سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

پیش بینی رکود در سال 97

نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی می شود که رکود ما در سال 97 باشد و باید مدیریت جدید در منابع و مصارف در بودجه کشور ببینیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان و بنا به اعلام روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، دکتر"محمدرضا پورابراهیمی" در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان افزود: با تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه با مشکلاتی روبه رو هستیم که این مشکلات را در اجرای بودجه در سال آینده خواهیم داشت.

عضو شورای اقتصاد کشور، افزود: با توجه به اینکه برنامه ششم نیز باید بررسی شود و این تاخیر به شکلی شده که اگر دولت طی دو هفته آینده همزمان لایحه بودجه را ارائه کند، عملا امکان بررسی همزمان بودجه سال آینده، برنامه ششم بودجه و احکام دائمی (که اخیرا به مجلس ارائه شده) غیرممکن است

پورابراهیمی تصریح کرد: به نظر ما دولت به دلیل تاخیر در ارائه برنامه ششم علاقمند بود که برنامه پنجم یک سال تمدید و در مجلس دهم مورد بررسی قرار بگیرد ولی به نظر می رسد با توجه به اولویت تدوین برنامه ششم و لزوم اعمال احکام آن در بودجه سال آینده، اولویت اصلی مجلس بررسی برنامه ششم بوده و پیش بینی می شود به دلیل تاخیر، بودجه سال آینده به صورت تنخواه به شکل دو دوازدهم بسته و بررسی بودجه مانند سال های پایانی دولت قبل به سال اجرای بودجه موکول خواهد شد.

نماینده کرمان و راور در مجلس در ادامه گفت: احکام بودجه در کل کشور در سه ماهه نخست سال جاری پنج درصد کامل و 10 درصد ناقض اجرا شده و عدم اجرای احکام بودجه 85 درصد است.

وی بیان کرد: استان کرمان در سه مورد نسبت به متوسط کشور وضعیت مناسب تری دارد احکام اجرا شده در استان 14 درصد، ناقص 3 درصد و عدم اجرا 82 درصد است و استان عملکرد بهتری دارد.

پورابراهیمی اظهار کرد: در مجموع درآمدهای اختصاصی بالاترین میزان متعلق به استان کرمان 28 درصد و بعد از آن زنجان 26 درصد بوده است.

پورابراهیمی با اشاره به بحث آبرسانی روستاها افزود: 500 میلیون دلار از تسهیلات صندوق توسعه ملی در سال جاری برای این امر قرار داده شد و طی سه ماه نخست سال هیچ استانی از این منابع استفاده نکرده و باید در بند نه تبصره پنج از این اعتبار استفاده شود.

نماینده کرمان و راور در مجلس اظهار کرد: در بند الف تبصره 11 تشویق بخش خصوصی برای آبرسانی به روستاها، 85 درصد سهم دولت بلاعوض است و باید در استان کرمان از این فرصت استفاده کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال شرایط خاصی در کشور داریم، گفت: طی نیمه نخست سال جاری 12 و نیم میلیارد دلار درآمدهای نفتی کشور بوده و با احتساب این مبلغ تا پایان سال، نشان می دهد میزان منابعی که نصیب دولت می شود یک چهارم متوسط سه سال پایانی دولت قبل است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: پیش بینی می شود که رکود ما در سال 97 باشد و باید مدیریت جدید در منابع و مصارف در بودجه کشور ببینیم.

وی بیان کرد: بحث کاهش قیمت جهانی مس، سنگ آهن و فولاد ناشی از رکود در دنیاست که در اقتصاد ما خواسته و ناخواسته اثر گذاشته و باید مباحث جدید تعریف کنیم و یکی از آنها حذف فرارهای مالیاتی در اقتصاد کشور است.

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار کشور، گفت: امروز هر یک ریال بودجه با سختی زیاد می آید و نیازمند نظارت دقیق و بهینه سازی استفاده از منابع هستیم و باید ظرفیت های احکامی که بدون عدد و رقم می تواند اختیارات تصمیم گیری بدهد، مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: رکود ، بودجه ، کشور ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.