به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیتالله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، طی سخنانی پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُواْ دِينَهُمْ وَكَانُواْ شِيَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ»، اظهار داشت: در هفته آینده دو مناسبت مهم پیش رو داریم. مناسبت اول سالروز میلاد نبی مکرم اسلام، عصاره جهان آفرینش محمد مصطفی(ص) و فرزند گرامیاش امام صادق(ع) است، مناسبت دوم روز 9 دی ماه سالروز قیام عمومی ملت ایران برای خاموش کردن آتش فتنه، محکوم کردن آن و محکوم کردن عناصری که با ایجاد فتنه جامعه، وحدت و دین ما را هدف قرار دادهاند، است. آنها میخواستند راه را برای تهاجم دشمن به مقدسات و هویت ما هموار کنند که با بصیرت ملت و با حضور سراسری و فراگیر ملت با بصیرت این توطئه خنثی گردید.
وی با بیان اینکه رسول اکرم(ص) و امام صادق (ع) یادآور نعمت الهی هستند، اظهار داشت: خدای متعال در قرآن کریم دستور داده است که نعمتهای بزرگ او را پاس بداریم و یکدیگر را به این نعمتها تذکر دهیم و از این نعمتها بهره بگیریم.
نعمت رهبری بزرگترین نعمت الهی است
آیت الله اراکی تأکید کرد: بزرگترین نعمتی که در قرآن کریم به عنوان نعمت تام از آن یاد شده است نعمت رهبری الهی است که این نعمت در وجود نبی مکرم اسلام جلوه کرده است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: من به نکتهای اشاره میکنم که اگرچه فلسفی است اما نکتهای است که عقل متعارف نیز به آن اذعان دارد و آن این است که خدای متعال کامل مطلق است و از این کامل مطلق آنچه برمیخیزد فعل و دست ساختش باید بهترین باشد و باید در انتخابش بهترین را انتخاب کند.
وی افزود: البته بر اساس این قاعده عقلی و همچنین بر اساس نصوص قرآنی، آنچه سبب اصلی پیدایش جهان آفرینش میتواند باشد یعنی آن آفرینشی که آفریدگان دیگر به خاطر او آفریده شدند و برای اینکه او به اهدافش برسد سایر آفریدهها را آفرید وجود مقدس نبی مکرم اسلام است.
آیتالله اراکی با بیان اینکه این آفریده مقصد اصلی جهان خلقت است، اظهار داشت: در منابع دینی ما روی این مطلب تأکید فراوان شده است که جهان آفرینش برای وجود مقدس حضرت محمد(ص) و آل محمد آفریده شده است.
وی با اشاره به روایت «لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما»، اظهار داشت: منظور این است وجود مقدس حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و یازده معصوم دیگر مکمل شخصیت رسول خدا هستند. وجود رسول خدا شخصیت کاملی است که بخشی از این شخصیت حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه(س) و سایر امامان معصوم هستند یا به عبارت دیگر شخصیت رسول اکرم شخصیت جامعی است که اینها بخشی از شخصیت او هستند و اگر وجود اینها نبود، جهان آفرینش بیفلسفه بود.
آیتالله اراکی با اشاره به آیه شریفه «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ* وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ » (و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: «من در زمين جانشينى خواهم گماشت»، [فرشتگان] گفتند: «آيا در آن كسى را مىگمارى كه در آن فساد انگيزد و خونها بريزد؟ و حال آنكه ما با ستايش تو، [تو را] تنزيه مىكنيم و به تقديست مىپردازيم.» فرمود: «من چيزى مىدانم كه شما نمىدانيد.» * نامهای چيزها را به آدم بياموخت سپس آنها را به فرشتگان عرضه کرد و گفت : اگر راست میگوييد مرا به نامهای اين چيزها خبر دهيد)، اظهار داشت: در روایت داریم که منظور از این محمد و آل محمد است.
وی افزود: در ادامه این آیات آمده است وقتی رسول اکرم (ص) و13 تن از 14 معصوم که بخشی از شخصیت رسول اکرم (ص) هستند را برای آدم تبیین کردیم و آدم نیز این نامها را برای آنها تبیین کرد آنها پاسخشان را گرفتند. یعنی فهمیدند آفرینش جهان برای پیدایش چنین مجموعهای است و این مجموعه 14 معصوم راه را برای پیدایش یک جامعه پیرو هموار میکنند که افراد این جامعه نمونههایی از همان رهبرانند و جامعه محمدی، جامعه علوی، جامعه حسنی، جامعه حسینی و جامعه مهدوی جامعهای است که مردش نمونهای کوچکتر از وجود مقدس نبی مکرم اسلام باشد و زنش نمونه کوچکی از وجود فاطمه(س) باشد.
