سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیشگیری و درمان با طب ورزشی

افزایش عملکرد جسمانی ورزشکاران

برخی از تمرینات ورزشی شدید موجب بروز آسیب بافتی درعضلات اسکلتی و کاهش عملکردجسمانی ورزشکاران میشود.مصرف امگا ۳ به افزایش مقاومت بدن در برابر این اتفاقات منجر می شود.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان امگا۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی‌ها وجود دارد و ویژگی‌های خاصی دارد. از آنجاییکه این اسیدهای چرب برای ادامه حیات بدن ضروری است وهمچنین توسط خود بدن انسان قابل تولید نیست، ضروری نامیده‌اند ولازم است که از طریق رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب به میزان لازم و یا مصرف مکمل‌ها تأمین شود.در واقع امگا ۳ به عنوان یکی از کلیدهای دست یابی به سلامتی شناخته شده است که مصرف آن به اکثر افراد جامعه توصیه می شود و برای هر کدام به گونه ای نقش مهمی دارد.

فرایند تاثیر امگا در بدن ورزشکاران
با توجه به اینکه دانش امروزی حاکی ازآن است که در بدن ورزشکاران در حین و بعد از انجام تمرینات ورزشی میزان التهاب بالامی رود و عملکرد ایمنی بدن که قابلیت طبیعی آن، مقابله با عفونت و بیماری است، فعال می شود اسید چرب امگا ۳ می تواند بر عملکرد ورزشکاران تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد.
درد و کوفتگی عضلانی اعضای بدن پس از ورزش و فعالیت بدنی تنها نشانه های مربوط به افزایش سن نیستند و یا مدت زیادی تمرین نکردن ، نیست .زیرا آنهایی که درگیر تمرین های منظم هستند نیز از این امر رنج میبرند.این بدان معنی نیست که تمرینات باعث التهابات شدید میشوند، حقیقت برعکس این موضوع است. در واقع تمرینات منظم، رژیم غذایی مناسب(شامل مصرف همه مواد لازم،از جمله امگا ۳)التهابات شدید را کاهش میدهد.
به هر حال التهاب در اعضای بدن به خصوص التهابات مربوط به استفاده ی مفرط (مانند التهاب تاندون ها) منبعی از دردها و موانع اصلی در انتظار آنهایی است که در طول تمرین به بدن خود فشار می آروند .برای مبارزه با التهاب اعضای بدن پس از تمرین باید رژیم غذایی که حاوی امگا3 هست را استفاده کنیم.

لاغری با امگا ۳
ماهی یا هر خوراکی دیگری که دارای مقادیر قابل توجهی اسید چرب امگا ۳ باشد می توان از آن به عنوان یک عامل لاغری نام برد.در واقع اسیدهای چرب امگا ۳نقش مهمی در از بین بردن سلول های چربی مضر موسوم به چربی های سفید و تبدیل آنها به چربی های مفید بازی می کنند. بنابراین ماهی ها ، خوراکی مناسب برای آنها که می خواهند وزنشان را کم کنند محسوب می شود.

امگا ۳ و درمان بیماری ها
چربی‌ها در ساختمان سلولی بدن و به خصوص سلول‌های مغزی شرکت دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ از این نظر نقش‌های به خصوصی را ایفا می‌کنند؛ تحقیقات نشان داده‌اند امگا 3 تأثیر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس، تنش‌های عصبی و افسردگی دارد. به طوری که اگر روزانه 2 گرم امگا۳ خالص به بیماران مبتلا به میگرن داده شود، در برخی موارد میگرنشان کنترل می‌شود.
مطالعه‌های اخیر نشان داده‌اند، امگا۳ نه تنها در پیشگیری از برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی بلکه در کاهش عوارض شیمی‌درمانی نیز موثر است. مصرف امگا۳ در بیماران مبتلا به سرطان پستان به خصوص بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند و دچار اختلال‌های عصبی هستند و اعصاب دست و پای آن‌ها دچار گزگز و درد شدید می‌شود، مفید است. در این بیماران مصرف این اسید چرب تحمل شیمی‌درمانی را بالا می‌برد.
همچنین امگا ۳ می‌تواند عوارض عصبی ناشی از دیابت را کاهش دهد. تحقیقات در زمینه تأثیر امگا ۳ بر ام‌اس نیز در دست انجام است و نتایج موثری نیز به دست آمده. طبق بررسی‌ها، مکمل این اسید چرب، پیشرفت ام‌اس را کند می‌کند.

