سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

قیمت مرغ را دلالان تعیین می‌کنند/ مرغ مشمول قیمت‌گذاری مستقیم دولت نمی‌شود

در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی مشکلات صنعت مرغ و مرغداران کشور پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع دلالان و واسطه‌ها بلای جان صنعت مرغ با حضور محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغ داران گوشتی، حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و ابوالفضل حاج اکبری تولیدکننده مرغ در گفتگوی ویژه خبری امشب 5 شنبه 3 دی ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قیمت مرغ را دلالان تعین می‌کنند

در ابتدای این برنامه محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی در پاسخ به این سؤال که قیمت مرغ چگونه تعین می‌شود و این مرغداران هم اکنون با مازاد تولید و یا کمبود تولید مواجه هستند اظهار داشت: در وهله اول قیمت مرغ دلالان تعیین می‌کنند و این دلال است که عرضه و تقاضا در مدیریت خود دارد ضمن این که ما هم اکنون با مازاد تولید مرغ مواجه هستیم.

 مرغ مشمول قیمت‌گذاری مستقیم دولت نمی‌شود

در ادامه این برنامه حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز در پاسخ به این سؤال که وزارت جهاد کشاورزی چگونه نقش نظارتی خود را بر بازار مرغ ایفا می‌کند گفت: مرغ جزء اقلام پروتئینی است که مشمول قیمت‌گذاری مستقیم دولت نمی‌شود و این عرضه و تقاضا در بازار است که در نقش‌آفرینی قیمت دارد.

وی اضافه کرد: ما یک برآورد اولیه در ارتباط با قیمت پیش‌فرض داریم و بر اساس آن برآورد نظر خود را به استان‌ها اعلام می‌کنیم و خوشبختانه تشکل مرکزی مرغداران ما این موضوع را بر مسئله تنظیم بازار پذیرفته‌اند که بتوانند چیزی که نیاز کشور است را مدیریت کنند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی همچنین یادآور شد: تشکل مرکزی مرغداران ارتباطی با کل استان‌ها دارد ضمن این که تشکل‌های استانی نیز در این موضوع فعال هستند و این موضوع را به صورت مستمر رصد می‌کنند تا ما مقدار تولید را بر اساس برآورد مصرف اعلام کنیم.

قیمت تضمینی مرغ رعایت نمی‌شود

در ادامه این بحث ابوالفضل حاج اکبری یکی از تولیدکنندگان مرغ کشور در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت تضمینی برای مرغ وجود دارد یا خیر گفت: قیمت تضمینی بین 6 هزار و 500 تا 7 هزار تومان است که رعایت نمی‌شود .
در پاسخ به این اظهارنظر حاج اکبری رکنی اظهار داشت: برای مرغ قیمت تضمینی به آن معنا که در بودجه پیش‌بینی شود و بر اساس خرید صورت گیرد وجود ندارد.

قیمت تضمینی برای مرغ وجود ندارد

رکنی در ادامه با اشاره به این که قیمت تضمینی برای مرغ وجود ندارد گفت:  ولی می‌توان خرید تضمینی در رابطه با مرغ وجود داشته باشد.

وی با بیان این که ذرت قیمت تضمینی دارد اظهار داشت: در سراسر کشور بر اساس خرید تضمینی این موضوع قابل خرید است به طوری که یکی از استان‌های کشور به طور آزمایشی با قیمت تضمینی ذرت را خریداری می‌کند

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت حمایت از مرغداران ادامه داد: باید به مرغدار کمک کرد تا بتواند در این عرصه به فعالیت بپردازد.

رکنی با اشاره به این که وزیر جهاد کشاورزی برنامه حمایت از مرغداران را در دستورکار قرار داده است تصریح کرد: خرید بر مبنای مرغ آماده شده انجام می‌شود.

وی با اشاره به این که 6 هزار و 500 تومان مرغ آماده از تشکل‌ها خریداری می‌شود اظهار داشت: اولویت تحویل مرغ توسط تشکل‌ها صورت می‌گیرد لذا تشکل‌ها باید مرغ زنده را بگیرند و طی مراحلی آن را با قیمت 6 هزار و 500 تومان تحویل پشتیبانی بدهند.

 20 هزار تن مرغ مازاد را خریداری کرده‌ایم

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که ظرف یک ماه گذشته 20 هزار تن مرغ مازاد از مرغداران خریداری کرده‌ایم گفت: زمانی که اعلام خرید می‌کنیم باید مجموعه تشکل‌ها ورود قوی داشته باشند و منافع صنف خود را محفوظ نگه دارند.

رکنی با اشاره به این که برخی از استان‌ها مانند مازندران ورود خوبی در این حوزه داشته‌اند گفت:  در هر خریدی که انجام شده باشد مرغ 4 هزار تومان از تولیدکننده خریداری شده است

وی با اشاره به این که قیمت سویا در آبان و آذرماه امسال نسبت به سال گذشته بیست درصد کاهش یافته است گفت: زمانی که بازار جهانی دچار نوسان می‌شود این نوسان به بازارهای دیگر هم کشیده می‌شود.

امسال 150 هزار تن صادرات مرغ و تخم‌مرغ داشته‌ایم

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که 150 هزار تن صادرات مرغ و تخم‌مرغ در سال جاری داشته‌ایم افزود: برنامه صادرات سیر افزایشی نسبت به سال گذشته داشته است.

یوسفی در ادامه برنامه با اشاره به این که خرید قیمت تضمینی توسط شرکت پشتیبانی خرید دام انجام می‌شود گفت: مسئولیت تنظیم بازار با وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام است.

صد درصد تولیدکنندگان مرغ دچار مشکل هستند

وی با اشاره به این که برنامه شرکت پشتیبانی امور دام قدیمی است گفت: صد درصد تولیدکنندگان مرغ دچار مشکل هستند

رئیس اتحادیه مرغ داران گوشتی با اشاره به این که قیمت پایین فروش مرغ مشکل بزرگی به حساب می‌آید اظهار داشت: شرکت پشتیبانی امور دام با این نیت که به تولیدکننده کمک کند مرغ را خریداری می‌کند.

یوسفی با تاکید بر این که باید با درایت‌های صورت گرفته تنظیم بازار به خوبی انجام شود افزود:  تشکل‌های استانی باید سکان استان خود را به دست بگیرند و با معاملاتش را با شرکت پشتیبانی امور دام انجام دهد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا وزارت جهاد به تشکل‌ها اهمیت می‌دهد افزود: تشکل‌ها سازوکار خود را باید درست انجام دهند این در حالی است که این امر به درستی انجام نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه مرغ داران گوشتی با بیان این که قیمت تعیین‌کننده مرغ را دلال‌ها انجام می‌دهند گفت: مرغ استاندارد مرغی است که وزن 1 کیلو و 200 گرم را داشته باشد لذا این مرغ می‌تواند توان صادرات داشته باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: گفتگو ، دام ، یوسفی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۵ دی ۱۳۹۴
متاسفانه مدیر عامل اتحایه که میبایست مدافع تولید کننده باشد نتوانست دفاع موثری بعمل اورد.