تبعیت از رهبران جامعه را یکدست و یکدل میکند
آیتالله اراکی اظهار داشت: اگر جامعهای از رسول خدا و اهل بیت او و رهبران الهی پیروی کند جامعه پیرو ساخته میشود و یک اندامی در این جامعه پیرو ساخته میشود که شبیه اندام همان رهبران است و هر جامعهای که از رهبران پیروی کند و طاعت آن رهبران را سرلوحه زندگی خود قرار دهد، یک شخصیت جدیدی برای افراد جامعه شکل میگیرد نظیر شخصیت همان رهبران.
وی افزود: شخصیت رهبران آن قالبی است که شخصیت پیروان بر اساس آن قالب شکل میگیرد و لذا انتخاب رهبر بسیار مهم است و رهبران هستند که شخصیت افراد جامعه را شکل میدهند به شرطی که افراد جامعه از آن رهبران پیروی کنند لذا رهبرانی نظیر حضرت محمد(ص) برترین نعمتها و برترین عطیههای الهی به مردم هستند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب افزود: اگر مردم از رهبران الهی برخوردار شدند، همه نعمتهای الهی برای آنها شیرین میشود ولی اگر از این رهبران پیروی نکنند به سعادت نخواهند رسید زیرا عدم پیروی، آنها را دچار تفرقه میکند.
وی با بیان اینکه در منابع قرآنی آمده است که تبعیت از رهبران است که جامعه را یکدست و یکدل میکند، اظهار داشت: هیچ عاملی نمیتواند جامعه بشری را به وحدت برساند مگر پیروی از محمد و آل محمد.
وحدت در جامعه بشر مسئله مهمی است
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه وحدت در جامعه بشر مسئله مهمی است، اظهار داشت: در نتیجه وحدت، امنیت به وجود میآید و جامعهای که وحدت نداشته باشد امنیت هم ندارد و گرفتار تفرقه و ستیز خواهد شد زیرا ناامنی نتیجه تفرقه است.
آیتالله اراکی اظهار داشت: رهبران فاسد و عوامل پلید، منشاء پراکندگی انسانها میشوند تا بتوانند از انسانها در مسیر تأمین هوای نفس خودشان استفاده کنند.
وی افزود: هوای نفس انسانها را از هم جدا میکند، شهوتها، خودکامگی جوامع را در پی دارد و این جوامع را چند پاره میکند، جوامعی که از رهبری رهبران الهی برخوردار باشند یکپارچه میشوند و این وحدت، بزرگترین نعمتی است که بعد از رهبری صالح به یک امت اعطا میشود.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به آیه شریفه (وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ)، تأکید کرد: ریسمان خدا همان رهبری الهی است؛ رهبری الهی، قرآن ناطق است.
آیتالله اراکی در ادامه با اشاره به حدیث ثقلین اظهار داشت: کار رسول اکرم(ص) تفسیر قرآن است؛ مهمترین مأموریت رسول اکرم این است که قرآن را تبیین کند، اگر آیات قرآن را خوب درک کنیم، منحرف نخواهیم شد و انقلاب ما وفای به میثاق الهی بود. شاه سمبل فرمانروای غیر الهی بود. فرمانروای اصلی مردم خدا است. باید از امامان و در دوران غیبت از ولی فقیه پیروی کنیم.
بزرگ ترین نعمتی که خدا بر ملت اعطا میکند، رهبری شایسته است
وی تأکید کرد: بزرگترین نعمتی که خدا بر ملت اعطا میکند، رهبری شایسته است که به فکر مصالح مردم باشد و مردم را در مسیر خدا هدایت کند، این نعمت الهی میتواند مردم را یکپارچه کند.
وی با اشاره به آنچه امروز در جهان اسلام در حال اتفاق افتادن است، گفت: اتفاقات جهان اسلام را با ایران مقایسه کنید، بین کشورهای اسلامی تنها کشوری که از یکپارچگی ملی برخوردار است ایران است. در ایران سنی و شیعه با هم هستند و ممکن است اختلاف نظر داشته باشند اما اختلاف نظر غیر از نزاع و پراکندگی و دشمنی است، اختلاف نظر در یک خانواده نیز وجود دارد اما با هم یکدل هستند؛ جامعه ما جامعه واحدی است و باید از این وحدت پاسداری کنیم.
آیت الله اراکی افزود: آنهایی که میخواهند ملتی را غارت کنند و فرهنگ و منابع اقتصادی ملتی را تاراج کنند اولین کاری که میکنند این است که وحدت آن ملت را میشکنند و برای اینکه وحدت را بشکنند ایجاد فتنه میکنند.
