکلی که داریم نبود مدیریت یکپارچه شهری است.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر این که باید اتوبوس و مترو جایگزین اتومبیل های سواری شوند گفت: ما مردم را تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌کنیم ولی در این حوزه با کمبود مواجه هستیم.

وی یادآور شد: هر سال حدوداً باید حداقل هزار دستگاه اتوبوس به شهر تهران واگذار شود، تا سال 92 ، 7 هزار دستگاه اتوبوس داشتیم که این تعداد دستگاه هر 7 سال فرسوده می‌شدند علاوه بر این هر سال باید هزار دستگاه جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود علاوه بر آن این تعداد اتوبوس نیز برای شهر تهران کم است و ما باید تعداد اتوبوس‌هایمان را به 11 هزار دستگاه برسانیم ولی هم اکنون 6 سال است که هیچ اتوبوسی به تهران تزریق نشده است.

چمران با بیان این که اخیراً شهرداری برای جبران کمبود اتوبوس در کلان‌شهر تهران مجبور شده است که اتوبوس‌های دوگانه‌ای را با قیمت بالا از چین وارد کند گفت: شهرداری نیز تا یک حدی می‌تواند اتوبوس بخرد و این ظرفیت را ندارد که بتواند هزار دستگاه اتوبوس برای کلان‌شهر تهران تأمین کند ضمن این که در حوزه مترو نیز ما نیاز به فاینانس خارجی داریم.

وی با تاکید بر این که مشکل هم اکنون از نبود منابع مالی برای تأمین وسایل نقلیه عمومی است اظهار داشت: خوشبختانه مدیریت ساخت تونل و مترو در کشور در شرایط خوبی قرار دارد و ما هم اکنون می‌توانیم حدود 50 درصد واگن متروها را خودمان بسازیم و مابقی را باید وارد کنیم.

حسینی استاد دانشگاه نیز در راستای تکمیل اظهارات رئیس شورای شهر تهران گفت: برنامه کاهش آلودگی هوا برنامه ارزان‌قیمتی نیست و همه جای دنیا مشمول انواع و اقسام سوبسیدها می‌شود با این استدلال که به ازای هر ریال یا هر دلاری که در برنامه کاهش آلودگی هوا، دولت‌ها هزینه کنند سیستم بهداشتی آن‌ها چیزی حدود 10 تا 15 برابر از میزان کاهش مرگ‌ومیر، کاهش از کارافتادگی و تعطیلی شهرها برداشت می‌کنند بنابراین هیچ شهری با توان خود شهر و اتکا به منابع خود نمی‌تواند و نباید سیستم حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهد چرا که در این صورت به  مدیریت شهری فشار وارد می‌شود.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب، رضا امینی رئیس شورای شهر اصفهان نیز در ارتباط تلفنی با برنامه اظهار داشت: اصفهان مستثنی از کلان‌شهرهایی که مبتلا به آلودگی هوا هستند نیست و متأسفانه ما روزهایی را به صورت ناسالم در اصفهان شاهد هستیم و علی‌رغم این که تلاش‌های خوبی در جهت تحقق طرح جامع کاهش آلودگی هوا در استان برقرار شده این اقدامات سبب شد که ما 72 روز ، روزهای سالم در سال 92 در مدت مشابه در سال 94 به 186 روز برسیم و روزهای ناسالم برای عموم نیز از 54 روز به 12 روز تغییر پیدا کرده است اما همان طور که دکتر چمران نیز عنوان کردند بضاعت و توان کلان‌شهرها و شهرداری‌ها در اداره شهر با محدودیت‌هایی مواجه است.

وی خاطر نشان کرد: عمر مفید ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان از 2 و نیم سال متأسفانه به بیش از 8 سال افزایش پیدا کرده که سبب شده ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان خود یکی از منابع مهم تولید آلایندگی این کلان‌شهر باشد ضمن این که خودروهای تک سرنشین، تاکسی‌های فرسوده و کارخانجاتی که شهر اصفهان را محاصره کرده‌اند نیز از دیگر منابع آلاینده این کلان‌شهر هستند.

امینی افزود: اقدامات خوبی در استان در حد بضاعت استان اصفهان برای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته ولی نقش دولت در کمک کلان‌شهرها برای تأمین اتوبوس، اعطای تسهیلات و بسته‌های حمایتی به تاکسی رانان حائز اهمیت است.

** صنایع بیش‌ترین نقش را در آلودگی کلان‌شهر اصفهان دارند

امینی با تاکید بر این که در استان اصفهان صنایع بیش‌ترین نقش را در آلودگی هوا دارند گفت: روز گذشته طرح پژوهشی را برای تعیین میزان و سهم مولدین آلایندگی در شهر اصفهان به تصویب رساندیم تا بتوانیم بر حسب قانون با منابع  آلاینده برخورد کنیم.

