سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تک‌نرخی کردن بنزین؛

افتخاری که آلودگی هوا را به ارمغان آورد!

آمارها نشان می‌دهد سیاست تک‎‌نرخی کردن بنزین در سال 94، مصرف سوخت و در نتیجه تولید آلاینده‌ها را به‌ویژه در کلان‌شهرها افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش از پایان مهلت استفاده از سهمیه بنزین ‌700 تومانی، سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از تک‌نرخی شدن بنزین به‌عنوان موفقیتی مهم در کارنامۀ این شرکت به منظور کاهش مصرف سوخت در کشور یاد کرد.

این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی و اظهارنظرهای مسئولان این شرکت، پس از تک‌نرخی شدن بنزین مصرف آن در سال جاری افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که طبق آمار اعلام شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی میزان مصرف سوخت در ماه‌های خرداد و تیر سال جاری(زمان حذف بنزین 400 تومانی) نسبت به سال گذشته به‌ترتیب 5% و 4.5% افزایش داشته است و میانگین مصرف بنزین نیز در 5 ماهۀ اول سال 3.3% رشد نشان می‌دهد.  

در این شرایط افزایش مصرف بنزین علاوه بر بی تاثیر بودن تک نرخی شدن قیمت  بنزین در میزان مصرف آن روی دیگری نیز دارد و آن افزایش میزان آلایندگی هوا به‌ویژه کلان‌شهرهاست.

سیدحمیدرضا قریشی کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: افزایش مصرف بنزین در سال 94 در حالی رخ داده است که قیمت آن در خردادماه افزایش یافت. این امر نشان می‌دهد «افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای» نتوانسته است مصرف سوخت را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: دولت می‌توانست به‌جای گران‌ کردن بنزین 700 تومانی و تحمیل فشار به خانواده‌های کم‌مصرف‌تر، صرفاً بنزین آزاد را به قیمت تمام‌شده، یعنی 2000 تومان بر هر لیتر (با احتساب مالیات و هزینه‌های بارگیری، ذخیره‌سازی، انتقال و توزیع) عرضه کند. با این اقدام خانوارهای پرمصرف‌تر که معمولاً 2، 3 و یا حتی 4 وسیلۀ نقلیۀ شخصی در اختیار دارند در کانون افزایش قیمت قرار می‌گرفتند و رفتار خود را اصلاح می‌کردند.

کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد: در این صورت افزایش قیمت می‌توانست موجب کاهش استفاده از خودروی شخصی، کاهش ترافیک و در نهایت، کاهش مصرف بنزین و میزان آلاینده‌های هوا شود. اصرار شرکت پخش فراورده‌های نفتی بر عرضۀ تک‌نرخی بنزین در حالی است که نظام دونرخی عرضۀ گازوئیل هم‌اکنون به‌خوبی توسط این شرکت در حال اجراست و به عنوان مکمل طرح اختصاص سوخت بر اساس عملکرد، در محدود کردن مصارف خارج از شبکۀ گازوئیل نقش موثر ایفا می‌کند.

کاهش دما در فصل سرما و بروز پدیدۀ وارونگی هوا لزوم توجه به قیمت‌گذاری هوشمند سوخت و کاهش تولید آلاینده‌ها را بیشتر می‌کند. در این شرایط لازم است افرادی که چند برابر سایر مردم، بنزین مصرف می‌کنند با هزینه‌های بیشتری روبه‌رو شوند تا هزینۀ آلوده کردن هوا و افزایش ترافیک را بپردازند. این در حالی است که به‌دلیل اجرای سیاست‌ تک‌نرخی کردن بنزین، مشترکین پرمصرف و کم‌مصرف قیمت یکسانی برای سوخت پرداخت می‌کنند. حال جای این سوال باقی است که آیا می‌توان عرضۀ تک‌نرخی بنزین را از نقاط برجستۀ کارنامۀ شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران برشمرد و به آن افتخار کرد!

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۶ دی ۱۳۹۴
یه جریان مرموزی نمیذاره این مسئله مطرح بشه که مشکل اصلی پراید و پژو مصرف زیاد بنزینشونه که دو برابر استاندارد جهانیه که هوا رو آلوده کرده
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۲ دی ۱۳۹۴
سلام . مردم دارن از گرونی داغون میشن انقد دنبال بهونه واسه گرون کردن نباشید خواهشا
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۲ دی ۱۳۹۴
قیمت اگه 10000 تومان هم بشه.
باز کارخانه های دودزا کارخودشونو میکنن.هوا الوده میشه.
باید از ریشه حلش کنیین.از ریشه و کارشناسی شده....
نه اینجوری.......
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۲ دی ۱۳۹۴
آنچه که مهم است، رسیدن به مرحله آزاد سازی قیمت بنزین است. سلامتی مردم زیاد مهم نیست.
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۲ دی ۱۳۹۴
يعني ربطي به كارخانه هاي اطراف تهران، بي كيفيتي خودروها و بنزين و نبود حمل و نقل عمومي استاندارد و ... نداره!؟ فقط قيمت بنزين بايد زياد و زوج و فرد پولي بشه!؟ عجب.
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۲ دی ۱۳۹۴
يعني ربطي به كارخانه هاي اطراف تهران، بي كيفيتي خودروها و بنزين و نبود حمل و نقل عمومي استاندارد و ... نداره!؟ فقط قيمت بنزين بايد زياد و زوج و فرد پولي بشه!؟ عجب.
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۲ دی ۱۳۹۴
چراااااااااا هیچ وقت برای الودگی حرفی از بی کیفیتی و الایندگی ماشینهای ساخت داخل نمی زنند
والله بالله مشکل از خودروهای بی کیفیت و دودزاست دوباره وام بدید مردم بخرند
می دونید چرااا می یان کشور ما به عنوان بازدید از اثار باستانی یکیش دیدن همین ماشینهای قرن بوقه یاد خاطره های اجدادشون میفتند
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۲ دی ۱۳۹۴
اگردرهنگام.گران.کردن.بنزین.قیمت.در.منطقه.خلیج.همیشه.فارس.ملاک.میگیرند
حلاکه.نفت.ارزان.شده.قیمت.بنزین.درمملکت.ماگران.میشود
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۲ دی ۱۳۹۴
تاكي مي خواهيم اثر افزايش قيمت بنزين را بر بقيه هزينه هاي سبد خانوار با اينكه ميدانيم ناديده انگاريم
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۲ دی ۱۳۹۴
سلام
از قیمت بنزین گذشته من با بنزین با استاندارد قبلی هر 100 کیلومتر نهایت 7.8 لیتر می سوزوندم اما حالا با استاندارد جدید این عدد به 9.2 رسیده طوری که حاضر می شم برم بیرون شهر بنزین با استاندارد قبلی را بزنم
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۲ دی ۱۳۹۴
دیگه برای ما بهانه و دلیل نیاورید هرچی میگید قبوله خوب بنزین فردا لیتری چند می فروشید زود بگید برم به همون قیمت که گفتید بنزین بزنم که کار دارم نمی تونم تو صف وایستم .
محسن
۱۴:۰۵ ۰۲ دی ۱۳۹۴
عالی بود حرفت....!! کلی خندیدم.... میخوان گرون کنن بنزین رو میشینن داستان میبافن