وی با بیان اینکه دشمنان با فتنهگری میتوانند مردم را پراکنده کنند و راه را برای نفوذ خود هموار سازند، افزود: این که مردم در 9 دی به پا خاستند و یک صدا اعلام کردند که فتنه را محکوم میکنند، این بود که میدانستند فتنه بستر پراکندگی ملتها است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب گفت: دشمنان با ایجاد فتنه میخواهند ملتها را از یکدیگر پراکنده کنند تا بتوانند در ملتها نفوذ کنند و استقلال ملتها را از آنان بگیرند، اراده ملی ملتها ر ا بشکنند و منافع آنها را غارت کنند در حالی که درصورت یکپارچگی، نمیتوانند این اقدامات را انجام دهند.
وحدت مانند دژ محکمی است که ملت را از آسیبهای مصون میدارد
آیت الله اراکی تاکید کرد: وحدت ملت مانند دژ محکمی است که ملت را از آسیبهای داخلی و خارجی مصون میدارد؛ در صورت یکپارچگی مردم، ملت در برابر دشمن تبدیل به یک ملت فولادین آسیبناپذیر میشود و در برابر چالشهای داخلی نیز مقاوم خواهد شد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: آنها که میخواهند اراده و فرهنگ و منافع اقتصادی ملتی را غارت کنند، اولین کار آنها، شکستن وحدت ملت است و برای این کار باید فتنه کنند یعنی باید راه مردم را غبارآلود کنند.
وی اظهار داشت: در صورت پراکندگی مردم و غبار آلود شدن مسیر آنها، راه برای نفوذ به آنان نیز فراهم میشود؛ سرانجام ملت فتنهپذیر، پراکندگی و نابودی و ذلت است؛ عزت ملتها و دستیابی آنها به آرمانهای بزرگ در گروی یکپارچگی ملتها است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تصریح کرد: در فتنه 88 متأسفانه با خطر پراکندگی مردم و غبارآلود شدن مسیر آنان مواجه بودیم؛ نتیجه پراکندگی ستیز داخلی و نابودی است.
کسانی که دست در فتنه داشتند به ملت خیانت کردند
آیتالله اراکی افزود: کسانی که دست در فتنه داشتند واقعاً به این ملت خیانت کردند حتی اگر واقعاً به اسلام اعتقاد نداشته باشند.
وی اظهار داشت: خطاب به اهل فتنه میگویم اگر دین ندارید، اگر به قرآن اعتقاد ندارید و اگر به رسول اکرم (ص) معتقد نیستید، حداقل به منافع ملی بیندیشید، ملی حقیقی باشید نه ملی بنام -یعنی آنهایی که بیگانهپرست هستند-، اگر میگویید ملی هستید چرا سنگ آمریکا را به سینه میزنید؟
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: سیاستهای رهبر معظم انقلاب به نفع ملت است اما برخیها میگویند سیاستهای کلان جمهوری اسلامی که توسط کارشناسان متعهد تصویب میشود به نفع ملت نیست.
شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی هدفش تفرقه در جهان اسلام است
آیتالله اراکی در ادامه اظهار داشت: امروز دشمن، یکپارچگی امتهای اسلام را با استفاده از جریانهای انحرافی گاهی با پرچم سنی و گاهی با پرچم شیعه، هدف گرفته است؛ متأسفانه دشمن فهمیده است که مردم ایران به اسلام، وجود مقدس نبی اکرم و قرآن علاقمند هستند بنابراین هدف دشمن این است که مردم را از اسلام و قرآن جدا کند و بهترین راه از نظر آنان این است که اسلامهای بیگانه و تشیع ضد حقیقت بتراشند، گروهی بتراشند که بیشتر از شیعیان حقیقی برای امام حسین (ع) سینه بزنند، آنها وانمود به اسلام میکنند، این گروهها شیعیان انگلیسی هستند که آنها را به عنوان عامل نفوذی بین جوامع نفوذ میدهند.
وی با بیان اینکه هدف دشمن این است که ما را از اسلام و قران دور کند، اظهار داشت: همچنین دشمن گروه سنی به نام داعش و النصره و... را در جوامع سنی نفوذ داده است، در حالی که این گروه به هیچ چیزی اعتقاد ندارند، این کارها به خاطر این است که شیعه را به جان سنی و سنی را به جان شیعه بیاندازند. به خاطر آن است که بتوانند سوریه و عراق حتی اگر دستشان برسد عربستان را چندپاره کنند؛ باید مراقب این توطئه باشیم.
انتهای پیام/