** مراکز معاینه فنی تهران کارشان را دقیق انجام می‌دهند

در ادامه این بحث چمران رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا مراکز معاینه فنی خودروها دقت لازم را برای معاینه فنی خودروها انجام می‌دهند یا خیر اظهار داشت: در شهر تهران مراکزی که کار معاینه فنی را انجام می‌دهند تا آن جا که ما کنترل داریم کارشان دقیق است البته ممکن است در خارج از شهر یا حتی در داخل شهر تهران نیز تخلفاتی صورت پذیرد که در صورت اطلاع از آن‌ها با این مراکز برخورد خواهیم کرد.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب، وحید حسینی استاد دانشگاه نیز در پاسخ به این سؤال که آیا موتورسیکلت‌ها نیز باید معاینه فنی شوند ما تقریباً هیچ اعمال قانونی در حوزه موتورسیکلت‌ها نداریم.

** هیچ اعمال قانونی در حوزه موتورسیکلت‌ها نداریم

وی اضافه کرد: در تهران حداقل حدود یک میلیون موتورسیکلت تردد می‌کنند که عمده این موتورسیکلت‌ها 125 سی‌سی کاربراتوری هستند که همه ما با میزان آلایندگی آن‌ها کاملاً آشنایی داریم و هر یک از این‌ها بالغ بر 3 تا 4 برابر یک خودرو معمولی استاندارد یورو 2 آلودگی تولید می‌کنند ولی علی‌رغم این میزان آلایندگی این موتورسیکلت‌ها  این دستگاه‌ها همچنان تولید می‌شوند.

در ادامه بحث چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با انتقاد از مجلس و تصویب افزایش زمان معاینه فنی خودروها از 2 سال به 5 سال گفت: ما معتقدیم که حداقل زمان معاینه فنی خودروها باید دو سال باشد و لازم است که مجلس این قانون را اصلاح کند .

** کمتر از 13 درصد خودروهای تهران فاقد برگ معاینه فنی هستند

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب سردار حسینی رئیس پلیس راهور تهران که طی تماس تلفنی در این بحث شرکت کرده بود در پاسخ به این سؤال که آیا پلیس با سواری‌هایی که معاینه فنی ندارد برخورد جدی می‌کند یا خیر اظهار داشت: در تهران 3 میلیون 700 هزار دستگاه خودرو وجود دارد که برابر برآورد ما حدود 45 درصد از خودروها، خودروهایی هستند که زیر 5 سال ساخت هستند و برابر قانون نیازی به معاینه فنی ندارند الباقی چیزی نزدیک به 43 درصد دارای برگ معاینه فنی هستند و خودروهایی که فاقد برگ معاینه فنی در سطح شهر تهران هستند کمتر از 13 درصد است.

وی بیان داشت: نکته مهم و قابل‌توجه این است که بیش از نیمی از 43 درصدی که دارای برگ معاینه فنی هستند خودروهای آلاینده و دودزا هستند و بیش از 50 درصد از خودروهایی که دارای برگ معاینه فنی هستند به وسیله ارتباط و دلالانی که معاینه فنی را به رانندگان می‌رسانند دارای برگ معاینه فنی هستند..

سردار حسینی یادآور شد: تولید از ابتدای سال تا امروز بالغ بر 530 هزار مورد برخورد با خودروهای آلاینده، فاقد معاینه فنی  و دودزا داشته است که این برخوردها به شکل توقف یا جریمه نقدی بوده است.

وحید حسینی استاد دانشگاه در راستای اظهارات سردار حسینی با بیان این که آماری که پلیس عنوان می‌کند غلط است گفت: به اعتقاد بنده پلیس در برخورد با متخلفین اهمال کرده است.

در پایان این برنامه سردار حسینی رئیس پلیس راهور تهران به علل عمده آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: استاندارد خودروها استاندارد سوخت تعداد پرشمار سفرهای درون‌شهری منابع آلاینده اطراف  کلان‌شهر تهران و توسعه نامتوازن این کلان‌شهر از مهم‌ترین منابع آلایندگی هوای شهر تهران است.

چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در پایان تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم مدیریت یکپارچه شهری را اجرا کنیم وضعیت کلان‌شهر تهران به همین شکل باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگو ، آلودگی هوا ، سعادت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۷ دی ۱۳۹۴
اصلی ترین دستگاهی که به وظایفش در مورد آلودگی هوا عمل نکرده همین شهرداریه که پارکها را فروشگاه و هتل کرده و کاتالیزور اگزوز رو هم اجباری نمیکنه و خیابنوا رو هم دو طبقه نکرده و ترافیکو زیاد کرده و فقط دهها میلیاردها دلار خرج مترو کرده
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۷ دی ۱۳۹۴
خوش به حال تهرانی ها حداقل دوتا روزنامه و یه اخباری در مورد الودگیش حرف میزنه باید هوای اراک رو ببینید که چی به سر مردم میارن و کسی نیست دم بزنه اصلا اراک شهر بی صاحبه.