فواید کلی امگا ۳
1-کاهش کلسترول و تری گلیسریدهای خون
۲-کاهش فشار خون
۳-پیشگیری از بیماریهای قلبی-عروقی
۴-کاهش وزن
۵-درمان و کاهش دردهای مفاصل-آرتریت روماتوئید و آرتروز
۶-درمان پوکی استخوان (امگا ۳ جذب کلسیم را افزایش داده و رسوب کلسیم را در استخوانها تسهیل میکند)
۷-درمان افسردگی (افرادی که امگا۳ به اندازه کافی دریافت نمیکنند بیشتر مستعد افسردگی هستند)
۸-التیام سوختگیها( با کاهش التهاب و تسریع التیام زخمها)
۹-امگا ۳ علایم آسم را تخفیف داده و امگا ۶ آن را تشدید میکند
۱۰-کاهش دردهای قاعدگی
۱۱-کاهش التهاب در سرتاسر بدن
۱۲-جلوگیری از تصلب شرایین
۱۳-شل شدن و گشاد شدن عروق خونی( حفظ انعطاف پذیری دیواره عروق و پیشگیری از تشکیل پلاک در دیواره عروق)
۱۴-جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی
۱۵-افزایش سطح هورمون رشد.افزایش رشد عضلات
۱۶-کاهش لخته شدن خون، خاصیت ضد انعقادی
۱۷-افزایش تمرکز و قوه ادراک
۱۸-نقش در تکامل مغز و رشد سلولهای عصبی و حفظ سلامتی چشمها (مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه میگردد) درمان خشکی چشم
۱۹-کاهش بروز سرطانهای سینه، تخمدان، پروستات، معده و روده بزرگ
۲۰-کنترل و تعدیل اختلالات خود ایمنی
۲۱-پیشگیری و درمان آلزایمر، آسم، اختلال کم توجهی، بیش فعالی ، اختلال دو قطبی، اختلالات تغذیه ای ، سرطانها، اگزما، میگرن و آکنه
۲۲-بهبود توان ذهنی و حافظه
۲۳-جلوگیری از پیری زود رس
۲۴-کاهش و پیشگیری از آریتمی (بی نظمی قلب)
۲۵-تثبیت انسولین وقند خون
۲۶-پوست را لطیف و نرم میکند

منابع امگا۳
اسیدهای چرب امگا۳ که از طریق غذا مصرف می شود و مورد استفادة قرار می گیرد، به سه گروه (EPA ) ایکوزاپنتانوئیک اسید ؛ (DHA ) دوکوزاهگزانوئیک اسید و (ALA ) آلفا لینولنیک اسید تقسیم می شوند که هر کدام از مواد غذایی به طور معمول یک دسته از این گروه را در خود دارند.به طوری که اسید آلفا لینولنیک (ALA) را می‌توانیم در سبزیجات (روغن کلزا، روغن گردو، سویا، دانۀ کتان، شاهدانه، سُمنه خوراکی، جوانۀ گندم) بیابیم. نیز وجود دارند. بدن ما توانایی ساخت اسید ایکوزاپنتائنوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) را ازطریق مصرف ALA که در دانه های گیاهی موجود است را دارد و یا از طریق مصرف محصولات دریایی به خصوص ماهی های چرب می تواند نیاز بدن به این دورا تامین کند.
به طور کلی بهترین منابع اسید چرب امگا ۳ انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو و تخم کتان و گردو است. در واقع منبع امگا ۳ در ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد، قزل‌آلا، تن، اسقومری و شاه‌ماهی تعریف می‌شود. در گیاهان نیز روغن‌های سویا، آفتابگردان، دانه کتان و گردو، فندق و کنجد حاوی امگا ۳ است. علاوه بر این، مواد غذایی غنی‌شده با امگا۳ مانند برخی از نان‌ها، آب‌میوه‌ها، روغن‌ها و تخم‌مرغ مورد توصیه متخصصان تغذیه است.البته برخلاف باور عموم زیتون و روغن آن ، امگا 3 قابل‌ملاحظه‌ای ندارد.

میزان مصرف امگا ۳
طبق توصیه انجمن قلب آمریکا با توجه به اینکه امگا 3 در درمان بیماری های قلبی بسیار مورد استفاده قرار می گید و بیماران قلبی نسبت به سایر افراد میزان امگا ۳ بیشتری نیاز دارند، توصیه می شود که علاوه براینکه دو بار در هفته باید ماهی مصرف کنند، روزانه روزانه یک گرم روغن ماهی بصورت دارویی نیز باید دریافت کنند که ۲ تا ۳ هفته طول خواهد کشید تا اثرات مفید آن آشکار گردد. مبتلایان به بیماران قلبی که سابقه حمله های قلبی را داشته اند با مصرف یک گرم در روز شاهد کاهش قابل ملاحظه این حمله ها بودند. – در افراد سالم بدون هیچ سابقه بیماری قلبی عروقی توصیه میشود
سایر افراد جامعه باید مصرف امگا 3 را با توجه به فواید بسیار آن جدی گرفته و سعی کنند تا برای تامین نیاز خود حداقل ۲ بار در هفته ماهی مصرف کنند و تنها در صورت توصیه پزشک امگا3 را به شکل مکمل مصرف کنند.
در افرادی که کلسترول بالا دارند، توصیه میشود که روزانه ۲ تا ۴ گرم روغن ماهی دریافت کنند که ۲ تا ۳ هفته طول خواهد کشید تا اثرات مفید آن آشکار گردد.

ملاحظات مصرف امگا ۳
بیشتر افراد بالغ این مکمل را بدون بروز عارضه تحمل میکنند.عوارض رایج آن شامل نفخ،تهوع، اسهال و بوی ماهی از دهان است.
در افراد دیابتی ، دریافت امگا ۳ تا حدودی باعث افزایش قند خون میشود و لذا فقط تحت نظر پزشک خود باید اقدام به مصرف این مکمل نمایند.
از آنجایی که روغن ماهی باعث رقیق شدن خون می شود،توصیه میشود افرادی که داروی ضد لخته خون همچون کومادین یا آسپیرین مصرف میکنند و یا افرادی که دچار اختلالات خونی و خونریزی هستند،فقط تحت نظر پزشک این مکمل را دریافت نمایند.
در استفاده از مکملهایی که به جای استفاده از روغن ماهی ،از روغن کبد ماهی استفاده میکنند باید احتیاط کنید زیرا این نوع حاوی مقادیر بالایی ویتامین A و D هستند که میتوانندمسمومیت زا باشند.

(طیبه خزاعلی)

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.